De belangrijkste vuistregels van linkbuilding

Leestijd: 3 minuten

Elke bedrijfseigenaar wil zijn website bovenaan de zoekresultaten zien staan. De meeste zijn daarom bekend met het belang van een goede SEO strategie. Website autoriteit is hier een belangrijke factor van. Het laat zien dat je dé expert bent op het gebied van wat je doet. Linkbuilding heeft hier een grote invloed op en speelt dus een aanzienlijke rol bij het behalen van betere posities binnen de organische zoekresultaten.

Wat is linkbuilding?
In een notendop is linkbuilding het verkrijgen van backlinks vanuit externe websites naar jouw website toe. Deze links staan voor vertrouwen. Het principe is: Hoe vaker er op internet over je gesproken wordt, hoe belangrijker de zoekmachine jouw website vindt.

Er zijn veel soorten technieken om deze links te vergaren. En hoewel ze allemaal variëren in complexiteit, is linkbuilding één van de meest tijdrovende onderdelen van het werk van een SEO marketeer.

De hoeveelheid links is namelijk niet per sé bepalend. Links moeten aan verschillende “vuistregels” voldoen om effect te hebben op je posities.

  • Waarde van de externe website/link
  • Relevantie van de externe website/link
  • Gebruik van de juiste anchor teksten
  • Follow vs. No follow links
  • De plaatsing van de link
  • De bestemming op jouw website

De 6 vuistregels van linkbuilding
Een goede backlink moet worden gezien als een betrouwbare goedkeuring van jouw website in plaats van als een manier om de resultaten van de zoekmachine te manipuleren.

Laten we een korte blik werpen op de belangrijkste factoren waarmee rekening moet worden gehouden bij het zoeken naar links.

Autoriteit

Hoe hoger de autoriteit van een website, hoe meer link juice er naar jouw website wordt gestuurd. Simpel gezegd, als een waardevolle website naar jouw website linkt, wordt er een beetje van deze waarde aan jouw website gegeven.

Relevantie

De website van waaruit wordt gelinkt, moet relevant zijn aan jouw branche en de producten van jouw website. Hoe relevanter de link is, hoe waardevoller. Dus verkoop je badkamer producten, dan wil je liever een link op VT wonen in plaats van op de website van je lokale sportschool.

Anchorteksten

Een anchortekst is een klikbaar tekstelement op een website. Deze anchorteksten dien je in te zetten op zoekwoorden waarop je gevonden wilt worden. Natuurlijk moet de anchortekst ook weer relevant zijn en beschrijven waar de gelinkte pagina over gaat.

Hoewel er geen specifieke lengtelimiet is voor een anchortekst, is het een goed idee om de linktekst zo beknopt mogelijk te houden. Hiernaast dienen de anchorteksten ook een goede verdeling te hebben tussen de verschillende soorten anchorteksten:

    1. Exact match: de anchortekst is een ‘exact match’ als deze het exacte zoekwoord bevat waar je op gevonden wilt worden.
      “Je linkbuilding uitbesteden bij MvH Media”
    2. Phrase match: de anchortekst bevat het zoekwoord waar je op wilt ranken.

“Bij MvH Media je linkbuilding uitbesteden

    1. Partial match: de anchortekst bevat alle woorden waar je op gevonden wilt worden, maar niet in een ‘exact match’.
      “Het uitbesteden van je linkbuilding doe je bij MvH Media”
    2. Branded: een merknaam die als anchortekst wordt gebruikt.

“Linkbuilding uitbesteden doe je bij MvH Media

    1. Naked URL: de anchortekst is de URL van de gelinkte website.

https://www.mvhmedia.nl/

    1. Random: de anchortekst is een willekeurig stukje tekst zonder een doelzoekwoord.

Klik hier om je linkbuilding uit te besteden bij MvH Media”

    1. Afbeeldingslinks: de anchortekst is de alt-tekst van de afbeelding.

Follow en no follow

Wanneer een website naar een andere website linkt, zijn er twee manieren waarop dit kan gebeuren. De eerste manier is een do-follow link, en de tweede een no-follow link. Hoewel beide typen links er hetzelfde uitzien, vertellen ze de zoekmachine twee verschillende dingen.

Een do-follow link geeft autoriteit door van de oorspronkelijke site naar de gelinkte site. Hierdoor wordt de domeinautoriteit van de gelinkte site beter, wat op zijn beurt helpt om posities te verbeteren in zoekmachines. Een no-follow link is een link die geen autoriteit doorgeeft aan de website waarnaar wordt gelinkt.

No-follow links klinken nu wellicht oninteressant, maar dat zijn ze niet! Een natuurlijk linkprofiel bestaat namelijk uit een verdeling van zowel dofollow- als nofollow-backlinks.

Plaatsing

Met plaatsing hebben we het over de plek waar de anchor en link staan. Hoe groter de kans op een klik van de link, hoe meer waarde die meegeeft.

Om deze reden zijn links in een stukje tekst (in-content) het meest waardevol. Ook hoe eerder in de tekst, des te groter de kans dat de crawlers de anchor/link tegenkomen. Door de link in de content te plaatsen wordt de relevantie voor de zoekmachine ook beter duidelijk. Hij begrijpt namelijk waar de link over gaat.

Bestemming

De bestemming is de pagina waar de link naar verwijst. Dit kan de homepage zijn, maar ook een productpagina waar je betere posities mee wilt innemen. Net zoals er een goede verdeling moet zijn tussen soorten anchorteksten, dient er ook een natuurlijke verdeling te zijn tussen bestemming pagina’s. Het grootste gedeelte van de links moeten in ieder geval naar de homepage leiden.

Meer updates?

We houden je graag op de hoogte.

  • Alle nieuwste ontwikkelingen over zoekmachine optimalisatie
  • Exclusieve uitnodigingen over kennisevents
  • Laatste ontwikkelingen binnen online marketing en meer
  • Maximaal één keer per maand

Meer blogs over

zoekmachine optimalisatie

50%

Je bent er bijna

Waar mogen we hem naar toe sturen?