8 SEO tips voor het maken van dé perfecte lokale pagina

Leestijd: 3 minuten

Wanneer je eigenaar bent van een winkel of showroom, dan mag de lokale pagina niet missen. Een lokale pagina is dé pagina die een gebruiker moet zien wanneer deze zoekt naar de diensten die jij aanbiedt in jouw regio. Verkoop je bijvoorbeeld gitaren in Utrecht? Dan wil je op de zoektermen als muziekwinkel Utrecht en gitaren in Utrecht bovenaan in Google staan. Naast dat het Google Bedrijfsprofiel van jouw bedrijf hierin ontzettend belangrijk is, is ook jouw locatiepagina deel van dit lokale visitekaartje.

Waar jouw Google bedrijfsprofiel alleen zichtbaar is wanneer je op bepaalde zoekwoorden Googelt, staat een lokale pagina op jouw eigen website. De lokale pagina is een pagina die is gericht op een plaats die je kunt bezoeken. Dit kan een kantoor, winkel, experience center tot attractiepark zijn. De pagina bevat informatie, zoals het adres, openingstijden en contactgegevens. Wil je weten hoe je deze lokale pagina een boost kan geven? Lees dan onze 8 SEO tips voor het maken van dé perfecte lokale pagina.

1. Het begint bij de techniek

Een lokale pagina schrijven en op jouw website plaatsen is één, maar als Google jouw pagina alleen niet kan vinden of juist indexeren, dan heb je weinig aan je SEO-optimalisaties. Onze eerste tip is daarom om de technische basis van jouw pagina goed te zetten. Heeft de pagina genoeg interne links? Scoort de pagina voldoende op de Core Web Vitals? Kan Google de pagina crawlen? Mag deze de pagina indexeren? En is alle content goed zichtbaar op mobiel? Dit zijn allemaal punten die goed moeten staan, voordat je gaat beginnen met het optimaliseren van de content.

Het begint bij de techniek

2. Check op de basis facetten

Je kan veel verschillende kanten op met een lokale pagina, maar voor SEO moeten een aantal basisfacetten in ieder geval op deze pagina zichtbaar zijn. Om het zo makkelijk mogelijk te maken, hebben we deze basisfacetten hieronder opgesomd:

  • NAW-gegevens: Zorg ervoor dat de naam, adres en telefoonnummer van jouw bedrijf goed zichtbaar is op de website. Zo weten potentiële klanten in ieder geval waar ze moeten zijn en hoe ze contact kunnen opnemen;
  • Openingstijden: De huidige openingstijden van de winkel inclusief bijzonderheden, zoals bijvoorbeeld sluiting op feestdagen;
  • Kaart met locatie: Een embed locatie vanuit Google Maps zodat in een oogopslag is te zien waar jouw bedrijf gelegen is;
  • Unieke content: Schrijf op deze pagina in ieder geval één paragraaf met unieke content. Denk hierbij aan welke producten of diensten er op de locatie te vinden zijn, wat het bedrijf doet en zorg dat de doelgroep aangesproken wordt;
  • Routebeschrijving: Het laatste basis facet voor de lokale pagina is een link naar de routebeschrijving in Google Maps. Het is hierbij beter om direct naar jouw bedrijf te linken dan het adres. Zo voorkom je dat ze bij je buurman in het zelfde kantoorpand staan.
Check op de basis facetten

3. Zorg dat alle informatie hetzelfde is over de gehele website

Top, je hebt de NAW gegevens op je lokale pagina ingevuld. Om je lokale pagina alleen echt goed te laten werken, is het nu zaak om deze gegevens consistent op jouw website terug te laten komen. De footer is hiervoor een goede plek, maar ook je Google is een perfecte plek om jouw NAW-gegevens te vermelden. Consistentie is hierin het belangrijkst. Zorg er daarom voor dat de vermelding van jouw NAW-gegevens over het web allemaal hetzelfde zijn. Op deze manier heeft Google door dat je ook daadwerkelijk op deze plek gelegen bent en dit werkt weer positief voor het halen van hoge posities in jouw regio.

Zorg dat alle informatie hetzelfde is over de gehele website

4. Optimaliseer de headers

Headers zorgen voor de overzichtelijkheid van jouw tekst en geeft zowel gebruiker als de crawlbot een idee van waar jouw pagina in de basis overgaat. Headers zijn ook een uitstekende plek om jouw zoekwoorden in terug te laten komen. Wanneer je daarom een zoekwoordenonderzoek voor jouw lokale pagina hebt gemaakt, zorg dan dat deze natuurlijk in de headers terugkomen ondersteund door relevante content. Overdrijf echter niet want dit zal zowel voor de crawlbot als de gebruiker als onnatuurlijk overkomen.

5. Zorg voor echt goede lokale content

Lokale pagina’s zijn er in overvloed. Waar jij je echt op kan onderscheiden is door content te schrijven die laat zien dat jij de autoriteit van de regio bent. Hoe meer de lezer het idee heeft dat jij ook daadwerkelijk uit de regio komt, hoe sneller deze geneigd is om jouw locatie te bezoeken. Hoe je deze content het beste kunt schrijven? Bedenk welke vragen jij zou hebben als je in de regio op zoek bent naar jouw dienst en naar welke informatie jij op zoekt bent. Je wilt dat deze pagina volledig gericht is en geoptimaliseerd voor jouw locatie. Laten we de muziekwinkel in Utrecht er als voorbeeld weer bij pakken. Als jij, als eigenaar, de lokale muzikant bent en alles weet over de verschillende modellen, versterkers, pedalen en andere producten, wees dan niet te verlegen om de meerwaarde van jouw assortiment en kennis te vermelden. Laat weten dat ze de producten uitgebreid kunnen testen en bij jou voor het beste advies terecht kunnen. Je hoeft hierin niet verlegen te zijn, want wanneer jouw pagina goed rankt, is dit de ingang van jouw lokale verkeer.

6. Breid de call to actions uit

Intern linken naar de lokale SEO-pagina is niet alleen belangrijk, de lokale pagina is ook een uitstekende plek om naar andere pagina’s te linken en call to actions te plaatsen. Wanneer je bijvoorbeeld meerdere locaties hebt, dan kan je middels een widget, lijst of bloksectie linken naar je verschillende andere locaties. Dit kan je ook doen naar bijvoorbeeld je verschillende producten die beschikbaar zijn op de locatie, blogs die van toepassing zijn op de regio of acties die lopen potentiële klanten gebruik van kunnen maken op de locatie. Je kan dus al je creativiteit kwijt als het aankomt op het plaatsen van call to actions op jouw lokale pagina.

Breid de call to actions uit

7. Lokale structured data

Structured data wordt steeds belangrijker en ook voor je lokale pagina kan je gebruik maken van lokale Structured data. Structured data zorgt er namelijk voor dat Google jouw website beter gaat begrijpen en dit helpt jou weer om betere posities te halen. De lokale Structured data bevat informatie zoals de NAW-gegevens, maar ook de openingstijden, social media accounts, geografische locatie en reviews. Op deze manier krijgt de Google bot een compleet beeld wat je bedrijf is, wat je bedrijf doet en waar je gelegen bent. De beste manier om deze Structured data aan de website toe te voegen is door de code aan de website toe te voegen middels JSON-LD.

Lokale structured data

8. Monitor de resultaten

Je hebt alle tips netjes opgevolgd en nu is het wachten op het extra verkeer. Zoals alles omtrent SEO, is ook op dit vlak monitoren key. Hebben je optimalisaties het gewenste effect? Blijft de techniek goed staan? Werken alle interne links nog? En is de huidige content nog wel van toepassing? Dit zijn allemaal vragen die je na het optimaliseren moet blijven bijhouden. Zo gaat je content niet alleen hoger ranken, maar zorg je ook dat deze op die hoge positie blijft staan, wanneer jouw doel bereikt is.

Monitor de resultaten

Conclusie

Wanneer je een lokale pagina optimaliseert, houdt dan buiten de Googlebot voornamelijk de gebruiker in het achterhoofd. Maak relevante SEO geoptimaliseerde content voor de gebruiker en houdt het simpel. Zodra de klanten zien dat jij op jouw locatie biedt wat zij zoeken, dan volgt de rest vanzelf. Zelfs met de snelle veranderingen binnen de online marketing wereld, is een solide on-page-strategie een winnaar voor zowel jouw bedrijf als jouw klanten.

Wil je meer weten over hoe jij jouw lokale pagina naar een hoger niveau kunt brengen? Of heb je een heel ander vraagstuk gericht op SEO of online marketing? Neem dan gerust contact met ons op.

Meer updates?

We houden je graag op de hoogte.

  • Alle nieuwste ontwikkelingen over zoekmachine optimalisatie
  • Exclusieve uitnodigingen over kennisevents
  • Laatste ontwikkelingen binnen online marketing en meer
  • Maximaal één keer per maand

Meer blogs over

zoekmachine optimalisatie

50%

Je bent er bijna

Waar mogen we hem naar toe sturen?