Keyword stuffing is een SEO-praktijk waarbij een webpagina volgepropt wordt met herhaalde en overdreven gebruik van zoekwoorden of zoektermen in een poging om hoger te ranken in zoekmachines. Dit gebeurt meestal door zoekwoorden op een onnatuurlijke manier te plaatsen in de tekst, meta-tags, alt-tags, en andere delen van de website.
Hoe werd het gebruikt?
Vroeger, in de begindagen van SEO, was keyword stuffing een veelgebruikte tactiek om hoger te ranken in zoekmachines. Website-eigenaren plaatsten tientallen of zelfs honderden zoekwoorden op een pagina, in de hoop dat dit zou leiden tot betere rankings. Het ging niet zozeer om de kwaliteit van de content, maar om het zoveel mogelijk herhalen van zoekwoorden. Keyword stuffing was populair omdat zoekmachines in die tijd vooral keken naar de aanwezigheid van zoekwoorden op een pagina om te bepalen waar de pagina over ging en hoe relevant deze was voor een bepaalde zoekopdracht. Website-eigenaren dachten dat hoe vaker ze een zoekwoord herhaalden, hoe relevanter hun pagina zou lijken en hoe hoger deze zou ranken in de zoekresultaten.
Werkt keyword stuffing nog steeds?
Het meermaals gebruik maken van een zoekwoord in de tekst is nog wel aan te raden, maar doe dit niet meer dan natuurlijk is en maak er geen strategie van om een zoekwoord zo vaak mogelijk in een tekst te laten terugkomen. In plaats van keyword stuffing, is het belangrijk om te focussen op het creëren van hoogwaardige, waardevolle en relevante content voor jouw gebruikers. Houdt de content dan ook leesbaar en waardevol blijft voor jouw bezoekers.
Alternatieven voor keyword stuffing zijn onder andere het gebruik van synoniemen en gerelateerde termen, het aanbieden van waardevolle informatie en antwoorden op vragen van gebruikers, en het zorgen voor een goede gebruikerservaring op je website. Door te focussen op kwalitatieve content en een goede gebruikerservaring, zullen zoekmachines je website als waardevol beschouwen en kun je organisch hoger ranken in zoekresultaten. Houd je content dus natuurlijk en relevant, en vermijd het gebruik van keyword stuffing om een succesvolle SEO-strategie te hanteren.
Kennisbank
- 301 HTTP status code
- 302 HTTP status code
- 404 HTTP status code
- A/B testen
- Alt tekst
- Alt-tag
- Anchor tekst
- Backlinks
- Bereik
- Black hat SEO
- Bouncerate
- Breadcrumbs
- Broken link
- Canonical
- Citation flow
- Clickbait
- Clusters
- CMS
- Conversie
- Core web vitals
- Corporate identity
- Crawlen
- CTR
- Cumulative layout shift (CLS)
- Customer journey
- Dofollow link
- Domein autoriteit
- Doorway page
- Dropshipping
- Duplicate content
- Dwell time
- First Input Delay (FID)
- Gastblog
- Google penalty
- Googlebot
- Growth marketing
- Guerrilla marketing
- H1 tag
- Headings
- Hreflang tag
- HTML sitemap
- HTTP Header
- HTTP status codes
- Interne linkbuilding
- Interne links
- JSON-LD
- Keyword density
- Keyword stuffing
- KPI
- Landingspagina
- Largest contentful paint (LCP)
- Lead nurturing
- Leads
- Linkbuilding
- Linkjuice
- Local Pack
- Long tail zoekwoorden
- Marketing persona
- Meta data
- Meta description
- Meta titel
- Microbloggen
- Newsjacking
- No-index
- Nofollow link
- Organische verkeer
- Orphan page
- Outbound link
- Outbound marketing
- Productbeschrijvingen
- Quick wins
- Rank tracker
- Rankingsfactoren
- Redirect
- Rich snippets
- Robots.txt
- Schema markup
- Search console
- See think do care model
- SEM marketing
- SERP
- Share of search
- Share of voice
- Share of wallet
- Short tail zoekwoorden
- Sitemap
- Spider
- SSL-certificaat
- Storytelling
- Structured data
- Structured data FAQ
- Tone of voice
- URL parameters
- User generated content
- Voice search
- White hat SEO
- x-default hreflang tag
- Zoekintentie
- Zoekmachine
- Zoekvolume
- Zoekwoord dichtheid
- Zoekwoord positie
- Zoekwoordonderzoek