De Kracht van Social Media Communities: Bouwen aan succes in 2023

Leestijd: 5 minuten

In de overweldigende stroom aan verschillende media welke consumenten tegenwoordig dagelijks te verwerken krijgen, is het des te belangrijker om manieren te vinden om op te vallen en consumenten aan je te binden. Een krachtige strategie die snel aan populariteit wint, is het bouwen van een community op social media. Het is niet alleen een trend voor 2023, maar ook een echte gamechanger voor het succes van je bedrijf. In deze blogpost zullen we ingaan op wat een community precies is, het belang van het opbouwen van een community, en effectieve benaderingen voor het bouwen van een online community.

Wat is een Community?

Voordat we gaan bekijken hoe je effectief een community kunt opbouwen en inzetten, is het cruciaal om te begrijpen wat een community écht is. Een community is meer dan alleen een groep volgers; het is een verzameling individuen die gemeenschappelijke interesses delen en actief met elkaar communiceren. Het gaat erom mensen die met jou zijn verbonden met elkaar te verbinden, betekenisvolle relaties op te bouwen en een gevoel van verbondenheid te creëren.

Een community bestaat uit:

  1. Een gedeelde ruimte waar mensen kunnen samenkomen en verbinden.
  2. Mensen die een gemeenschappelijke taal, gebruiken, interesses of passies delen.
  3. Vrijwillig delen en interactie tussen leden.
  4. Een gevoel van verbondenheid en oprechte interesse om elkaar te ondersteunen, te helpen, te delen en van elkaar te leren.

Doelgroep vs. Community

Het is essentieel om onderscheid te maken tussen een doelgroep en een community. Hoewel je community deel uitmaakt van je doelgroep, maakt niet iedereen in je doelgroep automatisch deel uit van je community. Het belangrijkste onderscheid ligt in de aard van de relaties en de stroom van communicatie.

Een doelgroep heeft een een-op-veel relatie, waarbij informatie meestal in één richting wordt verspreid, van de primaire stem (merk of maker) naar de doelgroep. In tegenstelling hiermee omvat een community veel-op-veel relaties, wat multidirectionele communicatie mogelijk maakt tussen zowel de primaire stem als de leden zelf.

Voor het effectief opbouwen van een community, kan men gebruik maken van de ‘network approach’. Hierbij moedig je als merk interactie tussen leden van je doelgroep aan. Niet alleen ‘zend’ je informatie vanuit je merk, maar je faciliteert in het maken van verbindingen tussen leden van je doelgroep. Wanneer er meer verbindingen ontstaan, spreken we van een community.
Een voorbeeld van de network approach is het platform Reddit. Hierbij kunnen leden zelf onderwerpen aandragen en advies of hulp van andere leden vragen, ervaringen delen en met elkaar in contact komen.

Waarom een community opbouwen?

Het opbouwen van een community biedt tal van voordelen, maar het is essentieel te begrijpen dat deze voordelen niet alleen jou als bedrijf, maar ook je leden ten goede moet komen. Hoe krachtiger de wederzijdse verbinding, hoe groter de voordelen. Hier is wat je kunt bereiken met het opbouwen van een community:

Verhoogde ‘betrokkenheid’: Wanneer mensen zich met elkaar verbonden voelen binnen jouw community, zijn ze eerder betrokken en loyaal. Dit gevoel van verbondenheid bevordert een hogere retentie.

Directe toegang tot feedback: Een kerngroep betrokken communityleden kan waardevolle feedback en inzichten bieden, waardoor je jouw producten kunt verbeteren en jouw content beter kunt afstemmen op jouw publiek.

Community gestuurde content: Jouw community kan een bron zijn van creatieve contentideeën. Je kunt ze betrekken bij contentcreatie, met hen samenwerken of hun content op jouw platform versterken, waardoor de last van het genereren van content wordt verminderd.

Consumer to creator: Het cultiveren van een betrokken social media community is vergelijkbaar met het creëren van een groep merkambassadeurs. Mensen die diep verbonden zijn met jouw merk zijn eerder geneigd om met jouw content bezig te zijn, deze te delen en jouw product of aanbieding aan te bevelen, wat leidt tot een groter bereik, behoud, verkoop en merkbekendheid. Bovendien zorgt het inzetten van User Generated Content in je marketing uitingen voor verhoogd vertrouwen en meer resultaat. Maar liefst 55% van de consumenten verkiest User Generated Content boven een andere vorm van marketing uitingen. Een voorbeeld van een merk dat User Generated Content heeft ingeschakeld voor hun social media succes, is het merk Glossier. Zo’n 33% op Instagram en maar liefst 42% op TikTok van hun social media uitingen zijn User Generated Content. Hiermee geven ze een platform aan bestaande leden en wekken ze vertrouwen om nieuwe leden aan te trekken.

Hoe Bouw je een Gemeenschap op Sociale Media?

Het opbouwen van een bruisende community op sociale media vereist inspanning en een duidelijke strategie die waarde biedt aan jouw leden. Hier zijn praktische stappen om dit te bereiken:

Definieer Jouw Doel: Jouw community moet een doel hebben dat verder gaat dan zelfpromotie. Het moet iets zijn waarmee jouw publiek zich kan identificeren en zich achter kan scharen.

Wees Authentiek en Transparant: Vertrouwen vormt de basis van elke gemeenschap. Authenticiteit en transparantie helpen vertrouwen op te bouwen en relaties sneller te ontwikkelen. Deel bijvoorbeeld behind the scenes situaties welke je publiek een kijkje in je bedrijf geven. Dit kan in formelere wijze op een platform als LinkedIn, of erg informeel in bijvoorbeeld Instagram stories. Kijk wat past bij jouw bedrijf en pas je strategie daar op aan.

Biedt meerwaarde: Doe ook onderzoek naar de interesses van je publiek. Zijn er bepaalde vragen die zij hebben, hebben ze problemen waar jij antwoord op kan geven etc. Speel in op deze vragen of probleemstukken om je publiek meerwaarde te bieden. Zo kun je kijken waar veel op gezocht wordt; welke comments achtergelaten worden; of maak gebruik van een vraagsticker waar je publiek direct vragen kan insturen. Door antwoord te geven en je kennis te delen biedt je meerwaarde aan je publiek waardoor ze terug zullen blijven komen.

Verhef Jouw Leden: Vier de prestaties en bijdragen van jouw communityleden. Deel hun content of benadruk hun prestaties om het gevoel van verbondenheid te versterken.

Maak Verbindingen: Wees zelf ook betrokken bij je community. Reageer op berichten, opmerkingen en neem deel aan gesprekken. Moedig je leden ook aan om deel te nemen en hun gedachten te delen. Verbind daarnaast leden die betekenisvolle overeenkomsten delen. Dit kan gebeuren via privéchats. Voorbeelden hiervan zijn een besloten groep op Facebook; een subreddit; een eigen Discord kanaal; of Instagram’s laatste toevoeging, ‘uitzendkanalen’. Met een uitzendkanaal kun je leden uitnodigen om deel te nemen aan deze speciale groep, waar je extra content kan delen. Dit kunnen korte updates zijn, behind the scenes beelden, maar ook kun je hier feedback vragen d.m.v. stickers en peilingen. Bovendien kun je een speciale code delen voor je meest betrokken communityleden. Een andere manier om verbindingen te maken is door evenementen en bijeenkomsten te organiseren voor je community.

Verras en Verwen: Toon je waardering met weggeefacties, merkartikelen of speciale kortingen. Deze gebaren drukken niet alleen dankbaarheid uit maar moedigen leden ook aan jouw merk te delen.

Conclusie

Samenvattend is het opbouwen van een community op social media een krachtige strategie die merkloyaliteit, betrokkenheid en succes kan stimuleren. Door betekenisvolle verbindingen tussen jouw volgers te bevorderen, kun je profiteren van de vele voordelen van een bruisende community. Weet je niet waar te beginnen? Of wil je meer weten over hoe je social media communities toe kan passen binnen je huidige online marketing strategie? Neem dan vrijblijvend contact met ons op.

Meer updates?

We houden je graag op de hoogte.

  • Alle nieuwste ontwikkelingen over social media marketing
  • Exclusieve uitnodigingen over kennisevents
  • Laatste ontwikkelingen binnen SEO Marketing, SEA marketing en meer. 
  • Maximaal één keer per maand
  • Updates van het beste Digital Marketing Agency van België

Meer blogs over

50%

Je bent er bijna

Waar mogen we hem naar toe sturen?