Hoe scoor je hoger in Google Maps?

In het weekend van 2 en 3 september vond het evenement Brighton SEO plaats. Een van de grootste SEO conferenties in Europa. Vanzelfsprekend was MvH Media hier vertegenwoordigd om de kennis bij te schaven en meer te weten te komen over de laatste ontwikkelingen. Één van de hoofdonderwerpen was het belang van lokale vindbaarheid en hoog scoren in Google Maps. Daarom gaan we in dit artikel dieper in op lokale vindbaarheid en hoe je die als bedrijf kunt verbeteren.

Het belang van lokale vindbaarheid

Lokale vindbaarheid van je bedrijf wordt steeds belangrijker. Waarom? De cijfers spreken voor zich:

  • van alle internetgebruikers zoekt maar liefst 97% naar lokale producten en diensten;
  • van alle zoekopdrachten is 33% gerelateerd aan een locatie;
  • van alle mobiele zoekopdrachten die dichtbij een bedrijf worden uitgevoerd, leidt 76% tot een bezoek aan het bedrijf;
  • van deze zoekopdrachten leidt 28% tot een aankoop.

Deze cijfers klinken mooi, maar kunnen pas bereikt worden als een bedrijf haar lokale vindbaarheid geoptimaliseerd heeft. Hoewel de meeste bedrijven hun NAW-gegevens redelijk op orde hebben, zijn er meer factoren die je lokale vindbaarheid kunnen stimuleren.

Waar kijkt Google naar?

Er zijn een aantal factoren op basis waarvan Google de lokale rankings bepaalt. De eerste factor is relevantie. Relevantie wordt bepaald door hoe compleet en gedetailleerd de bedrijfsinformatie is ingevuld in het Google Mijn Bedrijf account. Op die manier help je Google om de activiteiten van het bedrijf te begrijpen en goede matches te maken tussen lijsten (een categorie waartoe het bedrijf behoort, bijvoorbeeld: advocatuur) en relevante zoekopdrachten. De tweede factor is afstand. Als er geen locatie wordt aangegeven door de gebruiker berekent Google wat er bekend is op de huidige locatie. In die situatie helpt het ook om het bedrijfsaccount van Google zo goed mogelijk op orde te hebben. Een derde factor is prominentie, of hoe bekend het bedrijf is. Hier kun je onder andere aan werken door reviews te verzamelen van (trouwe) klanten en hierop te reageren. Hoe meer ‘buzz’ je weet te creëren, hoe beter je lokaal opvalt. Een ander voordeel, zodra er regelmatig reviews geplaatst worden, is dat je zelf minder vaak nieuwe content hoeft te creëren.

Onze tips om hoger te scoren in Google Maps

Dé manier om lokale vindbaarheid te stimuleren, is een goed opgezet en ingevuld  Google Mijn Bedrijf (GMB) account. In combinatie met de juiste informatie op de website zal dit zorgen voor betere lokale vindbaarheid. Wij geven je een aantal tips om hoger te scoren in Google Maps:

  • kies de juiste Google Mijn Bedrijf lijst voor het bedrijf;
  • zorg ervoor dat de primaire categorie zo goed mogelijk aansluit op de hoofdactiviteit van het bedrijf;
  • controleer of de bedrijfsnaam, het adres en het telefoonnummer precies gelijk zijn aan die op de website;
  • zeer belangrijk: kloppende openingstijden. In het bijzonder rond feestdagen en weekenden wanneer deze anders zijn dan normaal;
  • zorg voor goede foto’s. Niet alleen het logo, maar ook foto’s van het kantoor en werkend personeel wekken vertrouwen bij
    een potentiële klant;
  • management van reviews. Een goede omgang met reviews draagt er ook bij aan hoe betrouwbaar je als bedrijf wordt geacht.

Onze tips  helpen om een goede start te maken op het gebied van vindbaarheid in Google Map. MvH media helpt je graag verder met het optimaliseren van je Google Mijn Bedrijf account en je website. Wij laten jouw bedrijf graag profiteren van onze nieuwe inzichten uit Brighton. Neem vandaag nog contact met ons op om de mogelijkheden te bespreken.

Bronnen: Maps visual – Free Vector Art by Vecteezy!

Meer updates?

We houden je graag op de hoogte.

  • Alle nieuwste ontwikkelingen over zoekmachine optimalisatie
  • Exclusieve uitnodigingen over kennisevents
  • Laatste ontwikkelingen binnen SEO Marketing, SEA marketing en meer. 
  • Maximaal één keer per maand
  • Updates van het beste Digital Marketing Agency van België

Meer blogs over

zoekmachine optimalisatie

50%

Je bent er bijna

Waar mogen we hem naar toe sturen?