Verkopen binnen Facebook (social commerce): 5 tips om je voor te bereiden op de toekomst!

Leestijd: 3 minuten

De potentie om via sociale media miljoenen mogelijke kopers te bereiken is enorm. Op dit moment worden sociale media gebruikers in Nederland doorgeleid naar de website van het bedrijf wanneer zij een product daadwerkelijk willen afrekenen. Met Social Commerce hoeft men niet meer naar je website, omdat er binnen het platform zelf betaald kan worden met Facebook Pay. Dit maakt het aankoopproces nog makkelijker en korter. De kans dat iemand een aankoop doet vergroot je hier dus mee! De vraag is dan ook niet of sociale media de principes van e-commerce gaan overnemen, maar wanneer. Waarom is het belangrijk om Social Commerce in te gaan zetten binnen je bedrijf? Wat zijn de voordelen van Facebook Pay? En de belangrijkste vraag: Hoe kunnen we ons voorbereiden op de komst van Social Commerce? De antwoorden op deze vragen lees je in deze blog!

Het belang van Social Commerce

Stel je voor. Je runt een bedrijf dat fashion items verkoopt aan haar doelgroep, een doelgroep die zich bevindt op Facebook en Instagram en altijd op zoek is naar inspiratie. Al je producten staan in je catalogus en hiervan heb je een winkel aangemaakt binnen Facebook en Instagram. Jouw consument, Emma, scrollt door haar Instagram tijdlijn en stuit op een post van een nieuwe tas die jij recent hebt geplaatst. Je hebt de nieuwe tas als product getagd, waardoor Emma direct meer informatie over het product verkrijgt. Ze is enthousiast over het product en klikt, onder de foto, op ‘toevoegen aan winkelwagen’. Terwijl Emma verder srollt blijft de tas in haar winkelwagen staan binnen Instagram. Vervolgens komt ze een post van een ander bedrijf tegen dat kinderkleding verkoopt. Vanuit deze post voegt ze een paar schoenen toe aan haar winkelwagen. Emma besluit nu haar winkelwagen te bekijken en ziet de twee producten van verschillende bedrijven in haar winkelwagen. Ze besluit in Instagram zelf af te rekenen via Facebook Pay. Dit gaat heel gemakkelijk, want ze heeft even geleden haar gegevens al toegevoegd en Facebook Pay heeft ze onthouden voor een volgende transactie. Ze koopt dus bij twee verschillende winkels, maar hoeft maar één keer te betalen.

Met Social Commerce ontwikkel je een extra manier om omzet te genereren. In bovenstaand voorbeeld is Emma niet direct overtuigd van de aankoop en scrollt verder, terwijl het product in haar winkelwagen blijft zitten. Omdat ze van haar volgende aankoop wel direct overtuigd wordt, besluit ze de twee producten tegelijk te kopen via het platform zelf. Veel consumenten zoals Emma brengen tijd door op sociale media kanalen om inspiratie op te doen. Tijdens het scrollen worden zij zich bewust van producten die ze willen hebben. De drempel tot het doen van een aankoop wordt, door het weghalen van een extra stap in het aankoopproces, voor de consument lager. In plaats van de doelgroep naar de shop te leiden via social media, haal je nu de shop naar de doelgroep toe.

Social Commerce en Privacy

Naast dit principe, is er nog een groter belang om Social Commerce in te gaan zetten. De privacy beperkingen van de afgelopen periode maken het ‘social advertising’ niet makkelijk. iOS gebruikers ebben de mogelijkheid gekregen om aan te geven of ze wel of niet getraceerd willen worden als ze een website vanuit een app bezoeken. Retarget doelgroepen op basis van de pixel worden daardoor kleiner. Wanneer het mogelijk wordt om producten te kopen binnen Facebook en Instagram, worden data hiervan behouden omdat ze binnen de platformen zelf plaatsvinden en niet via een derde partij. Zo blijven alle toevoegingen aan winkelwagen en aankopen bijvoorbeeld volledig behouden binnen Facebook en Instagram. Daarvan kun je vervolgens een doelgroep maken. Daarnaast zal Facebook met meerdere mogelijkheden komen om relevante doelgroepen te kunnen targeten. Hieronder een voorbeeld, waarin het mogelijk wordt om gebruikers te targeten die al gebruikmaken van Facebook Pay.

De voordelen van Facebook Pay

Social commerce gaat mogelijk worden met de komst van Facebook Pay. Via dit systeem geeft de consument zijn of haar betaalgegevens door aan Facebook, waardoor de betaling rechtstreeks via Facebook of Instagram zal verlopen. In steeds meer gebieden wordt Facebook Pay uitgerold, waaronder in Nederland! Binnen social advertising worden steeds meer mogelijkheden zichtbaar die nodig zijn wanneer Facebook Pay wordt gelanceerd. Een voorbeeld hiervan zijn de statistieken “Aankopen vanuit Facebook versus website” en “Donatie-ROAS versus reguliere ROAS”. Die laatste statistiek is sinds kort zichtbaar, omdat Facebook Pay het ook mogelijk gaat maken om makkelijk een donatie te kunnen doen via Facebook.

Het is dus een kwestie van tijd voordat er in Nederland ook betaald kan worden via Facebook of Instagram. Het gebruiken van Facebook Pay heeft vier grote voordelen:

  1. Makkelijke interventie: Facebook Pay koppelt betalingsmethoden en e-commerce platformen aan elkaar. Zo wordt er een stap uit het aankoopproces gehaald en is het makkelijker en sneller om een aankoop te doen. Iemand hoeft namelijk niet meer de website te bezoeken. De aankoop vindt binnen het social media platform plaats.
  2. Snel afrekenen: Omdat consumenten minder acties hoeven te ondernemen voordat zij vanuit social media overgaan tot aankoop, kan dit leiden tot een stijging in het aantal aankopen. Zo ervaart een consument een naadloze ervaring, omdat Facebook login gegevens opslaat en deze niet op een externe website steeds opnieuw ingevoerd moeten worden. Hier kan er gekozen worden om een pincode te kiezen of een Face of Touch ID. Hiermee wordt de consument geverifieerd.
  3. Veilige betaalmethodes: Facebook Pay maakt gebruik van technieken om betalingsgegevens veilig op te slaan, zodat de consument hier geen omkijken meer naar heeft.
  4. Geen extra kosten: Om gebruik te maken van Facebook Pay worden geen extra kosten gerekend aan de consument
Voorbereidingen op Social Commerce

Het is belangrijk om goed voorbereid te zijn op de komst van Facebook Pay, zeker omdat we verwachten dat de concurrentie op de sociale media platformen zal toenemen zodra er rechtstreekse aankopen op gedaan kunnen worden. Wij geven je hiervoor 5 tips!

  1. Zorg ervoor dat de product catalogus is gevuld met alle producten die je wil verkopen. Belangrijk om hier zoveel mogelijk gegevens van de producten in te voeren, zodat Facebook een duidelijk beeld heeft van welke producten op elkaar lijken en in een zelfde categorie kunnen vallen.
  2. Wanneer de product catalogus juist is ingesteld kan er een winkel aangemaakt worden in Facebook en Instagram. Dit zorgt ervoor dat producten getagd kunnen worden in posts en dat je doelgroep kan scrollen door alle producten zonder doorgeleid te worden naar de website. Op dit moment kan in Nederland enkel nog ingesteld worden dat producten verkocht kunnen worden via de website, maar zodra Facebook Pay ook hier beschikbaar is kun je deze betaalmethode veranderen.
  3. Binnen de winkel kunnen collecties aangemaakt worden. Hierin maak je onderscheid tussen verschillende productcategorieën of speciale collecties. Dit maakt het voor de consument makkelijker om door producten te scrollen die relevant zijn voor hem of haar. Door middel van collecties ontwerp je als het ware een kleine landingspagina voor jouw webshop binnen Facebook of Instagram.
  4. Ga alvast aan de slag met het taggen van producten! Zodra Facebook Pay officieel wordt gebruikt in Nederland, kunnen jouw gebruikers door je feed scrollen en rechtstreeks vanuit daar producten kopen. Daarnaast bouw je op deze manier alvast doelgroepen op die bepaalde producten hebben bekeken. Deze doelgroepen zijn relevant om later te gebruiken binnen social advertising campagnes gericht op Social Commerce.
  5. Ten slotte is het belangrijk om alvast na te gaan denken over advertising campagnes die je wil gaan inzetten om jouw Social Commerce omgeving onder de aandacht te brengen bij de juiste doelgroep. Denk hierbij aan het inzetten van het campagnedoel ‘verkopen uit catalogus’, het inzetten van doelgroepen op basis van bepaalde interacties met producten uit je winkel en het inzetten van inspirerende content (zoals collectie advertenties) waarmee producten uit de catalogus uitgelicht worden.

Heb je hulp nodig bij het opzetten van jouw Social Commerce omgeving of wil je sparren over de mogelijkheden binnen social advertising met betrekking tot Social Commerce? Neem vrijblijvend contact met ons op!

Meer updates?

We houden je graag op de hoogte.

  • Alle nieuwste ontwikkelingen over social media marketing
  • Exclusieve uitnodigingen over kennisevents
  • Laatste ontwikkelingen binnen SEO Marketing, SEA marketing en meer. 
  • Maximaal één keer per maand
  • Updates van het beste Digital Marketing Agency van België

Meer blogs over

50%

Je bent er bijna

Waar mogen we hem naar toe sturen?