De weg naar een wereld zonder Third-Party cookies

Leestijd: 3 minuten

We hebben er al vaak over geschreven en gesproken; het verdwijnen van Third-Party cookies. Lang spraken we over de plannen van verschillende bedrijven zoals Google maar in 2024 gaat het toch echt gebeuren. Het verdwijnen van dit type cookies gaat een grote impact hebben op de manier hoe we als online marketeers het gebruikersgedrag meten en inzetten voor onze campagnes. Maar geen paniek! We hebben een aantal stappen op een rij gezet die je helpen bij het voorbereiden op een wereld zonder third-party cookies.

Stap 1: Consent mode V2 inregelen
Uiterlijk maart 2024

Is jouw bedrijf actief als adverteerder op Google Ads dan is het belangrijk om te weten dat Google nieuwe eisen heeft opgesteld voor adverteerders. Vanaf maart 2024 is het verplicht om als adverteerder Consent Mode te hebben ingeregeld. Wil je een deep-dive in de werking van Consent Mode dan raden we je aan dit artikel te lezen.

Wat is consent mode?

Consent Mode is het verzamelen van aanvullende signalen van gebruikers die geen toestemming hebben gegeven voor het toegankelijk maken van hun persoonlijke gegevens of browseropslag voor het verzamelen van gegevens. Deze signalen worden vervolgens door Google gebruikt om conversies (Google Ads, Floodlight, etc.) en bezoekersgedrag (Google Analytics 4) te modelleren.

Wat zijn de voordelen van Consent Mode?

  • Beter omgaan met de privacy wensen van de gebruiker.
  • GDPR Compliant data verzameling.
  • Nog steeds geanonimiseerde data meesturen waar dit normaal gesproken verloren zou gaan.
  • Voldoet aan de vereisten voor Adverteerders die Google per maart hanteert.

Wat gebeurt er als je consent mode niet instelt?

Om te kunnen blijven adverteren via Google-services is het verplicht om Consent Mode V2 in te regelen. Er zijn verschillende configuraties van Consent Mode mogelijk:

  • Geen (gekoppelde) cookiebanner/Geen Consent Mode
    Er wordt aangenomen dat toestemming van de gebruiker is gegeven.
    Niet compliant met nieuwe vereisten

     

  • Basic Consent Mode 
    Er worden alleen gegevens verzameld als de gebruiker toestemming geeft.
    Compliant met nieuwe vereisten

  • Advanced Consent Mode
    Er worden gegevens verzameld van gebruikers wanneer zij toestemming verlenen en wanneer zij toestemming weigeren.
    Compliant met nieuwe vereisten

Zoals aangegeven wordt het dus per maart 2024 verplicht om minimaal “Basic Consent Mode V2” in te regelen. Hiermee ben je er zeker van dat je kunt blijven adverteren via services van Google.

Hoe zorg je ervoor dat Consent Mode V2 ingeregeld wordt en je voldoet aan de eisen van Google.

Bij MvH Media implementeren wij Consent Mode V2 via Google Tag Manager in combinatie met een CMP zoals Cookiebot. Dit is een future proof en efficiente manier om te voldoen aan de nieuwe regels. Daarnaast is er de mogelijkheid Consent Mode via de gtag.js consent commands in te regelen. Echter is deze manier een stuk complexer en heb je hier een developer voor nodig.

Bij MvH Media zijn wij officieel partner van Cookiebot en kunnen je dus uitstekend helpen bij het inregelen van Consent Mode via Cookiebot. Mocht je hier vragen over hebben, neem dan contact met ons op.

Stap 2: Verbeterde Conversies

Advies: voor juni 2024

Eerder schreven we in dit artikel al uitgebreid over de komst van Verbeterde Conversies. Met alle veranderingen in de wereld van cookies is het nog belangrijker om zo compleet mogelijke data te verzamelen. Hiermee ben je ook in de toekomst in staat je advertentiecampagnes zo goed mogelijk te blijven inzetten, zonder privacy uit het oog te verliezen.

Verbeterde conversies in het kort

Verbeterde conversies is een functie die je kunt gebruiken om de nauwkeurigheid van conversiemetingen te verbeteren en effectiever te bieden bij Google Ads campagnes . Deze functie vormt een aanvulling op je bestaande conversietags, doordat gehashte conversiegegevens van je website zo naar Google kunnen worden verstuurd terwijl de privacy gewaarborgd blijft. 

De voordelen van Verbeterde Conversies

  • Meten van conversie welke anders niet gemeten werden.
  • Verbeterde biedoptimalisatie door meer beschikbare gegevens.
  • Privacy veilig door hashenvan first party data.

Wat is het effect als verbeterde conversies niet worden ingeregeld?

  • Je mist conversie data.
  • Minder goede biedoptimalisatie van het advertentiebudget.
  • Inaccurate conversie metingen.

Hoe werken verbeterde conversies?

Wanneer een websitebezoeker een conversieactie voltooit op de website, verzamelt de website klantgegevens zoals: een e-mailadres, naam, woonadres of telefoonnummer. Deze gegevens kunnen met behulp van tag voor het behouden van conversies worden vastgelegd. Bij verbeterde conversies worden deze klantgegevens versleuteld naar Google gestuurd. De versleutelde gegevens worden vergeleken met ingelogde Google-accounts om zo conversies toe te schrijven aan advertentiegebeurtenissen.

Verbeterde Conversies instellen

Voor het gebruiken van Verbeterde Conversies is het nodig dat bepaalde data zoals telefoonnummer, emailadres of naam en woonplaats beschikbaar zijn bij de conversie. In veel gevallen betekent dit dat deze variabelen moeten worden toegevoegd aan de datalayer en er wijzigingen worden gedaan in de tagging van de website. Onze data-specialisten kunnen je hier uitgebreid bij helpen om te zorgen dat verbeterde conversies ook voor jou worden ingeregeld.

Stap 3: Server Side Tracking

Voor september 2024

Wellicht heb je de term Server-Side Tracking de afgelopen tijd al eens voorbij horen komen. Onze data-specialist Yasin sprak in ieder geval al eerder uitgebreid over Server Side Tracking in deze video.

Liever lezen? Bekijk dan dit artikel.

Eind 2024 stopt Google Chrome, nadat Safari en Firefox dit eerder al deden, met het gebruik van third-party cookies. Maar waarom is de uitfasering van third-party cookies uit Chrome nu zo’n big deal? Dat komt doordat Chrome verreweg de meeste gebruikers heeft. In Nederland gebruikt ongeveer 54 procent van alle gebruikers Chrome als browser. Via de desktop ligt dit percentage wat hoger dan voor mobiel gebruik. Wijzingen vanuit Chrome hebben dus invloed op meer dan de helft van jouw gebruikers.

Server Side Tracking in het kort

Server-side tracking is een methode waarbij data verzameld wordt op een eigen server voordat deze wordt doorgestuurd naar andere platformen. Denk hierbij aan platformen zoals Google Analytics, Facebook, Instagram of LinkedIn. In tegenstelling tot client-side tracking wordt de data dus niet langer verzameld in de browser van de eindgebruiker zelf.

Client-Side vs Server-Side Tagging

De voordelen van Server Side Tracking

  • Accurate tracking
    De events en sessies kunnen langer worden herleid naar dezelfde gebruiker, waardoor deze beter gekoppeld kunnen worden aan jouw marketing kanalen.
  • Third party naar first party cookies
    In tegenstelling tot client-side tracking, wordt de data bij server-side tracking eerst vanuit de browser van de gebruiker naar de server van de website zelf verzonden, dit is dus first-party data.

  • Omzeil Ad-Blockers
    De data wordt nu verzameld via ons eigen domein in plaats van het bekende Google-domein, wat niet wordt herkend door Ad-Blockers.

  • Verbeterde website prestaties
    Er wordt nog maar 1 tracking script ingeladen in de browser van de gebruiker, waardoor de laadtijd van de website wordt verminderd.  

Aan de slag met Server Side Tracking

In tegenstelling tot Client-Side Tracking zitten er aan Server-Side Tracking maandelijkse kosten verbonden voor bijvoorbeeld servers en het verbruik hiervan. Onze Data Specialisten helpen je graag bij het opzetten van Server Side Tracking via betrouwbare servers van Google binnen de EU. Wil je hier meer over weten dan adviseren we je uiteraard graag!

Recap

2024 is een jaar waarin we allemaal te maken krijgen met grote verschuivingen van third-party naar first-party data. Dit zal voor nagenoeg iedere organisatie die online actief is een serieuze impact hebben wanneer niet alle benodigde stappen worden genomen. Kort samengevat zijn er voor de komende periode een aantal wijzigingen die moeten worden uitgevoerd.

  • Inregelen van Consent Mode

  • Toevoegen van Verbeterde Conversies

  • Server Side Tracking implementeren

Het kan zo zijn dat je bepaalde zaken al wel voor elkaar hebt. Om deze reden kijkt een van onze data-specialisten graag eens naar jouw situatie om te bepalen of jij klaar bent voor de aanstaande veranderen. Heb je vragen of wil je hulp, neemt dan contact met ons op.

Meer updates?

We houden je graag op de hoogte.

Meer blogs over

data & analytics

50%

Je bent er bijna

Waar mogen we hem naar toe sturen?