SEO Trends 2019

Welke speerpunten zijn belangrijk om hoog te scoren in zoekmachines (of daarbuiten) in 2019? In deze blog behandel ik mijn visie op het komende jaar met betrekking tot zoekmachine optimalisatie.

Terugblik op 2018

Voordat we gaan vooruitblikken op weer een jaar vol spannende veranderingen (zo werkt Google nu eenmaal), blik ik even kort terug op de voorspellingen die ik vorig jaar deed: de SEO trends van 2018. Hierin voorspelde ik de volgende speerpunten:

  1. User Experience
  2. Autoriteit / Linkbuilding
  3. Featured Snippets
  4. Voice Search
  5. Structured Data
  6. AI & Machine Learning
  7. Mobile First & AMP

Veel van deze voorspellingen bleken waar te zijn. Zo is de Mobile First Index (deels) uitgerold gedurende 2018 volgens Googleā€™s eigen berichtgeving. Ook heeft Voice Search in Nederland zijn entree gemaakt door smartspeakers als Google Home en de vertaling van Google Assistant naar het Nederlands.

Daarnaast zijn er ook trends minder houdbaar gebleken: de Featured Snippets namen hun vlucht, maar hebben daarna weer vrij snel een inkrimping gehad. De antwoorden bleken niet altijd betrouwbaar of zelfs malafide. Ook AMP (Googleā€™s eigen project) neemt nog niet geheel haar vlucht voor onder andere webshops. Enkel publishers en recepten plukken hier nu de vruchten van.

Al met al was 2018 een bewogen jaar waarin Google met haar zelf trainende algoritme RankBrain een behoorlijke stap aan het maken is op basis van AI, Machine Learning en Deep Learning. Omdat dit de toekomst is van de zoekmachine, zie ik in dit geen aparte trend, maar een standaard. Laten we vooruitblikken op 2019.

De SEO trends van 2019:

Voor 2019 voorspel ik weer een heleboel veranderingen op het gebied van zoekmachine optimalisatie.

  1. Basis SEO
  2. Gebruikerservaring & -intentie (content)
  3. Mobile First
  4. Speed
  5. Voice Search
  6. Structured Data
  7. Autoriteit / Branding
  8. SEO buiten Google (Amazon)

1.Ā Vergeet de basis niet

ā€˜Vergeet niet de basis op orde te hebbenā€™

Hoewel SEO meer en meer technisch wordt, dient de basis zeker niet te worden overgeslagen. Google is zoals we weten slim (tenminste: dat horen en lezen we overal). Echter heeft Google nog altijd bepaalde facetten nodig om jouw pagina / website op te beoordelen. Dit zijn in veel gevallen de meest simpele doorvoeringen die je kunt optimaliseren:

  • Paginatitel (Meta titel)
  • Meta descriptions
  • URL
  • Heading Tag 1 (H1)
  • Sitemaps
  • Backlinks

Op vrijwel iedere online te vinden checklists, staan basis SEO optimalisaties. Maak dus niet direct de sprong in het diepe door te focussen op techniek, maar zorg dat je basis-fundament op orde is.

2. Gebruikerservaring & -intentie (content)

ā€˜Begrijp je doelgroep en haar verwachtingenā€™

Bij content denkt vrijwel iedereen direct aan tekst. Maar wat is content eigenlijk? En is jouw doelgroep ook op zoek naar een tekst?

Een klein voorbeeld voor de zoekterm hotel utrecht. Met welk resultaat zou jij tevreden zijn?Content SEO Voorbeeld

Met andere woorden: wat verwacht jouw doelgroep?

Is dat tekst, afbeeldingen, videoā€™s? Is er een mogelijkheid om te filteren? In principe is alles dat in de body van je pagina staat content. Zorg er dus voor dat je content relevant is aan de zoekopdracht (intentie) van de gebruiker.

Gebruikerservaring is key, omdat dit een van de meest belangrijke factoren zijn waarom Google jouw website wel of niet van een goede positie voorziet. Termen als gemiddelde sessieduur of dwell time zijn termen die je onder andere onder de knie dient te krijgen.

3. Mobile First

ā€˜Mobile First of Mobile Only?ā€™

De term die je al een tijdje hoort en leest: Mobile First. Of moeten we voor 2019 zelfs Mobile Only voorspellen? In ieder geval is duidelijk dat Google in 2018 (deels) is overgegaan naar de uitrol van de Mobile First Index. Iedere oplettende website eigenaar heeft vast wel de volgende melding in zijn of haar inbox gezien:

mobile first index

Google is hier sinds maart 2018 mee bezig. Let op: nog niet alle websites zijn overgegaan op Mobile First Index. De zoekmachinegigant geeft (hele) grote websites nog wat langer de tijd om zich hiervoor voor te bereiden. Op dit moment worden meer dan 50% zoekresultaten wereldwijd getoond middels de Mobile First Index.

Is mijn website al over naar Mobile First Index?

Dit kun je gemakkelijk checken door te analyseren op Google Smartphone jouw website crawlt, in plaats van de ā€˜gewoneā€™ Googlebot. Dit kan middels je server-logs, of gewoon door je URL te inspecteren in de nieuwe Google Search Console:

mobile first index - url inspection

Een ding is zeker: het aandeel resultaten dat middels Mobile First Index wordt getoond, wordt niet minder dan 50% in 2019. Sterker nog: de geruchten gaan dat deze index in 2019 volledig wordt uitgerold.

Maak vanaf heden dus alle beslissingen vanuit een mobiel perspectief. Opmaak, Usability, SEO, etc.

Extra tip: gebruik de Google Mobile Friendly Test om te zien hoe Googlebot Smartphone jouw mobiele pagina rendert.

4. Snelheid

ā€˜Speed mattersā€™

Snelheid gaat hand in hand met gebruiksvriendelijkheid. Gebruiksvriendelijkheid gaat hand in hand met mobiel. En dat vind Google al een geruime tijd enorm belangrijk. Zelfs zo belangrijk dat sinds snelheid in 2018 al als een mobiel rankingfactor werd gezien door Google.

pagespeed insights

Snelheid gaat in 2019 het verschil maken. Dat dit de gebruiksvriendelijkheid stimuleert, is te lezen in verschillende bewezen cases van WPO stats:

  • Zalando maakt 0,7% meer omzet door een snelheid verbetering van 100ms
  • Zitmaxx Wonen verkleinde de laadtijd met 3 seconden en zag de conversie verdubbelen
  • Toen YouTube hun paginaā€™s met 90% lichter maakte, zag het een enorme sprong in verkeer in werelddelen met een beroerde internetverbinding (2G)

Niet alleen de eindgebruiker profiteert dus overduidelijk van snelheid, maar ook Google zelf. Hoe eerder en sneller zij een webpagina kunnen crawlen + renderen, hoe kwalitatiever je website door Google wordt beoordeeld. Hoe kleiner de grootte van je website, hoe sneller Google je website kan ā€˜downloadenā€™. Dit heeft dan weer effect op je crawlbudget.

Dat Google dit belangrijk vindt is geen geheim. Ze hebben zelfs hun eigen tool Google Pagespeed Insights geĆ¼pgraded met de zelfontwikkelde Lighthouse integratie. De globale adviezen die we ā€˜vroegerā€™ kregen, zijn nu vele maten beter onderbouwd en uitgebreid met meerdere metrics.

5. Voice Search

ā€˜Beantwoord de vraag van de zoekerā€™

Zoals vorig jaar voorspeld, maakt Voice Search grotere sprongen, ook in Nederland. Zo werd dit jaar de Google Assitant vertaald naar het Nederlands. Niet voor niets dat Nederlandse spelers als KLM, NOS en Albert Heijn hier al op ingespeeld zijn:

Hoe optimaliseer ik voor Voice Search?

In principe is er voor Voice Search geen exacte manier om te optimaliseren. Het is namelijk geen aparte indexering, maar een nieuwe manier van zoeken. Dit betekent dat er een verschuiving gaat plaatsvinden van zoektermen. Bijvoorbeeld:

  • Van: tuinset kopen
  • Naar: waar kan ik een tuinset kopen?

voice search

Het beste is dus om antwoord te geven op de vraag van de zoeker. Dit betekent des te meer dat jouw paginaā€™s ingericht dienen te zijn op gebruikerservaring & -intentie (puntje 2).

Wel zijn er een aantal feitjes over Voice Search:

  • Google maakt gebruik van Featured Snippets voor Voice Search
  • Een simpele H1 met de vraag + het antwoord in de alinea helpt
  • Autoritaire bronnen / paginaā€™s krijgen voorrang. Linkbuilding blijft dus belangrijk.
  • Structured Data helpt Google te begrijpen waar bepaalde content over gaat.

Ben jij al klaar voor Voice Search?

Voicesearch

Bron: BrightLocal

6. Structured Data

ā€˜Help het AI-algrotime van Google een handjeā€™

Met de verschuiving (en ja, die is al ingezet) van een Mobile-first-world naar een AI-first-world, dienen we Google zoveel mogelijk te helpen met Structured Data.

Door zoveel mogelijk ā€˜op te makenā€™ met het Schema.org-vocabulaire, help je Google optimaal om je webpagina en intentie te begrijpen. De meest voorkomende Structured Data zijn:

  • Organization / Website / Local Business
  • Producten
  • Reviews
  • Bread Crumbs
  • Recepten
  • Evenementen

Deze Structured Data zorgt er tevens voor dat er Rich Snippets kunnen ontstaan bij jouw zoekresultaten:

Google raadt zelf aan om Structured Data te implementeren middels JSON-LD.

7. Autoriteit / Branding

ā€˜Links en vermeldingen waren, zijn en blijven belangrijkā€™

Eerder vermeldde Gary Illyes van Google al dat het algoritme gebruikmaakt van de branding van een website in het algoritme. Hoewel er veel verschil zit in hetgeen ā€˜Google zegt en Google doetā€™, is het logisch dat autoriteit een belangrijke rol speelt bij SEO. Google heeft namelijk bronnen nodig om te bepalen of jouw website relevant en ook betrouwbaar is.

Linkbuilding is en blijft dus enorm belangrijk. Een backlink vanaf een autoriteit zal jouw SEO ten goede komen. Maar ook vermeldingen (citations) zijn belangrijk. Door vermeldingen leren zoekmachines dat jouw website (brand) een autoriteit is. Wanneer jij vermeld staat op een autoritaire bron, zal Google leren dat ook jouw website en autoriteit is in jouw vakgebied.

Om branding, links en vermeldingen te gebruiken, zijn verschillende strategieƫn mogelijk, waaronder onder andere:

  • Social Media
  • Influencers
  • Bloggen
  • Nieuwsberichten
  • Etc.

8.Ā SEO buiten Google (Amazon)

ā€˜Google gebruiken is een keuzeā€™

2000px-Amazon_logo_plain.svg

De laatste tijd is het steeds vaker in het nieuws. Grootmachten als Amazon en Alibaba met alle schaalvoordelen van dien. In landen als Duitsland en de Verenigde Staten, begint een zoekopdracht niet altijd binnen Google. Daar beginnen zoektochten op platformen als Amazon.

Uit onderzoek van Kenshoo blijkt dat ongeveer 56% hun zoektocht begint op Amazon, wanneer zij online iets willen aankopen. Dit betekent dat wanneer je niet verkoopt via Amazon, je simpel gezegd 56% aan potentiele kopers verliest.

Zo ver is het in Nederland nog niet, maar Amazon en Alibaba gaan er wel komen. Ā Ook voor platformen als Amazon is SEO uit te voeren. Dit gaat echter middels andere ranking factoren en andere algoritmes dan Google.

Conclusie

In feite blijft en een clichĆ©: zorg dat jouw gebruikers de beste User Experience hebben. Maar vergeet ook niet dat Google nog altijd ā€˜te manipulerenā€™, omdat het een bot / systeem is. En hierop kun je vervolgens inspelen met de basis SEO-factoren (meta-tags, heading-tags, URLā€™s, crawlability) met daarbij hulpmiddelen (Structured Data). Aan de zijlijn is Autoriteit / Linkbuilding onmisbaar voor een goede ranking. Ik geloof namelijk sterk dat Google moeilijk je domein weet te beoordelen, wanneer er geen ā€˜buitenstaandersā€™ (refererende, betrouwbare, domeinen) naar je toe linken.

Hulp nodig bij het uittekenen van de juiste SEO-strategie in 2019? De SEO-specialisten van MvH Media staan graag voor je klaar. Neem gerust contact op.

Meer updates?

We houden je graag op de hoogte.

  • Alle nieuwste ontwikkelingen over zoekmachine optimalisatie
  • Exclusieve uitnodigingen over kennisevents
  • LaatsteĀ ontwikkelingen binnen SEO Marketing, SEA marketing en meer.Ā 
  • Maximaal Ć©Ć©n keer per maand
  • Updates van het beste Digital Marketing Agency van BelgiĆ«

Meer blogs over

zoekmachine optimalisatie

50%

Je bent er bijna

Waar mogen we hem naar toe sturen?