De nieuwe veelbelovende update van Google – Passage Ranking – en wat jij ermee kunt

Leestijd: 4 minuten

Eind 2020 kondigde Google aan dat er een nieuwe update zou komen; Passage Indexing. Op 10 februari 2021 ging de update dan eindelijk live voor Engelstalige websites in Amerika. Google noemde dit een grote update die 7% van de zoekopdrachten wereldwijd zou gaan beïnvloeden. De update is eerst voor Engelstalige websites uitgerold en ook in Nederland zullen we hier de effecten van gaan zien.

In dit artikel vertellen we je meer over Passage Ranking, wat het is en hoe je jouw content hierop kunt aanpassen.

Wat is Passage Ranking?

Toen Google deze nieuwe update aankondigde, noemden ze het Passage Indexing. Maar dit was geen accurate benaming voor wat het werkelijk inhoudt en daarom noemt Google het nu Passage Ranking.

Maar wat is Passage Ranking eigenlijk? De naam zegt het al. Google gaat meer letten op ‘’passages’’ van je content. De woorden van Google zelf waren ‘’ Very specific searches can be the hardest to get right. Since sometimes the single sentence that answers your question might be buried deep in a web page.” (bron: Searchengineland). Passage Ranking is een doorbraak van Google waarbij Google niet alleen pagina’s weergeeft maar ook passages, oftewel delen, van zo’n pagina. ‘’By better understanding the relevancy of specific passages, not just the overall page, we can find that needle-in-a-haystack information you’re looking for Google’’, aldus Google.

Google gebruikt vanaf 10 februari dus ook paragrafen of citaten van een pagina die weergegeven worden in de zoekresultaten, om zo het beste antwoord op je vraag te voorzien. Passage Ranking helpt ook pagina’s waarvan de content niet zo goed is geoptimaliseerd, toch delen van deze content te laten ranken. Dit kan betekenen dat jouw ijzersterke alinea nu ineens door Google wordt opgepikt, terwijl het artikel zelf voorheen niet sterk rankte. Met Google Passage Ranking heeft Google inzicht in welke paragraaf op welke pagina het antwoord op jouw vraag staat. Dat betekent dat je direct een stuk content van een pagina in de zoekresultaten te zien krijgt. Je krijgt het antwoord dus direct voor je neus, je hoeft niet meer door te klikken.

Dit is een voorbeeld (bron Google) van hoe dit eruit ziet:

Er zijn een aantal misvattingen omtrent Google Passage Ranking

Een misvatting is dat Google individuele paragraferen indexeert. Google heeft echter haar algoritme verbeterd met Passage Ranking en begrijpt individuele onderdelen van de tekst beter. Het is dus een ranking update en geen indexering update.

Passage Ranking is niet hetzelfde als een Featured Snippet resultaat en deze twee kunnen verward worden. Wat is het verschil? Feature snippets zijn op zichzelf staande stukken content op een pagina die uitgelicht worden in de zoekresultaten. Bij Passage Ranking is het doel niet om simpelweg antwoord te geven op een vraag, maar focust meer op het breder ranken van pagina’s waarin je geïnteresseerd kunt zijn. Dit zijn bijv. pagina’s met uitgebreidere delen content die niet zo beknopt zijn als die van feature snippets.

Wat gaat er veranderen met Passage Ranking?

Google indexeert nog steeds eerst de pagina, maar bekijkt nu individuele gedeelten van de content als extra ranking factor. Er zullen meer accurate resultaten verschijnen op specifieke zoekopdrachten.

Google zelf geeft aan dat je aan je content niets hoeft te veranderen, maar er zijn wel een aantal punten waar je rekening mee kunt houden:

  • Informatieve pagina’s worden nog belangrijker. Deze techniek is vooral geschikt voor informatie vraagstukken waarbij het niet perse gaat over het hoofdonderwerp van de pagina, maar het antwoord verwerkt staat in een paragraaf. Dit is bijv. ook interessant voor Voice Search.
  • Content was altijd al erg belangrijk voor je SEO maar met de komst van passage indexing krijgt content een nog belangrijkere rol. Er moet nog beter nagedacht worden over de structuur van je tekst en de kwaliteit van je content. Google kijkt nu verder dan de gebruikelijke SEO punten zoals je titel en een heading tag. Het is nu nog meer van belang om in antwoord op de vraag van de gebruiker te voorzien.
  • In plaats van meerdere artikelen over verschillende onderwerpen te moeten maken, kan een sub-onderwerp op een langere en bredere webpagina nu worden gebruikt als een factor om de rangschikking voor een bepaalde zoekopdracht te verbeteren.

Een voorbeeld hoe zo’n resultaat eruit ziet:

Als je vervolgens op het resultaat klikt zie je dat Google een stuk tekst uit de pagina geel heeft gearceerd:

Hoe kun je de effecten van passage ranking meten?

Je kunt passage ranking meten in Google Search Console aan de hand van de Tekst Fragments Functionaliteit. Er wordt namelijk bij een klik op een ondersteunend zoekresultaat een syntax toegevoegd aan de URL. Als je in Search Console filtert op URL’s met: #:~:text=  krijg je alle resultaten van je pagina’s die met behulp van passage ranking gevonden worden.

Deze methode is echter niet helemaal waterdicht. In juni 2020 heeft Google namelijk de Chrome extensie ‘Link to Tekst Fragment’ gelanceerd. Met deze extensie kunnen URL’s naar een specifiek tekst op je pagina geleid worden, ongeacht je opmaak en elementen die er op je pagina staan. Met deze extensie kan er dus eenvoudig tekst geselecteerd worden en naar dit punt een URL aangemaakt worden.

Wat betekent passage ranking voor mijn website?

Google gaf al aan dat relevante en kwalitatieve content schrijven enorm belangrijk blijft. Met Passage Ranking kun je dus nog breder gevonden worden en is het nog meer van belang om de content op je website uit te diepen. Heel eerlijk? Als je je content goed op orde hebt hoef je niet veel aan te passen voor Passage Ranking. Het advies is dan ook, blijf zo relevant mogelijke content maken, want dit is uiteindelijk waar zoekmachines naar op zoek zijn.

Hoe maak je nog meer kans op goede rankings met Passage Ranking?

Zorg dat je website goed gestructureerd is. Bekijk de indeling van je website nog eens kritisch. Is deze goed geordend? Is de content nog waardevol? Staat alle content op een logische plek? Let hierbij op:

  • Structuur: behandel je de onderwerpen stap voor stap en in losse secties?
  • Tussenkoppen: gebruik je H2’s, H3’s etc. goed en geven deze tussenkoppen duidelijk aan waar je alinea over gaat?
  • Kun je je content en structuur verduidelijken met meer tussenkoppen?
  • Geven de alinea’s duidelijk antwoord op de vraag?

Kortom, als je teksten schrijft of optimaliseert, besteed dan ook extra aandacht aan de losse alinea’s of secties.

Zie je door de chaos geen orde meer op je website? Of wil je je content eens echt goed aanpakken en helemaal optimaliseren voor je doelgroep, passage voor passage? MvH Media heeft SEO specialisten in huis die dit graag met jou oppakken! Wij zorgen ervoor dat jouw content nog beter gaat ranken! Neem dan vrijblijvend contact met ons op!

Meer updates?

We houden je graag op de hoogte.

  • Alle nieuwste ontwikkelingen over zoekmachine optimalisatie
  • Exclusieve uitnodigingen over kennisevents
  • Laatste ontwikkelingen binnen SEO Marketing, SEA marketing en meer. 
  • Maximaal één keer per maand
  • Updates van het beste Digital Marketing Agency van België

Meer blogs over

zoekmachine optimalisatie

50%

Je bent er bijna

Waar mogen we hem naar toe sturen?