De 7 vormen van Snapchat adverteren

Leestijd: 3 minuten

Snapchat is allang niet meer waar het 11 jaar geleden ontstaan is. Waarbij het doel van de app begon met het versturen van verdwijnende foto’s naar je vrienden, behoort het nu tot ’s werelds grootste social media apps met tal van verschillende functies. Daarnaast blijft Snapchat groeien met momenteel wereldwijd zo’n 363 miljoen actieve gebruikers per dag. De app wordt gemiddeld 20 keer per persoon per dag geopend en wordt er gemiddeld 35+ minuten per dag in de app besteed.

We zien dat niet alleen het aantal actieve gebruikers groeit, maar ook de advertentiemogelijkheden hebben een enorme ontwikkeling doorgemaakt. Er zijn veel nieuwe features met betrekking tot het adverteren voor je bedrijf. Ik licht ze graag toe.

Doelgroep

Allereerst help ik graag wat fabels uit de weg. Snapchat is allang niet meer voor de allerjongste generatie bedoeld. Sterker nog, als we kijken naar de gebruikers in Nederland, dan zien we dat maar liefst 40% van de Snapchat gebruikers 25 jaar en ouder is. In België ligt dit percentage zelfs al op 42%. De man-vrouw verhouding ligt iets verder uit elkaar dan op andere social media kanalen, waarin er in beide landen het merendeel wordt gesnapt door vrouwen.

NL

BE

Verder heeft Snapchat een platform met Audience Insights ingebouwd in de ads manager. Hierin kun je verschillende landen bekijken en daar je doelgroep informatie uithalen. Het gaat hier niet alleen om verschillende demografische gegevens, maar ook om bijvoorbeeld interesses, apparaten, content, filters en lenzen. Zo is er bijvoorbeeld te zien dat het merendeel van de Nederlandse gebruikers geïnteresseerd is in ‘shoppen’. Daarna volgt de interesse in ‘reizen’ en op plek 3 staat ‘gamen’.

Goed om te weten dus dat ook jouw doelgroep op Snapchat kan zitten.

Advertentiemogelijkheden op Snapchat

Om te beginnen zijn er binnen Snapchat advertising full funnel mogelijkheden. Er kunnen advertenties gemaakt worden gericht op bewustwording, overweging en conversies. De targetingmogelijkheden zijn breed. Zo kan een doelgroep worden opgebouwd vanuit: locatie, demografie, apparaten, bestaande doelgroepen en vergelijkbare doelgroepen. Verder heeft Snapchat nog de zogeheten ‘predifined audiences’. Dit zijn groepen die op basis van data zijn gemaakt, waarbij er wordt gekeken naar real world interesses en gedrag.

Maar welke advertentiemogelijkheden zijn er dan precies? En welk doel past bij jouw strategie? Ik leg ze één voor één aan je uit.

1.     Single Image/Video ads

Deze vorm van adverteren kom je tegen tussen de stories die je vrienden plaatsen. Deze is vergelijkbaar met bijvoorbeeld het adverteren van stories op Instagram.

Doelstelling: voor elke plek in de funnel

Tips: houd video’s kort en krachtig (3-10 seconden) en zet een duidelijke boodschap in de eerste 2 seconden van de video met een voice-over call to action.

2.     Filter Ads

Dit zijn artistieke overlays welke verschijnen op het moment dat je een Snap maakt, er dan op tikt en vervolgens naar links en naar rechts swipet. Deze kunnen lokaal worden ingezet (bijvoorbeeld in de plaats waar je je op dat moment bevindt) of breder zoals in het voorbeeld hieronder.

Doelstelling: bewustwording, betrokkenheid

Tips: tekst, logo en disclaimer zijn verplicht. Bespaar jezelf tijd en zorg ervoor dat dit van tevoren al juist staat ingesteld. Ook mag het filter niet volledig onderaan het beeld komen te staan.

3.     AR lens

Met AR lenzen worden memorabele en interactieve momenten gecreëerd onderling in vriendengroepen. Hiermee kan een filter zich verplaatsen in de werkelijkheid waar jij je op dat moment bevindt.

Doelstelling: Bewustwording, betrokkenheid

Tips: Logo en naam zijn wederom verplicht. Plaats daarnaast het logo altijd links of rechtsboven en zorg ervoor dat je advertentie meerwaarde biedt voor een optimale beleving. Denk hierbij aan entertainment of een product try-on.

4.     Story Ads

Deze manier van adverteren is vergelijkbaar met de Single Image & Video Ads. Het verschil zit in de lengte van advertenties. Hierbij is het bijvoorbeeld mogelijk om 3 – 20 Single Image / Video Ads te verwerken in één verhaal. De advertentie wordt vertoond in het tabblad ‘Ontdekken’.

Doelstelling: bewustwording, App installeren, betrokkenheid, leads, website conversies, catalog verkopen

Tips: Kwaliteit over kwantiteit. Kies dus niet te veel Single Ads in één keer als daarmee de boodschap niet duidelijk overkomt. Kies daarnaast ook een duidelijke call to action.

5.     Collection Ads

Collection ads zijn speciaal ontwikkeld voor commerce. Je kunt hierbij een viertal producten uitlichten, waar Snapchatters op kunnen klikken voor meer informatie. Daarbij is het mogelijk om handmatig foto’s up te loaden, maar is een dynamische inzet van je catalog ook een optie.

Doelstelling: bewustwording, websiteverkeer, appverkeer, leads, app en websiteconversies, catalog verkopen

Tips: zorg ervoor dat je landingspagina’s mobiel zijn geoptimaliseerd. Zorg er daarnaast voor dat je de Snap Pixel installeert om je conversies door te kunnen meten en te zien wat er met je data gebeurt.

6.     Dynamic Ads

Deze manier van adverteren lijkt erg op de collection ads, maar in plaats van dat er 4 verschillende producten worden uitgelicht, wordt hierbij maar één product vertoond vanuit de catalog, welke het meest relevant is voor de gebruiker die de advertentie te zien krijgt. Dit wordt op basis van algoritme, interesses en gedrag gedaan.

Doelstelling: websiteconversies, App conversies, Catalog verkopen

Tips: zorg ook bij de advertentiesoort dat je landingspagina is geoptimaliseerd voor mobiel en dat de Pixel is geïnstalleerd. Voeg verder een logo en tekst toe voor extra naamsbekendheid en kies bijvoorbeeld prijzen en/of kortingen als overlay.

7.     Commercial Ads

Als laatste wil ik het kort hebben over Commercial Ads. Dit zijn advertenties die verschijnen tussen de stories, maar met andere instellingen dan de overige ads. Ze zijn namelijk niet (geheel) over te slaan door gebruikers, waardoor je altijd advertentie views krijgt. Ze komen in 2 formats:

  • Standaard: lengte tussen de 3- 6 seconden en volledig niet over te slaan.
  • Verlengd: lengte tussen de 7 seconden en 3 minuten waarbij de eerste 6 seconden niet kunnen worden overgeslagen.

Doelstelling: bewustwording, websiteverkeer, appverkeer, leads, websiteconversies, catalog verkopen.

Tips: dit is een goede aanvulling op andere advertentievormen en zorgt altijd voor veel views. Je bent er dus verzekerd van dat mensen je advertentie voorbij zien komen. Zorg ervoor dat de boodschap van de advertentie in de eerste 2 seconden van de video duidelijk is.

Zoals je ziet zijn er veel verschillende mogelijkheden om te beginnen met Snapchat adverteren. Ben jij van plan om te starten met Snapchat marketing of heb je gewoonweg hulp nodig om jouw campagnes verder op te bouwen of te onderhouden? Onze Social Media specialisten helpen je graag op weg. Neem gerust contact met ons op om vervolgens de mogelijkheden voor jouw website of webshop te bespreken, zodat we een sterke Social Media strategie kunnen opstellen.

Meer updates?

We houden je graag op de hoogte.

  • Alle nieuwste ontwikkelingen over social media marketing
  • Exclusieve uitnodigingen over kennisevents
  • Laatste ontwikkelingen binnen online marketing en meer
  • Maximaal één keer per maand

Meer blogs over

50%

Je bent er bijna

Waar mogen we hem naar toe sturen?