Voice Search, het nieuwe zoeken via Google

‘Hé Siri, ik heb honger!’, roep ik tegen mijn telefoon terwijl ik vrijdagavond op de fiets richting de stad zit. Siri is de persoonlijke virtuele assistent van elke Apple gebruiker en wordt steeds vaker gebruikt om taken uit te voeren en zoekopdrachten te doen door middel van spraak. Siri antwoordt op mijn mededeling: “Ik weet niet hoe het voelt om honger te hebben, maar als je wil kan ik een restaurant voor je zoeken. Je hoeft het maar te vragen”. Dit houdt in dat Siri ‘honger’ koppelt aan een ‘restaurant’. Persoonlijk vind ik Voice search een hele gave ontwikkeling van de afgelopen jaren waarin zelfdenkende computers, ook wel kunstmatige intelligentie genoemd, een steeds belangrijke rol zijn gaan spelen binnen de online en offline wereld. Synchroon met deze ontwikkeling loopt het sterk opkomende Voice search.

Wat zijn de laatste ontwikkelingen binnen Voice search en wat is het belang hiervan?

Ontwikkelingen Voice search

Sinds een aantal jaar zijn er verschillende persoonlijke virtuele assistenten ontwikkeld. Onderstaand een aantal van deze persoonlijke virtuele assistenten:

persoonlijke virtuele assistenten

Voice search bestaat al een aantal jaren, bijvoorbeeld Siri, de persoonlijke virtuele assistent van Apple die volledig is geïntegreerd in 2011. Maar de ontwikkelingen blijven uiteraard niet stil staan en tegenwoordig zijn er naast spraakopdrachten via je telefoon, ook zogenoemde ‘praatpalen’ beschikbaar. Onderstaand is een video te zien van de praatpaal van Google: Google Home. Deze praatpaal beantwoord (bijna) al je vragen als ‘hoe groot is de kans op regen vandaag?’, ‘welke films komen er vanavond op tv?’ en kan bijvoorbeeld ook je lampen uitzetten mits deze zijn aangesloten op bepaalde stopcontacten.

 

Een aantal leuke internationale feiten om aan te geven hoe erg Voice search groeit (bron):

  • Men voorspelt dat in 2020 ruim 50% van alle zoekopdrachten via Voice search zal plaatsvinden;
  • Ook voorspelt men dat 30% van alle zoekopdrachten in 2020 zonder beeldscherm gedaan wordt, dus bijvoorbeeld via praatpalen;
  • 40% van de volwassenen gebruikt Voice search
  • 50% van 18-34 jarigen in UK gebruikt Voice search
  • 20% van alle zoekopdrachten in de Google App zijn Voice search

Opvallend is dat Voice search in Nederland, ondanks dat we een heel technisch ontwikkeld land zijn, nog relatief weinig gebruikt wordt in vergelijking met landen als de UK. Het is nog niet volledig onderzocht maar Google schat dat ongeveer 6% van de zoekopdrachten in Nederland via Voice search wordt gedaan. Echter, als je 100.000 jaarlijkse bezoekers op je website hebt zijn dit toch 6.000 zoekopdrachten waar je rekening mee moet houden.

Specifieke zoekwoorden verdwijnen

Het zoekgedrag van mensen via een toetsenbord is velen malen anders dan het zoekgedrag via spraakgebruik. Dit komt onder andere omdat mensen 150 woorden per minuut kunnen spreken en slechts 40 kunnen typen. Dit betekent dat specifieke en enkele zoekwoorden steeds meer zullen verdwijnen. Onderstaand een korte casus:

Situatie 1: Henk zit thuis op de bank met zijn mobieltje. Hij heeft zin om een film te kijken en vraagt zich af welke films er vanavond op tv komen. Hij typt in: tv gids. Vervolgens klikt hij op een van de eerste resultaten welke als keyword focus ‘tv gids’ zal hebben. Hij ziet dat Pirates of the Caribbean op tv komt en besluit die te gaan kijken.

Situatie 2: Henk heeft sinds kort een Google Home praatpaal gekregen van zijn vrouw. Henk is hier heel blij mee want dit scheelt hem weer typ-werk op zijn telefoon. Henk is wederom benieuwd welke films er op tv komen vanavond. Hij vraagt aan Google Home: “welke films komen er vanavond allemaal op tv?”.  Google Home geeft als volgt antwoord met een korte selectie aan films die dezelfde avond op tv komen.

Wat is het verschil tussen de twee situaties gekeken naar de inrichting van je website? In situatie 1 is het belangrijk om de focus te leggen op een enkel zoekwoord, namelijk tv gids. Situatie 2, wat dus steeds belangrijker wordt, heeft echter een geheel andere focus. Deze zoekopdracht is namelijk een stuk langer. Om op deze zoekopdracht in te spelen zal je je pagina anders in moeten delen. Het is dan belangrijk om je H1 bijvoorbeeld aan te passen naar Films van vanavond of Films van vrijdag 9 juni. Hieronder dien je dan antwoord te geven op de zoekopdracht en een korte opsomming te geven van de films die dezelfde avond op tv komen. Dit wordt ook wel een featured snippet genoemd.

Featured snippets

Een featured snippet is een zoekresultaat waarop Google binnen de zoekopdracht al antwoord op geeft. Dit doen ze om Google nóg gebruiksvriendelijker te maken. Onderstaand is een featured snippet te zien die hoort bij bovenstaande casus:

Featured Snippet voorbeeld

In bovenstaande afbeelding zie je dus dat Google al antwoord geeft op de gestelde vraag vanuit de zoekopdracht. Het is dus belangrijk om er rekening mee te houden dat zoekwoorden steeds breder worden.

Lokale vindbaarheid

Het laatste onderwerp dat ik graag aan wil kaarten is het steeds belangrijker worden van lokale vindbaarheid, zeker met de verdere opkomst van Voice search. Als voorbeeld neem ik hier een restaurant. Stel een potentiële klant loopt in Breda en heeft zin in een lekker gerecht met zalm. Hij vraagt aan Siri: “Welk restaurant in de buurt kan ik vis eten?”. Siri zal hierop een lijst geven van restaurants in de buurt die vis serveren. Belangrijk bij dit voorbeeld is om je recensies aan je website gekoppeld te hebben omdat Google een voorkeur geeft aan restaurants met een goede beoordeling.

Kort samengevat: onderschat het belang van Voice search niet en zorg ervoor dat je de concurrentie voorblijft. Wij analyseren dit uiteraard bij al onze klanten en zorgen ervoor dat zij klaar zijn voor de verdere opkomst van Voice Search.

Voice Search in Nederland

Ondanks dat Nederland nog achterblijft met Voice search in vergelijking met andere landen laat Google zien dat het toch een opkomende trend is die vroeg of laat óók gaat doorzetten in Nederland.  Voice search wordt in Nederland tijdens de volgende momenten het meeste gebruikt:

  • Iemand wilt iets specifieks weten;
  • Iemand wilt iets gaan doen;
  • Iemand wilt iets kopen;
  • Iemand wilt ergens heen navigeren in de buurt.

Google Trends laat in onderstaande afbeelding zien dat er tijdens bovenstaande momenten steeds meer online gezocht wordt. Dit is dus deels ook via Voice Search. Denk bij het inrichten van je website of webshop daarom ook na welke vragen je potentiële bezoekers kunnen hebben en hoe je daar antwoord op gaat geven.

Voice Search in Nederland

Vragen?

Heb je wellicht vragen over Voice search? Benieuwd of jouw website of webshop goed is ingericht voor bredere zoekopdrachten? Neem contact met ons op!

Meer updates?

We houden je graag op de hoogte.

Meer blogs over

online marketing

Online Marketing
Mark van Hattum

Boekentips 2023

Met de zomer voor de deur is het vaak een goed moment om even een stapje terug te doen. Lekker relaxen tijdens een welverdiende vakantie.

Lees meer
50%

Je bent er bijna

Waar mogen we hem naar toe sturen?