Wat is Google Merchant Center Next en wat zijn de nieuwe AI-mogelijkheden?

Leestijd: 7 minuten

Google heeft een nieuwe, vereenvoudigde versie van Google Merchant Center aangekondigd, genaamd Google Merchant Center Next.

Naast een gloednieuwe gebruikersinterface zijn vele functies en mogelijkheden veranderd, waarbij sommige zijn verbeterd, terwijl andere helemaal zijn verdwenen. In deze blog nemen we jullie graag mee in de nieuwste ontwikkelingen die ons te wachten staan binnen Google Merchant Center.

Daarnaast lanceerde Google ook een nieuwe tool, Product Studio,  waarmee Google Shopping-verkopers snel en gratis hun productafbeeldingen kunnen bewerken en aanpassen met behulp van generatieve AI.

Deze toepassing is voorlopig enkel beschikbaar in de VS, maar we verwachten dat deze tool ook bij ons snel beschikbaar zal zijn.

Het nieuws van de nieuwe Google Merchant Center werd in mei 2023 aangekondigd tijdens het Google Marketing Live-evenement. Hieronder vind je alles wat we tot nu toe weten over Google Merchant Center Next en de nieuwe AI-mogelijkheden.

Wat is Google Merchant Center Next?

Merchant Center Next is een herontworpen versie van Google Merchant Center. Het is een vereenvoudigde versie van het bestaande platform, waardoor gebruikers een betere gebruikerservaring hebben en daarnaast ook nieuwe functies krijgen.

De belangrijkste upgrade is dat Merchant Center Next automatisch productgegevens detecteert – zoals producttitel, beschrijving, grootte, prijs en productafbeelding – van je website en deze gegevens automatisch naar Merchant Center Next importeert.

Het nieuwe platform werd zo ontworpen om ervoor te zorgen dat het technisch minder complex is om een feed te maken en onderhouden, dit in vergelijking met de vorige versie van Merchant Center.

Dit resulteert tot minder fouten ten gevolge van een slecht geconfigureerde feed.

Google Merchant Center Next wordt verwacht tegen 2024

Momenteel wordt Google Merchant Center Next geïmplementeerd in bestaande en nieuw gemaakte accounts. Google heeft als doel om deze implementatie tegen 2024 af te ronden.

De overstap zelf wordt volledig beheerd door Google. Dit betekent dat er geen manier zal bestaan om handmatig over te schakelen naar de nieuwe versie. Als je echter al Google Center Next gebruikt, kan je nog terugschakelen naar de huidige Google Merchant Center.

Wat betekent dit nu voor adverteerders en e-commerce managers?

Deze update is ideaal voor adverteerders en website-eigenaren die minder technisch onderlegd zijn.

Hoe producten importeren naar Google Merchant Center Next?

Er zijn 5 manieren hoe je je producten naar Merchant Center Next kan importeren:

  • automatisch vanuit uw online winkel
  • automatisch vanuit uw e-commerceplatform (draaiend op een platform van derden, zoals Shopify)
  • vanuit uw feedbestand
  • vanuit een Google Sheets-template
  • handmatig één voor één

Hoe producten automatisch vanuit je website importeren?

Zodra je de URL van jouw website toevoegt, zal Google de website doorlopen om alle productinformatie in je online winkel te controleren en de meest recente gegevens automatisch te synchroniseren met Merchant Center.

Om ervoor te zorgen dat Google het domein kan doorlopen, zorg je ervoor dat je een sitemap aan je website hebt toegevoegd en gestructureerde gegevens (structured data) in de HTML van de winkel hebt (op deze manier kan Google de productgegevens op de site lezen).

Nadat de automatische productimport werd gekozen, kan het tot 3 dagen duren voordat de producten op het Google Merchant Dashboard verschijnen. En aangezien de verbinding dynamisch is, wordt elke productupdate op uw website weerspiegeld in het Google Merchant Center Next-account.

Google Merchant Center Next versus Google Merchant Center

Belangrijke vragen die wij ons bij het vernieuwde platform stellen, zijn:

Wat gaat er veranderen naast de automatische productimport?

Hoe zal dit mijn webshop beïnvloeden?’

En ‘Wat is precies het verschil tussen Google Merchant Center en Merchant Center Next?

Op dit moment is er nog geen zicht op alle functionaliteiten van Merchant Center Next omdat niet iedereen hier toegang tot heeft en nog niet alle functies volledig zijn geïmplementeerd.

Wat we echter wel weten, is dat er enkele belangrijke verschillen zijn in vergelijking met het reguliere Google Merchant Center, zowel qua gebruikersinterface als qua beschikbare functies.

Hier volgt een overzicht van Merchant Center Next, hoe het eruitziet en hoe het zich verhoudt tot Google Merchant Center.

Gebruiksvriendelijkere interface

Merchant Center Next oogt gemakkelijker en beter georganiseerd in vergelijking met het bestaande Google Merchant Center. Het werd op dezelfde manier aangepast als de interface-upgrades van Google Ads door de jaren heen. Over het algemeen lijkt het erop dat de upgrades een positieve invloed hebben op de gebruikersinterface.

Vereenvoudigde productdiagnostiek

Het overzicht van productdiagnostiek toont alleen de huidige situatie, met betrekking tot wat is goedgekeurd, in behandeling is, beperkt is en niet is goedgekeurd. Voorheen was er een tijdlijn die historische productdiagnostiek toonde en hoe deze in de loop van de tijd zijn veranderd.

Productendiagnostiek in Google Merchant Center (screenshot):

Productdiagnostiek in Merchant Center Next:

Geen weergave van de feed

Op dit moment is er geen manier om je productfeed of feedgegevens te bekijken in Merchant Center Next, omdat het tabblad ‘Feeds’ dat te vinden is in het bestaande Google Merchant Center, momenteel geen functionaliteit is binnen Merchant Center Next.

Als u uitsluitend de bron wilt controleren waarmee u momenteel bent verbonden, gaat u naar ‘Producten’ > selecteer ‘Alle producten’ > klik op de titel van het item en rechtsonder ziet u ‘Bron’.

Nieuwe metric ‘Klikpotentieel’

Er is een nieuwe metriek beschikbaar in Merchant Center Next, genaamd ‘Klikpotentieel’, die historische gegevens gebruikt om te berekenen hoeveel potentieel er bestaat dat gebruikers doorklikken op jouw productvermeldingen in advertenties.

Dit wordt berekend door de prestaties van je producten te vergelijken met andere producten in uw Merchant Center Next-account en het kan worden gebruikt om producten met een laag klikpotentieel te optimaliseren.

Aanpassingen aan het tabblad

Door een nieuwe lay-out zijn verschillende tabbladen van positie veranderd of zijn ze voorlopig volledig weggelaten.

  • Het tabblad ‘Groei’ van Google Merchant Center ontbreekt momenteel in Merchant Center Next. Het tabblad ‘Groei’ biedt mogelijkheden om zowel de feed als campagnes te verbeteren om meer verkeer te genereren.

Dit betekent ook dat het rapport met de Bestsellers en de functies ‘programma’s beheren’ ontbreken. Het is onduidelijk of dit nog moet worden geïmplementeerd of dat het definitief is stopgezet.

  • Bedrijfsgegevens zijn verplaatst van de hoofdinstellingen in het bovenste paneel naar de linkerkant van het scherm. Hier kunnen adverteerders nu bedrijfsgegevens en details van de online winkel bewerken.

Bedrijfsgegevens zijn verplaatst naar het linkerpaneel:

  • De functies ‘Prestaties’ en ‘Promotie’ van het reguliere Google Merchant Center worden nog steeds gebruikt in Google Merchant Center Next. Het enige verschil hier is dat u de datumreeks niet kunt wijzigen bij het bekijken van productprestaties, zoals u kunt doen in het bestaande Google Merchant Center.

Er zal altijd een initiële leer- en aanpassingsfase zijn bij het aannemen van een nieuw of bijgewerkt platform. Dit gebeurt nu ook met Google Analytics 4.

Beperkingen van Google Merchant Center Next

Hoewel Google Merchant Center Next er over het algemeen er gebruiksvriendelijker en eenvoudiger uitziet, zijn er enkele beperkingen om rekening mee te houden.

Hier volgt een overzicht van de beperkingen binnen Merchant Center Next, deze beperkingen kunnen nog veranderen.

  1. Alleen gericht op Google-producten

Google Merchant Center Next is uitsluitend gericht op Google-producten, net als het bestaande Google Merchant Center. Hoewel het is bijgewerkt en vereenvoudigd en nieuwe functies bevat, is het nog steeds beperkt voor adverteerders die hun productfeed op andere platforms gebruiken, zoals sociale media en marktplaatsvermeldingen.

  1. Ontbreken van de mogelijkheid om te optimaliseren

Adverteerders zijn beperkt in hun vermogen om Merchant Center Next te gebruiken als een tool voor feedoptimalisatie. We hebben ontdekt dat het nu mogelijk is om productgegevens rechtstreeks in Merchant Center Next te bewerken, maar dit is alleen mogelijk op basis van individuele producten.

Optimaliseren op deze manier is handmatig, traag en voornamelijk geschikt voor kleine productwijzigingen en updates.

Voor bedrijven met een grote voorraad en die heel grote datafeeds beheren, is dit geen realistische manier om te optimaliseren. Een hulpmiddel voor feedoptimalisatie van een derde partij is noodzakelijk om een goed geoptimaliseerde winkelfeed te genereren.

  1. Ontbrekende functies in Merchant Center Next

Zoals in de vorige sectie is benadrukt, ontbreken er verschillende functies in Google Merchant Center Next in vergelijking met het bestaande Google Merchant Center. Dit betekent dat er een periode van aanpassing zal zijn aan het leven zonder deze functionaliteiten, tenzij ze binnenkort aan Merchant Center Next worden toegevoegd in de komende maanden.

Hier is een samenvatting van enkele belangrijke functies die ontbreken in Merchant Center Next:

    • Groei-tabblad
    • Merchant Center-programma’s
    • Feed-tabblad
    • Mogelijkheid om aanvullende feeds te maken
    • Tijdslijn voor productdiagnostiek
    • Datumreeks voor productprestaties

AI en Google Merchant Center Next

Google lanceert Product Studio, een nieuwe tool waarmee Google Shopping-verkopers snel en gratis hun productafbeeldingen kunnen bewerken en aanpassen met behulp van generatieve AI.

(GIF of Video hier plaatsen)

https://blog.google/products/shopping/google-product-studio-generative-ai-product-photos/

Eerste video bovenaan

Product Studio is ontworpen om verkopers te helpen bij het diversifiëren van product- en lifestyle-afbeeldingen die worden gebruikt in e-commerce vermeldingen – iets dat hen kan helpen opvallen tussen concurrerende producten, maar tijdrovend en duur kan zijn om te maken.

Volgens de eigen gegevens van Google zorgen productvermeldingen met meer dan één afbeelding doorgaans voor een toename van 76 procent in vertoningen en een toename van 32 procent in klikken in vergelijking met vermeldingen met slechts één afbeelding.

Tekstprompten kunnen binnen Product Studio worden gebruikt om snel visuele aanpassingen aan productafbeeldingen te maken, zoals het genereren van een selectie nieuwe achtergronden voor seizoenscampagnes.

Product Studio stelt verkopers ook in staat om onmiddellijk de bestaande achtergrond van een afbeelding te verwijderen als ze een lege achtergrond nodig hebben, en om de kwaliteit van kleine of lage-resolutieafbeeldingen te verbeteren.

Conclusie

Google Merchant Center Next is zonder twijfel eenvoudiger en intuïtiever in gebruik dan het standaard Google Merchant Center. Voor handelaren met kleine productcatalogi die hun Performance Max-campagnes willen laten lopen zonder al te vele feedoptimalisaties, is dit een welontvangen upgrade.

Voor die retailers die belang hechten aan het maximaliseren van hun advertentieresultaten, blijft feedoptimalisatie nog steeds de belangrijkste manier om de best mogelijke resultaten te behalen.

Alleen de tijd zal uitwijzen wat de volledige impact zal zijn van Merchant Center Next. Aangezien verwacht wordt dat Merchant Center Next tegen 2024 beschikbaar zal zijn, hoeven we niet lang te wachten.
Bij nieuwe ontwikkelingen houden we jullie zeker op de hoogte.

Wil je meer weten over de inzet van Google Merchant Center Next en de nieuwe AI-toepassingen in je e-commerce strategie? Neem dan even vrijblijvend met ons contact op, wij helpen je graag verder!

Meer updates?

We houden je graag op de hoogte.

  • Alle nieuwste ontwikkelingen over zoekmachine adverteren
  • Exclusieve uitnodigingen over kennisevents
  • Laatste ontwikkelingen binnen SEO Marketing, SEA marketing en meer. 
  • Maximaal één keer per maand
  • Updates van het beste Digital Marketing Agency van België

Meer blogs over

zoekmachine adverteren

50%

Je bent er bijna

Waar mogen we hem naar toe sturen?