Boost jouw Social Media Marketing met automatisering

Leestijd: 7 minuten

Social advertising is de laatste jaren een belangrijke rol gaan spelen binnen de online marketingmix van veel bedrijven. Met het steeds groter wordende aantal social media platformen in combinatie met de toenemende concurrentie, wordt het opzetten en beheren van effectieve advertentiecampagnes ook steeds tijdrovender en complexer. Gelukkig biedt automatisering hier uitkomst!

Door het gebruik van geavanceerde tools en software, kunnen wij als marketeers zo efficiënt mogelijk te werk gaan met advertentiecampagnes automatiseren en optimaliseren. Hierdoor kan jij als bedrijf het maximale uit je marketingbudget halen en daarnaast jezelf onderscheiden van de concurrentie.

Uit rapporten van Grand View en MarketsandMarkets is gebleken dat de markt in automatisering software voor social media marketing met een CAGR van 28,3% zal stijgen tot €15+ miljard in 2025, wat aangeeft dat dit een sterk groeiende trend is binnen de industrie.

In dit artikel gaan we dieper in op jouw social media marketingstrategie een boost kan krijgen door middel van automatisering. We gaan dieper in op de voordelen van automatisering binnen social media marketing en behandelen we verschillende onderwerpen, zoals de beste manieren om automatisering in te zetten, de mogelijkheden van automatisering binnen social media marketing en specifieke tools die daarvoor gebruikt kunnen worden.

Wat zijn de voordelen van automatisering binnen social media marketing?

Naast dat automatisering binnen social advertising op verschillende vlakken kan worden ingezet, levert het (natuurlijk) ook nog eens een aantal voordelen op. Hieronder hebben we de grootste voordelen voor je uitgelicht:

  • Tijdsbesparing: De beschikbare tools bieden geautomatiseerde oplossingen die veel tijd kunnen besparen bij het opzetten, beheren, analyseren, personaliseren en optimaliseren van advertentiecampagnes op verschillende social media platforms. Dit stelt ons marketeers in staat om veel effectiever te werk te gaan.

  • Efficiëntie: Het gebruik van de beschikbare tools helpt om het proces van het uitvoeren van advertentiecampagnes van A tot Z te stroomlijnen, waardoor het gemakkelijker wordt om gegevens te analyseren, te optimaliseren en rapportages te genereren.

  • Verbeterde prestaties: Een groot deel van de beschikbare tools maakt gebruik van Machine Learning algoritmes om advertenties te optimaliseren en te verbeteren, waardoor wij heel gepersonaliseerde en geoptimaliseerde advertenties kunnen tonen aan je doelgroep.

  • Hogere ROI: Door het gebruik van de beschikbare tools kunnen de prestaties van advertentiecampagnes nauwkeurig worden gemeten, geëvalueerd en geoptimaliseerd. Dit kan uiteindelijk zorgen voor een hogere ROI.

  • Betere targeting: Ook bieden tools geavanceerde targetingopties waarmee meer nauwkeurig juiste doelgroep bereikt kan worden op basis van alle data die algoritmes hebben verzameld de afgelopen jaren.

  • Meer consistentie: Automatisering zorgt voor meer consistentie in de uitvoering van advertentiecampagnes waarbij menselijke “fouten” worden uitgesloten, wat leidt door meer consistentie.

  • Verbeterde klantenservice: Door het gebruik van tools voor automatisering van klantenservice kan er sneller gereageerd worden op vragen en opmerkingen.

Hoe kun je automatisering het beste inzetten binnen social media marketing?

Social media marketing kan een krachtig middel zijn om je doelgroep te bereiken, je merkbekendheid te vergroten en meer aankopen te genereren of meer leads te verzamelen. Door het gebruik van geautomatiseerde tools, kunnen wij als marketeers daarnaast nog eens zorgen dat je social mediastrategie naar een hoger level wordt getild.

Er veel verschillende manieren waarop automatisering kan worden ingezet binnen social media marketing. Hieronder hebben we er een aantal uitgelicht:

  • Planning en publicatie van berichten op verschillende social media platformen
  • Advertentiecampagnes op verschillende social media platformen uitvoeren, monitoren en analyseren
  • Algoritme gebaseerde targeting en optimalisaties toepassen
  • Personaliseren van advertenties op basis van bijvoorbeeld recente activiteiten
  • Dynamische feed integratie vanuit andere platformen zoals een webshop
  • Automatisch beantwoorden vragen en berichten voor de klantenservice
  • Verwerken en opvolging van leads vanuit B2B-campagnes

Het gebruik van geautomatiseerde tools binnen social media marketing kan helpen om de ervaring van de klant met je bedrijf te verbeteren. Door het personaliseren van advertenties en bijvoorbeeld gebruik te maken van een dynamische feed integratie, kun je relevante en boeiende content aanbieden aan je doelgroep via de automatische piloot. Dit kan leiden tot een hogere betrokkenheid en interactie op je social media-accounts, wat weer kan leiden tot meer verkopen.

Wat zijn de mogelijkheden van automatisering binnen social media marketing?

Automatisering binnen social media marketing biedt ons als marketeers veel mogelijkheden om efficiënter en effectiever te werken met de advertentiescampagnes van bedrijven. Zoals we al aangaven kan het bijvoorbeeld helpen om het proces van het opzetten en beheren van advertentiecampagnes te stroomlijnen, om betere inzichten te krijgen in de prestaties van de social media-activiteiten en om de interactie met de doelgroep te verbeteren.

Planning en publicatie van berichten op verschillende social media platformen

Social mediamanagement tools zoals HubSpot of HootSuite kunnen helpen om alle social media-accounts op één plek te beheren. Deze tools stellen ons in staat om berichten in te plannen, te monitoren en te analyseren. Door gebruik te maken van een social mediamanagement tool kunnen wij onze tijd efficiënter besteden en ervoor zorgen dat er consistent en effectief wordt communiceerd op alle kanalen.

Een van de grootste voordelen van een social mediamanagement tool is dat berichten vooruit ingepland kunnen worden. Hierdoor kunnen we een consistente stroom van content behouden over verschillende kanalen.

Advertentiecampagnes op verschillende social media platformen uitvoeren, analyseren en optimaliseren

Het uitvoeren, analyseren en optimaliseren van advertentiecampagnes op verschillende social media platformen kan een uitdagende taak zijn. Zeker wanneer je als bedrijf actief bent via meerdere social mediakanalen. Gelukkig zijn er geavanceerde tools zoals Hunch en Smartly. Deze tools maken gebruik van Machine Learning en algoritmes om advertenties te optimaliseren en prestaties te meten én verbeteren.

Met behulp van zulke tools, is het mogelijk om advertenties via meerdere kanalen te communiceren naar klanten maar via een centrale plek te beheren. Door de slimme technologie kunnen advertenties automatisch geoptimaliseerd worden. Denk hierbij aan geavanceerde targeting en gepersonaliseerde visuals. Daarnaast bieden deze tools uitgebreide rapportage-mogelijkheden om de prestaties van de accounts te analyseren.

Algoritme gebaseerde targeting en optimalisaties toepassen

Naast externe tools die aan verschillende social mediakanalen gekoppeld kan worden, zijn er tegenwoordig ook steeds meer nieuwe functionaliteiten binnen platformen die geautomatiseerd worden. Zo is er binnen Meta “Advantage+” het leven in geroepen.

Advantage+ is een nieuwe tool binnen Meta die ons in staat stelt om advertenties automatisch op een meer gepersonaliseerde manier te targeten, terwijl het grootste deel van het denkwerk wordt uitgevoerd door het algoritme van Meta.

Het belangrijkste voordeel van Advantage+ is dat advertenties beter afgestemd kunnen stemmen op de doelgroep, door ze op het juiste moment en op de juiste plaats te bereiken. Dit kan leiden tot betere prestaties van advertenties en hogere conversieratio’s.

Volgens Meta zijn advertenties die gebruik maken van geautomatiseerde Advantage+ targeting opties 25% effectiever dan advertenties die geen gebruik maken van deze tools. Meta beweert dat dit komt doordat de AI-algoritmen beter in staat zijn om de juiste doelgroep te identificeren en te targeten.

Advantage+ maakt gebruik van Machine Learning en kunstmatige intelligentie om de beste doelgroepen te identificeren voor elke advertentie. Dit betekent dat wij als marketeers minder tijd hoeven te besteden aan het handmatig identificeren van doelgroepen en meer tijd kunnen besteden aan het creëren van relevante en boeiende advertenties.

Personaliseren van advertenties op basis van bijvoorbeeld recente activiteiten

Personalisatie is een steeds groter terugkomend onderwerp binnen social media marketing. Tegenwoordig is het ook met tools mogelijk om op een geautomatiseerde manier gepersonaliseerd te adverteren. Naast tools om gemakkelijk multi-platform te adverteren, zijn Hunch en Smartly om automatisch gepersonaliseerde creatives te ontwerpen en deze dynamisch aan de juiste doelgroep te tonen.

Daarnaast zijn er ook andere tools als Adflow die het mogelijk maakt om verschillende soorten gepersonaliseerde advertenties te maken, waaronder dynamische advertenties die automatisch worden aangepast op basis van de gebruiker. Bijvoorbeeld, als een gebruiker onlangs een product heeft bekeken op een website, kan Adflow een advertentie maken die dit specifieke product promoot en deze advertentie vervolgens weergeven op verschillende social media platforms.

Tenslotte is het ook mogelijk om niet alleen in te spelen om de activiteiten van websitebezoekers, maar ook gebruik te maken van externe factoren zoals het weer. “Weather Based ads” zijn een andere manier om advertenties te personaliseren en in te spelen op de behoeften en interesses van gebruikers. Bij Meta kan dit bijvoorbeeld door te adverteren voor producten of diensten die relevant zijn voor het actuele weer in de regio van de doelgroep.

Uit onderzoek is gebleken dat Weather Based ads, waarbij de inhoud van de advertentie wordt aangepast aan het weer op dat moment, een hogere Click-Through Rate (CTR) hebben dan reguliere advertenties. Zo blijkt uit een case study van het online reisbureau Expedia dat hun Weather Based ad gemiddeld een 3x hogere CTR hadden dan die van hun reguliere advertenties.

 

Dynamische feed integratie vanuit andere platformen zoals een webshop

Feed-based advertising is een manier om jouw producten te adverteren op verschillende social mediakanalen. Het idee is om via een geoptimaliseerde productfeed gerichte advertenties te maken voor elke individuele bezoekers van bijvoorbeeld je website. Deze productfeed bevat informatie over jouw producten, zoals titels, beschrijvingen, afbeeldingen, prijzen en beschikbaarheid. Door deze informatie automatisch door te spelen naar social mediaplatformen, kunnen wij als marketeers zorgen dat je doelgroep getarget worden met de producten die ze zojuist hebben bekeken óf juist producten waarvan het algoritme denkt dat deze goed aansluiten bij die persoon.

Een van de grootste voordelen van feed-based advertising is dat je zeer gerichte advertenties kunt maken op basis van de informatie in de productfeed. Hierdoor kunne wij de advertenties afstemmen op de behoeften en interesses van jouw doelgroep. Een ander voordeel is dat het minder tijdrovend is dan het handmatig toevoegen en updaten van elk product in je webshop en hier individueel advertenties voor maken. Samengevat kunnen er automatisch advertenties gemaakt worden voor alle producten in jouw webshop met een geoptimaliseerde productfeed.

Een voorbeeld van een tool waarmee jouw productfeed gekoppeld kan worden en gebruikt kan worden voor dyamische feed-based advertentiecampagnes is Channable. Met Channable kunnen wij de informatie in jouw productfeed optimaliseren en koppelen aan social mediakanalen, zodat de link beter kan worden gelegd vanuit de platformen. Daarnaast biedt Channable ook de mogelijkheid om jouw productfeed te gebruiken voor dynamische retargeting. Hiermee kunnen we bijvoorbeeld automatisch advertenties maken voor producten waarin potentiële klanten eerder interesse hebben getoond.

Volgens Channable zien gebruikers van een geautomatiseerde dynamische feed integratie gemiddeld een verhoging van de omzet met 30% en een besparing van 50% op de tijd die ze besteden aan het beheren van hun datafeeds.

Automatisch beantwoorden vragen en berichten voor de klantenservice

Een andere vorm van automatisering binnen social media maketing zijn tools die kunnen helpen om reacties op berichten te monitoren en automatisch te reageren op veel voorkomende vragen of opmerkingen. Dit helpt om je klantenservice te verbeteren en sneller te reageren op verzoeken van klanten.

Tools als Intercom en Tidio zijn geautomatiseerde systemen die zijn ontworpen om berichten van klanten te begrijpen en automatisch antwoorden te genereren. Ze kunnen worden geprogrammeerd om vragen van klanten te beantwoorden nuttige informatie te bieden. Deze zogeheten chatbots kunnen worden geïntegreerd met social mediakanalen en je website.

Tip: Als bedrijf kun je ook automatische reacties instellen op je social media-accounts. Deze reacties kunnen klanten voorzien van basisinformatie over je bedrijf, zoals de openingstijden of contactgegevens, en hen doorverwijzen naar de website of andere relevante informatie.

Het gebruik van tools als Intercom en Tidio heeft verschillende voordelen, waaronder het verminderen van de wachttijd voor klanten, het verbeteren van de efficiëntie van de klantenservice en het verhogen van de klanttevredenheid. Het is echter belangrijk om ervoor te zorgen dat de automatische antwoorden nuttig zijn voor de klanten en dat er ook altijd de mogelijkheid is voor de klanten om direct contact op te nemen met een medewerker van de klantenservice voor complexere vragen of problemen.

Verwerken en opvolging van leads vanuit B2B-campagnes

Als marketeers willen we graag weten wat een advertentiecampagne nou oplevert, alleen is dit vaak erg lastig te bepalen wanneer leads worden aangeleverd vanuit B2B-campagnes op social mediakanalen. Door integratie van social mediakanalen met tools als HubSpot en HootSuite, is het wel mogelijk om de impact van advertentiecampagnes te meten en de marketingstrategie verder te optimaliseren.

Het grootste voordeel van zo’n geautomatiseerde integratie is dat het mogelijk is om meetbare resultaten te behalen. Door geavanceerde doelgroep segmentatie binnen workflows, kunnen leads volledig verwerkt en (zo ver als mogelijk) opgevolgd worden.

Volgens HubSpot zien bedrijven die hun tool voor marketing automatisering gebruiken een stijging van 60% in het aantal leads, een daling van 14% in de kosten per lead en een gemiddelde stijging van 49% in de omzet.

Tools als HubSpot en HootSuite bieden een scala aan marketingtools en -functies die wij als marketeers kunnen gebruiken om jouw advertentiecampagnes zo veel mogelijk te automatiseren. Deze platformen bieden functies voor lead tracking en lead scoring, waarmee automatisch potentiële klanten kunnen worden geïdentificeerd en gesegmenteerd. Hierdoor kunnen wij de efficiëntie van de salesfunnel verbeteren en resultaten beter inzichtelijk maken (op de automatische piloot).

Conclusie

Samengevat zien we automatisering binnen socia media marketing de aankomende jaren alleen maar groeien. We verwachten dat er steeds meer tools beschikbaar gaan worden en dat de huidige beschikbare tools steeds uitgebreider zullen worden. Automatisering gaat dus een steeds belangrijkere rol spelen binnen de social media marketingmix jouw bedrijf.

Momenteel kan automatisering al op verschillende manieren worden ingezet binnen social media marketing voor jouw bedrijf. Voorbeelden hiervan zijn de planning en publicatie van berichten op verschillende platformen, het uitvoeren en analyseren van advertentiecampagnes op verschillende kanalen, het toepassen van algoritme gebaseerde targeting en optimalisatie, het automatisch beantwoorden van vragen en berichten voor de klantenservice en het opvolgen van leads vanuit B2B-campagnes.

Kortom, het gebruik van geavanceerde tools voor automatisering binnen social media marketing biedt ons als marketeers de mogelijkheid jouw social media advertentiecampagnes een boost te geven!

Meer updates?

We houden je graag op de hoogte.

  • Alle nieuwste ontwikkelingen over social media marketing
  • Exclusieve uitnodigingen over kennisevents
  • Laatste ontwikkelingen binnen online marketing en meer
  • Maximaal één keer per maand

Meer blogs over

Social Media Marketing
Judith de Rooij

Social media trends 2024

2023 is weer voorbijgevlogen en richting het einde van het jaar kun je van ons natuurlijk weer de nieuwe trends op het gebied van social

Lees blog
50%

Je bent er bijna

Waar mogen we hem naar toe sturen?