Pinterest algoritme: De werking & 4 tips om het te verslaan

Leestijd: 4 minuten

Wanneer je Pinterest op de juiste manier weet in te zetten dan kun je hier duizenden extra bezoekers mee naar je website genereren. Pinterest wordt altijd gezien als een Social Media kanaal en dat is het ook, maar toch moeten we het meer zien als een visuele zoekmachine. En dat betekent dat je net zoals bijvoorbeeld bij Google veel kunt doen om goed gevonden te worden in deze zoekmachine. Maar hoe ga je dan te werk? Het allerbelangrijkste is om eerst te weten hoe het algoritme van Pinterest werkt zodat je daarna aan de slag kunt met het maken en plaatsen van content. Ben je benieuwd? Lees dan snel verder voor uitleg en tips om een vliegende start te maken op Pinterest.

Smart feed

Net als bij veel andere online kanalen werkt Pinterest ook met een algoritme. Dit algoritme heeft alles te maken met jouw succes op Pinterest. Maar hoe zit dit dan in elkaar? Er zijn vier belangrijke factoren die van invloed zijn op jouw rangschikking:

Domeinkwaliteit
Domeinkwaliteit is hoe Pinterest de kwaliteit van je website bepaalt. Door het algoritme te gebruiken, kan Pinterest de populariteit van pins die van je website komen, detecteren. Hoe populairder de pins, hoe meer Pinterest je website ziet als een bron van hoogwaardige inhoud. Om de kwaliteit van het domein van je website te verbeteren kun je de volgende eenvoudige stappen toepassen:

Zet je Pinterest-account om naar een zakelijk account. Hierdoor kun je dieper ingaan op analyses, websitebezoeken en aantal reacties dat je ontvangt. Daarnaast is het belangrijk om je website te claimen. Je laat dan aan Pinterest zien dat je de eigenaar bent dan je website en dat is belangrijk voor de betrouwbaarheid van je account. Hierdoor kom je weer hoger in de zoekopdrachten en onder iedere pin wordt jouw logo zichtbaar.  

Pin kwaliteit

De kwaliteit van je pin is ook heel erg belangrijk. De kwaliteit van je pin wordt vaak bepaald door populariteit en het betrokkenheidsniveau van je pins. Hoe meer mensen zich met je pin bezighouden door te klikken, op te slaan, in te zoomen, een foto toe te voegen of commentaar te geven, des te hoger scoort je pin op kwaliteit.

Ga dus aan de slag om kwalitatieve pins te creëren met de volgende tips:

– Maak titels interessant om een grote indruk te maken
– Gebruik populaire zoekwoorden in je pins
– Gebruik een afbeelding van hoge kwaliteit met een hoge resolutie
– Gebruik tekst overlays: voeg bijvoorbeeld een titel toe met tips of voordelen
– Voeg je logo toe aan elke pin die je publiceert

Fresh pins
Pinterest geeft steeds meer prioriteit aan nieuwe inhoud, aangezien de huidige pinners het meeste reageren op nieuwe inhoud. Het algoritme van Pinterest geeft de voorkeur aan inhoud die relevant en actueel is, dus als je meer nieuwe pins maakt, betekent dit dat je meer bekendheid krijgt met je volgers, in de homefeeds van gebruikers en in zoekresultaten, waardoor je je bereik en bezoekers op Pinterest kunt maximaliseren.

Maar wat is nu precies een fresh pin?
Nieuwe pins worden door Pinterest gedefinieerd als afbeeldingen of video’s die Pinterest nog niet eerder heeft gezien. Je kunt dus meerdere afbeeldingen maken die linken naar dezelfde blogpost, pagina of productvermelding. Nieuwe pins kunnen bijvoorbeeld afkomstig zijn van het maken van nieuwe afbeeldingen voor links die je eerder op Pinterest hebt gedeeld. Let wel op dat de wijziging die je aanbrengt ook echt meerwaarde heeft. Enkel het aanpassen van een pin-titel of pin-beschrijving is niet genoeg. Ook het aanpassen van een klein detail in de afbeelding zoals het verschuiven van je logo naar een andere hoek zorgt er niet voor dat Pinterest je pin gaat zien als een fresh pin.

Daarbij komt nog eens kijken dat het advies is om gemiddeld 10-25 pins per dag te plaatsen. Dan zul je wel denken hoe ga je hier ooit aan beginnen? Dit is toch super veel? Het klinkt in eerste instantie ook bijna onmogelijk, maar dit gaat natuurlijk niet alleen om pins die je zelf plaatst. Ook de pins van andere personen die je pint door op de button bewaren te klikken horen hierbij. Probeer hier de 80/20 regel aan te houden. 80% eigen pins en 20% repinnen van anderen.

Daarnaast is het de kunst om niet gelijk te moeilijk te gaan denken. Je kunt al heel gemakkelijk met bijvoorbeeld één product verschillende afbeeldingen creëren. Onderstaand is een voorbeeld zichtbaar waarbij de varianten in afbeelding 1 niet gezien worden als fresh pin, maar in afbeelding 2 wel. Gebruik bijvoorbeeld Canva.nl en creëer in no time verschillende pins!

Relevantie van het onderwerp
Dan hebben we nog relevantie van het onderwerp. Zoekwoorden die in de inhoud worden geplaatst, worden gebruikt om te bepalen waar de pin over gaat en wanneer deze in zoekopdrachten wordt weergegeven. Net als Google en andere zoekmachines, bepaalt Pinterest de relevantie van zoekwoorden. Belangrijk dus om populaire zoekwoorden op te nemen in je pins en deze te laten aansluiten bij het onderwerp van je pin.  

Hoe ga je aan de slag?

  • Voer een zoekwoordenonderzoek uit met behulp van de zoekbalk in Pinterest zelf. Wanneer je hier een zoekwoord intypt komen andere populaire zoekwoorden naar boven. 
  • Optimaliseer je profiel door trefwoorden direct na je gebruikersnaam en in je bio toe te voegen om kijkers en Pinterest te laten zien wat je doet.
  • Gebruik populaire zoekwoorden in je Pinterest-borden, de bordbeschrijvingen en de pins die je maakt.

4 tips om het Pinterest algoritme te verslaan

  1. Omdat Pinterest een zoekmachine is, betekent dit dat mensen naar Pinterest gaan om iets te zoeken, een idee op te zoeken of een oplossing te vinden. Je moet ervoor zorgen dat je boards en pins SEO-geoptimaliseerd zijn. Daarom wordt aanbevolen dat je op de volgende plaatsen zoekwoorden toevoegt:
  • Pinterest-profielnaam
  • Profiel omschrijving
  • Bord namen
  • Bordenbeschrijvingen
  • Pins
  • Pin beschrijvingen
  • Blog inhoud
  • Trefwoorden voor blogposts.
  1. Laat je pin afbeeldingen opvallen
    Om op te vallen tussen de vele pinners op Pinterest, wil je in het oog springende afbeeldingen voor je pins gebruiken zodat de kans groter is dat personen er op doorklikken. Zorg er daarom voor dat je afbeeldingen verticaal zijn. Pinterest raadt een beeldverhouding van 2:3 aan.

  2. Maak gebruik van fresh pins
    De manier om als eerste op Pinterest te verschijnen, is door nieuwe inhoud te maken. Dat betekent een gloednieuwe pin met een nieuwe afbeelding, beschrijving en link voor elke blogpost of elk product dat je verkoopt. Pinterest wil altijd nieuwe en frisse inhoud op hun platform, dus houd daar rekening mee wanneer je het algoritme probeert te verslaan.

  3. Breng tijd door op het platform
    Pinterest wil dat mensen actief zijn op hun platform, zodat ze de inhoud van pinners kunnen zien, op het platform kunnen communiceren en Pinterest-advertenties kunnen zien. Je kunt actief blijven op Pinterest door te scrollen, op interessante pins te klikken, een paar pinners of borden te volgen die je interesseren en nieuwe pins te uploaden. Het advies is om gemiddeld rond de 10-25 pins per dag te plaatsen.

Wil je meer weten over het Pinterest algoritme of heb je nog een aantal vragen na het lezen van deze blog? Neem dan vrijblijvend contact met ons op. Wij helpen je graag!

Meer updates?

We houden je graag op de hoogte.

  • Alle nieuwste ontwikkelingen over social media marketing
  • Exclusieve uitnodigingen over kennisevents
  • Laatste ontwikkelingen binnen SEO Marketing, SEA marketing en meer. 
  • Maximaal één keer per maand
  • Updates van het beste Digital Marketing Agency van België

Meer blogs over

50%

Je bent er bijna

Waar mogen we hem naar toe sturen?