Website sneller laten indexeren door Google

Hoe kun je een website sneller laten indexeren door Google? Het is natuurlijk fijn dat jouw nieuwe toegevoegde producten of een recent blog artikel zo snel mogelijk wordt opgenomen in de zoekmachine. Maar hoe kun je ervoor zorgen dat deze nieuwe content zo snel mogelijk door Google wordt geïndexeerd? We geven je graag uitleg over een aantal belangrijke aspecten die hierbij van toepassing zijn.

Kies een snelle webhosting

Een trage website is niet alleen vervelend voor bezoekers of klanten. Los van het feit dat een trage website een serieuze conversiekiller is, hebben de ‘robots’ van Google ook meer moeite met het indexeren en crawlen van de pagina’s. Dus dan ontstaat er een situatie die je echt niet wilt, de website wordt dan minder snel gevonden en creëert een hoger bouncepercentage. Daarom is het belangrijk om te kiezen voor een webhosting partij waar de website optimaal en snel kan draaien. Je kunt ook kijken naar de snelheid van de pagina’s en proberen deze te verhogen, dit kun je bijvoorbeeld doen door het comprimeren van afbeeldingen.

Een sitemap.xml toevoegen

Het doel van een sitemap.xml bestand is dat Google eenvoudig en snel alle pagina’s van jouw website kan vinden. Het is niet verplicht om een sitemap.xml bestand toe te voegen in de Google Search Console, maar wij raden het wel aan! Middels dit bestand geef je bij Google aan welke pagina’s je geïndexeerd zou willen hebben. Er zijn een aantal methoden om dit bestand op te zetten. Je kunt zelf aan de slag met XML, maar dat vereist een hoop technische kennis. Je kunt beter gebruik maken van een online sitemap generator of een plugin binnen het content management syteem gebruiken welke automatisch een sitemap.xml genereert. Vervolgens dien je de url van dit bestand toe te voegen in de Google Search Console.

Corrigeer crawlfouten

Als jouw website of webwinkel een hoop fouten creëert, dan gaat het indexeren ook een stuk trager. Foutmeldingen of ‘crawlfouten’ kun je achterhalen via de Google Search Console. Eigenlijk ideaal, want Google geeft zelf aan welke url’s er niet goed zijn, deze lijst kun je exporteren als .csv en vervolgens corrigeren. Probeer deze foute url’s op een nette manier door te verwijzen middels een 301 redirect en geef in de Google Search Console aan dat je deze fouten hebt gecorrigeerd. Probeer de Google Search Console goed in de gaten te houden om zo snel mogelijk in te kunnen grijpen als er nieuwe crawlfouten gedetecteerd worden.

Teveel interne 301 redirects

Als je de url van een pagina of een productcategorie aanpast, dan wordt er een permanente (301) redirect ingesteld. Bij Magento gebeurt dit (als de optie is aangevinkt) automatisch en bij andere systemen kun je dit handmatig doen via een plugin. Het is ook mogelijk om een lijst met 301 redirects toe te voegen in het .htaccess bestand. Een url kun je aanpassen om er een relevante zoekopdracht in te plaatsen, met als doel om beter gevonden te worden in Google op deze zoekopdracht. Alleen als je de url’s te vaak aanpast, dan krijg je weer teveel interne 301 redirects. Dat resulteert uiteindelijk weer in een ’Soft 404’ én dat wil je liever niet. Daarom is het belangrijk om zo nu en dan eens te kijken naar de 301 redirects binnen jouw website. Deze kun je dan weer netjes aanpassen door de url achter de verwijzing te corrigeren.

Wil je meer informatie om jouw website sneller te laten indexeren door Google of Bing? Twijfel dan niet en neem gewoon contact op met een van onze online marketing specialisten.

Bronnen: Google Crawl afbeelding – © Google

Meer updates?

We houden je graag op de hoogte.

  • Alle nieuwste ontwikkelingen over zoekmachine optimalisatie
  • Exclusieve uitnodigingen over kennisevents
  • Laatste ontwikkelingen binnen SEO Marketing, SEA marketing en meer. 
  • Maximaal één keer per maand
  • Updates van het beste Digital Marketing Agency van België

Meer blogs over

zoekmachine optimalisatie

50%

Je bent er bijna

Waar mogen we hem naar toe sturen?