Coronacrisis in (r)etail: hoe om te gaan met SEO?

BELANGRIJK: dit blogbericht is geschreven op basis van de veranderende online wereld ten tijde van de Coronacrisis. Als MvH Media zijn wij dagelijks bezig met online zichtbaarheid/vindbaarheid, maar hebben wij absoluut de gezondheid van de (mede)mens voorop staan. Dit blogbericht is daarom zonder commerciële insteek geschreven, maar bedoelt om (online) organisaties en ondernemers te informeren en waar nodig te helpen om (financiële) tegenslagen tegen te gaan ten tijde van deze pandemie.

Het COVID-19 virus (beter bekend als Coronavirus) houdt vrijwel de gehele wereld in zijn greep. Ook de online- & e-commercewereld komen voor uitdagingen te staan die we nog nooit eerder zagen. Remote meetings, campagnes aan of uit, marketingbudgetten op de rem. Het zijn allemaal ontwikkelingen die we de afgelopen week (weken) al zagen. De retail-wereld wordt geraakt óf (hoe raar dat ook klinkt) ‘profiteert’ van Corona.

Hoewel het uiteraard brancheafhankelijk is welke (online) winkel geraakt wordt

Doordat er momenteel (en steeds meer) mensen gedwongen thuis zitten, zal er (brancheafhankelijk) ook meer traffic naar webwinkels gaan. Fysieke winkels sluiten (sinds vandaag al een volledige lockdown in België), dus zal koopgedrag zich steeds meer – ook noodzakelijk – verschuiven naar online shoppen.

SEO (Google) staat niet stil.

Hoewel veel bedrijven op de rem trappen qua marketing-uitgaven, is zoekmachine optimalisatie een vakgebied dat niet te pauzeren valt. Natuurlijk is er altijd de keuze om geen aandacht meer te besteden aan SEO, maar dit zal op lange termijn enkel negatief effect hebben op de online zichtbaarheid.

In deze blog gaan we in op de reden waarom juist SEO een kanaal is wat ten tijde van de crisis aandacht zou verdienen.

SEO is een voortdurend proces en een langetermijnstrategie

Het algoritme van Google gaat door met het bepalen van de juiste rangschikking, ongeacht of de buitenwereld in crisis zit of niet. SEO is een langetermijnstrategie, in tegenstelling tot betaald adverteren. Deze campagnes zijn á la minute in- of uit te schakelen, in tegenstelling tot SEO. Voor SEO is het door middel van optimalisaties ‘veel zaaien’ om vanuit die optimalisaties later ‘te oogsten’ door middel van noemenswaardige posities binnen Google. Hoewel de gehele wereld getroffen wordt door het Coronavirus, is het algoritme van Google nog altijd bedoelt om zoekvragen (die niets te maken hebben met de crisis) te beantwoorden met het meest relevante resultaat.

Adverteren wordt duurder, SEO blijft gratis

Omdat meer mensen online aankopen zullen doen, zullen veel organisaties meer willen investeren om gevonden te worden en te verkopen. Dit betekent dat de concurrentie hoger wordt, waardoor ook de klikprijzen zullen stijgen.

Wanneer je voor SEO op positie 1 staat, krijg je meer bezoekers met gratis kliks.

SEO is een pull strategie

Een pull strategie redeneert vanuit de consumentenbehoefte. Iemand gaat op zoek naar een oplossing voor zijn of haar ‘probleem’, waaruit een zoekopdracht ontstaat. Uiteraard zijn er branches waar momenteel niet (reisbranche) óf juist enorm veel (remote-werkplekken) wordt gezocht. Waar het om draait met SEO is dat je aanwezig bent op het moment dat er daadwerkelijk gezocht wordt, ongeacht of dat momenteel veel of weinig is. Het algoritme van Google gaat namelijk door met het bepalen van de juiste rangschikking.

Een push-strategie is juist andersom à je brengt je diensten / producten naar de mensen toe, ongeacht ze hier wel of niet op zitten te wachten. Deze strategie is in tijde van crisis voor veel diensten  / producten niet geschikt.

SEO data helpt om vraagdalingen én vraagstijgingen te constateren tijdens de Cornonacrisis

Een van onze favoriete SEO tools is Google Search Console. Deze tool maakt het mogelijk om vertoningen, klikken en posities van je zoekwoorden en landingspagina’s te checken.

Dalend zoekgedrag:

Stijgend (tot ‘booming’) zoekgedrag:

SEO is niet enkel gericht op verkoop (maar ook op relevante content)

Niet alles wat je voor SEO doet is gericht op acquisitie. SEO is breder dan dat, zoals bijvoorbeeld het logischer indelen van je website (beter voor UX), sitesnelheid verbeteren. Dit zijn zaken die een goede invloed hebben voor SEO in het algemeen.

Het schrijven van relevante content in combinatie met Corona, om zoekers te informeren, is relevant voor goede posities binnen Google. Denk bijvoorbeeld aan zoekopdrachten als tandarts corona of fysiotherapie corona. Voor deze zoekopdrachten vind je momenteel al artikelen die zich richten op deze termen. Hiermee informeer je de eindgebruikers.

Contentkansen: informeer je (be)zoekers

Juist met de Coronacrisis is het zaak je bezoekers (en potentiële klanten) te informeren. Hierin liggen voor SEO content-kansen om in te spelen door middel van informatieve artikelen of FAQ’s. Juist nu de zoekvraag met betrekking tot het virus en omstandigheden toeneemt, is er door middel van content goed op in te spelen.

Een aantal voorbeelden:

  • Hoe om te gaan met thuiswerken als je kinderen hebt?
  • Wat zijn ze beste headsets voor remote-werken?
  • Wifi-instellingen voor meer dan 5 gebruikers tegelijk

Optimaliseer Google Mijn Bedrijf

Snelle optimalisaties die ook vanuit Google wordt geadviseerd:

Pas je openingstijden aan:

Het aanpassen van de openingstijden zorgt ervoor dat je binnen Google niet communiceert dat je open bent tijdens de Coronacrisis.

Pas je telefoonnummer aan:

Wanneer kantoren dicht zijn, wordt er wellicht gebruik gemaakt van een ander telefoonnummer. Pas daarom je telefoonnummer aan naar het nummer dat bereikbaar is de komende tijd.

Informeer middels een Google Post:

Een snelle manier om gebruikers te informeren die op je branding-naam zoeken, is een Google Post. Een voorbeeld hiervan is de Coolblue XXL-winkels:

Meer updates?

We houden je graag op de hoogte.

  • Alle nieuwste ontwikkelingen over zoekmachine optimalisatie
  • Exclusieve uitnodigingen over kennisevents
  • Laatste ontwikkelingen binnen SEO Marketing, SEA marketing en meer. 
  • Maximaal één keer per maand
  • Updates van het beste Digital Marketing Agency van België

Meer blogs over

zoekmachine optimalisatie

50%

Je bent er bijna

Waar mogen we hem naar toe sturen?