Google Search Experimenten Juli 2022: De kansen en effecten

Leestijd: 3 minuten

De zoekresultaten van Google veranderen doorlopend. Een paar jaar geleden zag de resultatenpagina van Google er heel anders uit ten opzichte van de huidige resultatenpagina. Google experimenteert wijzigingen altijd eerst in de Verenigde Staten. Daarom kijken wij als SEO-specialisten ook vaak juist naar de Amerikaanse resultaten en de experimenten die Google daar uitrolt. Want op den duur zullen bepaalde wijzigingen die in Amerika zijn doorgevoerd, ook in Europa doorgevoerd worden. Door vroegtijdig in te spelen op nieuwe ontwikkelen, wordt een voorsprong gecreëerd ten opzichte van de concurrentie.

Wij lichten in dit artikel de meest recente experimenten van Google uit. Welke ontwikkelingen zien wij gebeuren en wat zijn de kansen / effecten van deze experimenten?

Meerdere resultaten in één featured snippet

Mocht je even niet meer weten wat ook alweer een featured snippet is. Dat is de webpagina die door Google wordt uitgelicht voor een zoekopdracht. Wanneer er bijvoorbeeld ‘wat zijn de spelregels van voetbal’ wordt gezocht binnen Google, wordt de webpagina van spelregels.nu uitgelicht:

Google licht de webpagina uit die het beste antwoord geeft op de zoekopdracht. Goede content is dus cruciaal om met een featured snippet resultaat beloond te worden.

Google is echter aan het testen in de Verenigde Staten met meerdere resultaten in één featured snippet:

In de bovenstaande afbeelding worden meerdere webpagina’s getoond in één featured snippet. Het brengt natuurlijk kansen en risico’s met zich mee, wanneer Google dit verder gaat uitrollen:

  • Verschillende webpagina’s hebben een grotere kans om in een featured snippet getoond te worden. Webpagina’s die voorheen niet werden uitgelicht in de featured snippet en na een eventuele wijziging wel, zullen waarschijnlijk een toename in het aantal klikken gaan zien.
  • Het risico is natuurlijk dat websites die momenteel veel featured snippet resultaten hebben, juist waarschijnlijk een daling in het verkeer gaan zien. De gebruiker heeft namelijk diverse websites in beeld staan, die in een even groot vlak uitgelicht worden.

Rooster weergaves in de zoekresultaten

Deze ontwikkeling is geen experiment meer, maar is al live in de Verenigde Staten: De rooster weergaves binnen de zoekresultaten. Dit houdt in dat Google meerdere artikelen in één rooster weergeeft, vaak zijn dit 4 resultaten met afbeeldingen:

Het is met name nu uitgerold voor bekende personen of plaatsen. Google is echter ook aan het testen met de rooter weergaves in de ‘People also ask’ boxen (PAA boxen). Normaal gesproken wordt er één resultaat getoond wanneer er een vraag uitgeklapt wordt:

Momenteel is Google dus ook de rooster weergaves aan het test voor deze uitklapbare vragen:

Dat betekent dus dat webpagina’s die op dit moment niet weergegeven worden in de PAA boxen, in de toekomst wellicht wel een plaats krijgen in deze boxen. Uiteraard is de kwaliteit van de content op de webpagina hierbij cruciaal. Webpagina’s die momenteel wel regelmatig terug komen in de PAA boxen, kunnen juist een negatief effect ervaren. De gebruiker zal dan immers uit 4 verschillende webpagina’s kunnen kiezen in plaats van maar 1.

Nieuwe SERP feature: Things to know

Dit is een nieuwe feature in de zoekresultaten die Google aan het uitrollen is. Het is vergelijkbaar met de PAA boxen, maar deze feature is gebaseerd op het vermogen van Google om te begrijpen hoe gebruikers zoeken. De ‘Things to know’ feature is dus een lijst met sub-onderwerpen gebaseerd op het zoekgedrag van gebruikers:

Deze feature zal later worden versterkt door de MUM update die Google vorig jaar juni / juli heeft uitgerold. MUM geeft Google de mogelijkheid om content, zoals tekst, video en afbeeldingen beter te begrijpen en aan elkaar te koppelen.

Right side panels

Google is de ‘right side panels’ meer aan het gebruiken. Deze komen je waarschijnlijk al bekend voor. Wikipedia wordt hier vaak in weergegeven als ‘knowledge panel’ wanneer je bijvoorbeeld zoekt op een acteur of actrice. Google is dit nu verder aan het testen voor onder andere afbeeldingen en de populaire producten feature. Hierdoor worden producten of afbeeldingen direct uitgelicht aan de rechterkant met een panel:

Conclusie

Google is constant aan het experimenteren in de SERP en sommige experimenten zijn ook al een stabiele factor geworden in de zoekresultaten. Hieronder de belangrijkste punten samengevat:

  • Diverse zoekresultaten:

Het experiment met meerdere resultaten in één feature snippet én de rooster weergaves in de zoekresultaten geven dit al aan. Google wil gebruikers meer keus bieden wat betreft zoekresultaten. Hierdoor kun je dus een daling of juist een stijging gaan zien in het aantal klikken op bepaalde pagina’s.   

  • Nieuwe SERP feature experiment:

Met de nieuwe SERP feature: Things to Know en de huidige PAA boxen worden de zoekresultaten ook steeds informatiever voor gebruikers. Met als gevolg dat je als website in elke fase van de customer journey terug moet komen. Alleen commerciële pagina’s zullen in de toekomst niet meer voldoende zijn om hetzelfde organische verkeer te genereren, omdat steeds meer andere soorten features ingevoegd worden in de zoekresultaten.

Ben jij benieuwd naar hoe jouw website staat ten opzichte van deze nieuwe ontwikkelingen en experimenten? Ons team van SEO-specialisten beantwoorden graag al je vragen. Neem gerust vrijblijvend contact op.

Meer updates?

We houden je graag op de hoogte.

  • Alle nieuwste ontwikkelingen over zoekmachine optimalisatie
  • Exclusieve uitnodigingen over kennisevents
  • Laatste ontwikkelingen binnen SEO Marketing, SEA marketing en meer. 
  • Maximaal één keer per maand
  • Updates van het beste Digital Marketing Agency van België

Meer blogs over

zoekmachine optimalisatie

50%

Je bent er bijna

Waar mogen we hem naar toe sturen?