ChatGPT & Google Ads: de kracht van automatisering

Leestijd: 8 minuten

We kunnen er niet meer omheen, overal lezen we over het gebruik van ChatGPT en zien we dat het gebruikt wordt voor het analyseren, optimaliseren en opzetten van Google Ads campagnes. Maar waar kan ChatGPT je volgens hem nu eigenlijk echt mee helpen? We zijn het gelijk even aan onze beste vriend gaan vragen:

Zoals je ziet hebben we er een nieuwe SEA specialist bij. ChatGPT geeft aan dat hij je kan helpen met het beantwoorden van vragen en het bieden van advies met betrekking tot Google Ads. Dit klinkt natuurlijk te mooi om waar te zijn. De afgelopen periode hebben wij op verschillende manieren de inzet van ChatGPT getest bij onze dagelijkse werkzaamheden en daar zijn veel handige manieren uitgekomen. In deze blog nemen we jullie hier graag in mee.  

Wat is ChatGPT?
Nog heel even kort stiltaan bij wat is Chat GPT nu eigenlijk? Ondertussen weten de meeste van ons het al wel, maar voordat je met ChatGPT aan de slag gaat is het wel belangrijk om te weten wat het is en waar chatGPT zijn informatie vandaan haalt.

ChatGPT is een AI-gestuurd model dat getraind is op basis van machine learning om op een natuurlijke en menselijke manier te communiceren met gebruikers via tekst. Dit betekent dat ChatGPT in staat is om vragen te beantwoorden, conversaties te voeren en zelfs gepersonaliseerde antwoorden te geven. Het geavanceerde taalmodel OpenAI is een initiatief van onder andere Elon Musk, met als doel artificial intelligens transparanter en toegankelijker te maken voor iedereen. De kennis en data die ChatCPT gebruikt, zijn afkomstig uit een enorme hoeveelheid tekstuele data uit het internet en boeken die zijn verzameld tot en met 2021. Dit is belangrijk om te weten, omdat je dus geen vragen kunt stellen over actuele ontwikkelingen of nieuwe updates binnen Google Ads.  

Microsoft investeert in ChatGPT
Googelen staat bijna synoniem voor zoeken op internet. Google’ s wereldwijde zoekmachine marktaandeel stond in juni 2022 op ruim 91% en Bing op 3%. Microsoft is met Bing daarom maar een klein aandeel van het gehele martaandeel in zoekmachines.

Toch weet Bing hier sinds de komst van ChatGPT al een kleine omslag in te maken. Met Microsofts investeringen in ChatGPT maken ze het als eerste mogelijk om AI te verwerken in de zoekmachine en maakt het de zoekmachine Bing een stuk interessanter. Sindsdien heeft de zoekmachine Bing 100 miljoen dagelijkse gebruikers, waarvan 1/3 van deze gebruikers helemaal nieuw zijn in de zoekmachine. Hiermee is het marktaandeel binnen Nederland in maart 2023 voor Bing gestegen naar 9.17%.

Microsoft investeert miljarden in ChatGPT en verwerkt de AI chat-bot rechtstreeks in de zoekmachine Bing. Dit moet nog beter werken dan de actuele ChatGPT, die versie 3.5 van het taalmodel openAI gebruikt. Bing gebruikt namelijk versie 4 en kan in tegenstelling tot ChatGPT ook informatie van na 2021 gebruiken en dus informatie geven over actuele data.

Er is op dit moment een wachtlijst om je aan te melden voor de nieuwe Bing waarbij het mogelijk is om te chatten op basis van AI.

Het doel van Google is om adverteerders te helpen met het creëren van effectieve advertenties. Om dit te bereiken bieden ze een nieuwe instelling aan: ‘automatische gemaakte items’ die op basis van bestaande items en de bestemmingspagina content aanlevert. Tot nu toe is de open bèta alleen nog maar beschikbaar voor Engelse adverteerders. In Nederland moeten we er nog even op wachten, maar wij zijn benieuwd naar deze ontwikkeling.

Het gebruik van ChatGPT voor Google Ads
ChatGPT kun je voor oneindig veel vraagstukken inzetten in combinatie met Google Ads. Voor nu zoomen we in op twee verschillende thema’s namelijk: creativiteit/onderzoek en optimalisatie.  

Creativiteit/onderzoek
Als marketing expert moet je over enigszins creativiteit beschikken, omdat je dagelijks nieuwe advertentieteksten moet schrijven en hier kunnen we wel wat creativiteit voor gebruiken. Wij zijn daarom de creativiteit van onze nieuwe beste vriend eens gaan uittesten en kwamen hierbij op een aantal relevante manieren waarop chatGPT ons kan helpen.

Het schrijven van creatieve advertentieteksten
Een van de manieren waarop ChatGPT kan worden gebruikt om Google Ads-campagnes te verbeteren, is door het creëren van betere advertentieteksten. Advertentietekst is de belangrijkste manier waarop adverteerders hun boodschap overbrengen aan hun publiek en hun CTR (Click-Through-Rate) verbeteren.

Onderstaand geven we een voorbeeld waarbij ChatGPT 2 verschillende advertentieteksten heeft geschreven voor een leerplatform gericht op het vak wiskunde.

ChatGPT zal niet het volledige proces uit handen nemen voor het schrijven van de gewenste advertentieteksten, maar het geeft je wel een goede eerste zet in je creatieve proces.

Creëren van video advertentie scripts voor YouTube en PMAX
Wanneer je YouTube of Performance Max campagnes draait dan heb je goede video’s nodig voor een goede performance. Heel vaak zien wij nog te algemene video’s en merken we dat klanten moeite hebben om goede video’s aan te leveren. Het is vaak heel duur om het te laten maken en om op het idee te komen wat voor video content geschikt is. Om klanten hierbij te helpen hebben wij eens gevraagd aan Chat GPT of hij ons daar misschien bij kan helpen. En ja hoor binnen 10 seconden staat er een script klaar. Let maar eens op:

Start met het omschrijven hoe ChatGPT zich moet gaan gedragen. Hierin geef je aan dat hij zich moet gaan gedragen als een video specialist moet goede copywriting skills. Zo komt ChatGPT beter in zijn rol. Vervolgens leg je kort iets uit over het bedrijf en stel je de vraag om als eerste instantie verschillende invalshoeken aan te geven.


De invalshoeken helpen je al een handje op weg om je creatieve proces te versnellen. Vervolgens kunnen we nog een stap verder gaan door ook daadwerkelijk het script voor de video uit te laten schrijven.

Ben je het dan niet zo eens met de opzet van het script dan kun je vragen of ChatGPT het wil herschrijven. De vergelijking met de chocolaatjes die in dit script worden gebruik past niet bij het bedrijf. En voilà we hebben weer een geheel nieuw scirpt wat beter past bij de tone of voice van het bedrijf. Dit zal nog niet gelijk helemaal naar wens zijn, maar dit geeft je wel een snelle start in je creatieve proces. En hoe meer informatie je aan ChatGPT geeft hoe beter hij het scirpt voor je kan maken. Vergeet bijvoorbeeld ook niet een CTA te verwerken in het script.

Creëren van custom intent doelgroepen
Binnen Google Ads is het gebruik van custom intent doelgroepen erg belangrijk. Hiermee kun je op basis van zoektermen, interesses, koopintenties en relevante URL’s je doelgroep definiëren.

Zelf weet je vaak al veel van je doelgroep, maar ook ChatGPT kan je helpen om meer inzicht te geven in wat je betreffende doelgroep belangrijk vindt. In onderstaand voorbeeld willen we meer te weten komen over de doelgroep foodies en wat die belangrijk vinden bij de aanschaf van een keuken.

Vervolgens vragen we op bovenstaande vraag door om hier gelijk zoekwoorden aan te koppelen die we vervolgens kunnen gebruiken in onze custom intent doelgroep in Google Ads. Je kunt ook nog verder vragen naar relevante websites die een foodie bezoekt zodat je de doelgroep nog verder kan gaan finetunen.
Zoekwoordenonderzoek
Wanneer we de vraag stellen aan ChatGPT om relevante zoekwoorden te geven met het bijbehorende zoekvolume krijgen we binnen no time een lijstje met relevante termen. Wetende dat ChatGPT enkel data gebruikt tot 2021 raden we niet aan om de zoekvolumes over te nemen uit ChatGPT, maar hiervoor een geschikte tooling te gebruiken.

Dit neemt niet weg, dat ChatGPT je wel op weg kan helpen met relevante zoekwoordlijsten en ook uitsluitingszoekwoorden.

Optimaliseren
Nu zijn we aangekomen bij het meest interessante onderdeel waar ChatGPT ons bij kan helpen, namelijk het optimalieren van shopping feeds en het uitbreiden van Responsieve Search Ads.

Feed optimalisatie en Chat GPT

Feed optimalisatie is de basis voor een goede shopping campagne. Hoe uitgebreider je feeddata hoe beter de performance. Met de komst van ChatGPT zijn wij gelijk nieuwsgierig geworden naar de mogelijkheden om met AI feeddata uit te breiden. We geven hier een aantal voorbeelden van. 

Description
Beschik je over alle productdata, maar bestaat je beschrijving maar uit één korte zin of heb je geen beschrijvingen voor je producten? In onderstaande voorbeeld hebben we gevraagd of ChatGPT een beschrijving kan maken voor een Sonos product. En dit is een prima eerste basis om te gebruiken.

Vervolgens kun je ChatGPT nog vragen om de beschrijvingen te optimaliseren met relevante zoektermen die belangrijk zijn voor het product.

Product_highlight
We zien nog te vaak dat het kenmerk product_highlight niet is opgegeven in een shopping feed. Handmatig toevoegen kost veel tijd en geld en dat is dan ook vaak de reden dat de product_higlight leeg gelaten wordt. Dit neemt niet weg dat het wel een belangrijk kenmerk is om toe te voegen voor ieder product. De product_highlight benadrukt in een oogopslag de belangrijkste kenmerken van het product.

In onderstaande voorbeeld geven we de titel op van een product en vragen we aan ChatGPT om de product_highlight toe te voegen. Als voorbeeld nemen we de Sonos Move zwart en vragen we aan chat GPT om hier 3 product_highlights aan toe te voegen. Door ChatGPT in te laden als script in Google Sheets kunnen we dit in bulk uitvoeren en op die manier als aanvullende informatie toevoegen aan de huidige feed.


Responsieve Search Ads uitbreiden
Naast het uitbreiden van je feed met relevante kenmerken kan ChatGPT je ook helpen bij het uitbreiden van je Responsieve Search Advertenties. Met het gebruik van een script in Google Ads kun je alle RSA advertenties uitdraaien en krijg je inzicht in koppen en beschrijvingen die nog aangevuld kunnen worden. Heb je in een aantal advertenties maar 4 koppen opgegeven en 2 beschrijvingen dan kan ChatGPT je helpen om hier 15 koppen van te maken en 4 beschrijvingen.

In onderstaand voorbeeld beschikken we al over 2 headlines en 1 beschrijving en hebben we ChatGPT ook één kop en één beschrijving laten maken (in het groen). Een handige manier om geautomatiseerd in een grote oplage RSA advertenties uit te breiden en te optimaliseren. In onderstaande voorbeeld wordt U gebruikt in de advertentieteksten. Wanneer dit niet de tone of voice is van je bedrijf kun je dit natuurlijk gewoon aangeven bij ChatGPT.

Uitbreiden van je titel met chatGPT
Ook kan ChatGPT je helpen met het uitbreiden van je titels door relevante extra zoekwoorden toe te voegen aan je huidige titel. Maak een export van al je huidige titels en zet deze in een spreadsheet waarin je een koppeling met ChatGPT gebruikt en vraag om de titels aan te vullen met relevante extra zoekwoorden. Vervolgens kun je dit gebruiken als toevoeging in je huidige titels.

Conclusie
Zal een tool als ChatGPT ons als Google Ads specialisten ooit vervangen? Dat denken we van niet, maar we staan wel versteld van de hoeveelheid data die de chat aan ons kan geven. Het stelt ons in staat om processen sneller op te pakken en geautomatiseerd aan meer informatie te komen. Wij gaan er de komende tijd alleen nog maar meer mee testen en zullen jullie op de hoogte houden van de ontwikkelingen hierin.

Wil je meer weten hoe je ChatGPT toepast binnen Google Ads? Of heb je een ander online vraagstuk? Neem dan gerust contact met ons op.