De toegevoegde waarde van Google Tag Manager

Meten is weten

Bij MvH Media vinden wij het belangrijk om op een website zoveel mogelijk door te meten. Veel websites meten via Google Analytics standaard al bepaalde pagina´s die bezocht zijn of daadwerkelijke e-commerce transacties. Deze zaken zijn via Google Analytics redelijk eenvoudig door te meten. Wanneer je echter wilt doormeten hoe vaak dat ene contactformulier is ingevuld of hoe vaak de banner op de homepage is aangeklikt heb je echter andere tools nodig. Een van de meest gebruikte en gratis tools hiervoor is Google Tag Manager.

Wat is Google Tag Manager?

In feite is Google Tag Manager bedoeld om zonder tussenkomst van een developer makkelijk en snel zogenaamde tags op de website te plaatsen. Google Tag Manager plaatst als het ware een container op je website waarin je tags kan aanmaken of aanpassen zonder dat je hiervoor in de backend hoeft te zijn.

Dit zorgt ervoor dat je zelf snel dingen kan aanpassen en zonder grote kennis van code tags kunt plaatsen. Uiteraard moet je er wel voor zorgen dat je tags in Tag Manager geen onbedoelde wijzigingen veroorzaken. Dit zal bij de meest voorkomende tags niet gebeuren maar toch is het verstandig om bij elke nieuwe tag even de voorbeeldmodus erbij te pakken om te zien of alles goed gaat.

Wat kan je allemaal met Google Tag Manager?

Eigenlijk kun je beter vragen; wat kun je niet? De mogelijkheden van Google Tag Manager zijn eindeloos. Tags kunnen variëren van heel erg simpel tot heel erg ingewikkeld. Veelgebruikte tags zijn al standaard geconfigureerd zodat je slechts een aantal variabelen nog hoeft aan te passen. Hieronder staan een aantal mogelijkheden opgesomd die we bij MvH Media vaak gebruiken:

  • Het plaatsen van een verificatiecode
  • Het plaatsen van de Google Analytics code op je website
  • Het instellen van een E-commerce code
  • Het doormeten van een ingevuld contactformulier/offerte
  • Het doormeten van een klik op een specifieke banner of URL
  • Het doormeten van een PDF download
  • Het doormeten van een nieuwsbrief inschrijving
  • Scroll tracking installeren
  • Het installeren van tools van derden (bijvoorbeeld Visual Website Optimizer)

Hoe installeer ik Google Tag Manager?

Het instellen van Google Tag Manager is vrij simpel; het enige dat je hoeft te doen is een account aan te maken en het plaatsen van de containercode op je website. Daarna kun je aan de slag met de diverse mogelijkheden die er zijn.

In een volgende blog zal verschijnen hoe je het instellen van tags precies in zijn werk gaat. Mocht je al aan de slag willen dan kan je hier meer informatie vinden. Daarnaast kan je altijd MvH Media bellen of mailen voor ondersteuning bij het instellen. Succes!

Bronnen: Google afbeelding – © Google

Meer updates?

We houden je graag op de hoogte.

Meer blogs over

online marketing

Online Marketing
Mark van Hattum

Boekentips 2023

Met de zomer voor de deur is het vaak een goed moment om even een stapje terug te doen. Lekker relaxen tijdens een welverdiende vakantie.

Lees meer
50%

Je bent er bijna

Waar mogen we hem naar toe sturen?