Amazon Advertising – de belangrijkste do’s and don’t

Leestijd: 12 minuten

Adverteren op Amazon, als consument wordt je er bewust of onbewust mee geconfronteerd en als verkoper kun je er eigenlijk niet onderuit om het te gebruiken. Wil je succesvol verkopen op het Amazon platform, dan is adverteren noodzakelijk. Tips en trucs hoe je dit het beste kunt doen zijn op het internet gemakkelijk te vinden, maar de vraag is, werken ze ook? Het is vaak erg lastig om de goede van de slechte tips te onderscheiden. Volg je de verkeerde tips, dan zou dit je wel eens flink wat geld kunnen kosten. Wil je graag weten hoe wij als agency tegen het advertising vraagstuk aankijken? We nemen je graag mee in de wereld van Amazon’s PPC Jungle en geven je de nodige tips en trucs.

Productpagina
Voor je gaat beginnen met adverteren is het belangrijk om de vraag te stellen of je productpagina er wel klaar voor is. Simpel gezegd komt het erop neer dat de productpagina volledig geoptimaliseerd moet zijn. Dit klinkt logisch, maar in de praktijk komen wij nog regelmatig producten tegen waarop wel geadverteerd wordt maar die vervolgens verwijzen naar een productpagina waar je niet vrolijk van wordt.

Wat houdt volledig geoptimaliseerd dan precies in? 
Een goede, volledig geoptimaliseerde productpagina staat organische goed ingesteld met veel relevante zoekwoorden op belangrijke plaatsen op de pagina. Daarnaast zorgt de pagina ervoor dat alle mogelijke vragen van de klant beantwoord worden. Hieronder kun je de belangrijkste elementen vinden van een geoptimaliseerde productpagina;

De titel
In de titel horen de meeste belangrijke en relevante zoekwoorden te staan voor jouw product. De titel moet minimaal 150 karakters lang zijn en Amazon ziet het liefst beschrijvende titels met relevante zoekwoorden en kenmerken.

Tip: denk ook aan de mobiele gebruiker en controleer jouw titel in de app of op je mobiel.

Afbeeldingen
Een – goede – afbeelding zegt meer dan 1.000 woorden en dat geldt ook voor Amazon. Visuele content wordt als maar belangrijker omdat steeds minder mensen teksten lezen. De afbeeldingen moeten er dus voor zorgen dat alle twijfels van de klant weg worden genomen. Zorg daarom niet alleen voor hoge resolutie afbeeldingen (minimaal 1.000×1.000 pixels) maar ook voor sfeerafbeeldingen en afbeeldingen met de unieke eigenschappen van jouw product erop.
Tip: de hoofdafbeelding moet op een witte achtergrond maar wees creatief binnen de mogelijkheden zoals hieronder goed te zien is;

vs

Meer informatie over hoe je het conversieratio kan verhogen, door het gebruik van goede productafbeeldingen kun je hier vinden.

Video’s
Net als voor afbeeldingen geldt dat video’s steeds belangrijker worden. Een video kan de unieke functies van het product laten zien of hoe het product kan worden gebruikt. Dit geeft de klant een beter beeld of het product voldoet aan de verwachtingen en zorgt voor meer conversies en minder retouren.
Tip: maak het jezelf niet te moeilijk, een unboxing-video of een filmpje van het product op een draaiende schijf is vaak al voldoende om een goed beeld te schetsen.

Bullet points
Naast de titel zijn de bullet points erg belangrijk om productkenmerken en prominente zoekwoorden in te verwerken. Amazon geeft je de mogelijkheid om meerdere bullet points per product toe te voegen, maak hier dan ook goed gebruik van. Beschrijvende bullet points die antwoord geven op vragen van klanten of verder ingaan op unieke productkenmerken werken over het algemeen het beste.

Tip: het oog wil ook wat, zorg er voor dat de klant de bullet points ook wil lezen. Gebruik een icoontje wanneer mogelijk en maak ze niet te lang.

Brand Story (alleen beschikbaar voor merken)
Een van de laatste toevoegingen aan de contentmogelijkheden op Amazon is de Brand Story, die is te vinden onder de algemene productinformatie maar boven de A+ content. Het geeft merken de kans om op een visuele manier een merk verhaal te vertellen door middel van verschillende modules.

Tip: maak gebruik van cross-selling door in je Brand Story ook naar andere producten van je eigen merk te verwijzen.

A+ content (alleen beschikbaar voor merken)
Met A+ content krijg je de mogelijkheid om op een visueel aantrekkelijke manier je product onder de aandacht te brengen. Je kunt als het ware een infografic van jouw product aan de klant laten zien en hier ook weer een stukje branding en cross-selling in verwerken door goed gebruik te maken van de verschillende modules. Het is belangrijk om ook tekst in je A+ content te verwerken zodat je hier ook op kan indexeren. Wil je meer weten over A+ content en de nog uitgebreidere A+ premium klik dan hier.

Tip: wissel regelmatig van A+ content en speel hiermee in op evenementen en/of feestdagen, vergeet daarbij ook de zoekwoorden niet.

Productbeschrijving
Als je geen merkregistratie hebt bij Amazon dan kun je geen gebruik maken van de A+ content en de Brand Story. Het is dan extra belangrijk om een duidelijke, uitgebreide productbeschrijving te maken van maximaal 2.000 karakters. Hoewel een uitgebreide productbeschrijving vaak niet wordt gelezen helpt het wel degelijk voor de indexering van je product. Vergeet dus niet om relevante zoekwoorden ook in je productbeschrijving mee te nemen.

Tip: zorg voor een mooie opmaak waarbij de belangrijkste zaken in één oogopslag te zien zijn. Probeer een groot aaneengesloten tekstvlak te vermijden.

Heb je bovenstaande factoren nog niet goed op orde, dan is je productpagina nog niet klaar om te starten met adverteren. Uiteindelijk moet de productpagina de klant overtuigen om het product te kopen. Spendeer hier dus eerst voldoende tijd aan voordat je geld gaat uitgeven aan advertenties en er later pas achter komt dat de productpagina niet goed converteert.

Basis regels voor adverteren op Amazon
Als de productpagina er klaar voor is zijn er nog een aantal zaken waar je rekening mee moet houden voordat je start met adverteren. Naast het feit dat je in het bezit moet zijn voor de buybox en je product moet voldoen aan de door Amazon gestelde eisen, is het verstandig om vooraf goed over de volgende zaken nagedacht te hebben;

Voorraad         
Het klinkt misschien logisch maar we zien het toch nog vaak gebeuren, klanten die onvoldoende voorraad hebben of niet op tijd aan nieuwe voorraad kunnen komen. Het niet op voorraad hebben van de artikelen heeft een groot, negatief effect op de advertenties van Amazon. Buiten het feit dat advertenties zonder voorraad direct gepauzeerd worden, maakt het algoritme van Amazon gebruik van de geschiedenis van eerder gerealiseerde orders. Als deze data niet beschikbaar is doordat het product geen voorraad heeft, moet Amazon opnieuw data opbouwen en duurt het langer voordat de campagne weer optimaal kan renderen. Zorg er dus voor dat je minimaal 30 tot 60 dagen voorraad aanhoud en piekverkopen kunt opvangen.

Voldoende budget
Zorg voor voldoende dag-budget voor je advertentiecampagnes. Als het advertentiebudget voor die dag “op” is, gaan de advertenties offline. Hierdoor mis je vaak het belangrijkste verkoopmoment van de dag en dat is na 17:00. Na dit tijdstip ligt het conversiepercentage hoger omdat de meeste consumenten hun aankopen namelijk in de avond doen. Door biedingen te verlagen of door je campagnes te verkleinen kun je binnen het dag-budget blijven. Dit is essentieel om de gehele dag zichtbaar te zijn, want wat heb je liever; de gehele dag zichtbaar op een zoekwoord met wat minder zoekvolume of beperkt zichtbaar op een populaire zoekterm en om 11 uur in de ochtend al geen budget meer hebben?

Heb je een beperkter budget? Dan is het belangrijk om je campagnes op een exactere manier in te regelen met meer long-tail zoekwoorden.

Voorbeeld: een klant verkoopt sportschoenen, met een groot budget kun je prima op het brede zoekwoord “sportschoen” gaan zitten maar heb je een beperkter budget denk dan is na over long-tail zoekwoorden zoals “rode sportschoen” of “rode sportschoen voor mannen”. Hier zit minder zoekvolume op maar doordat het zoekvolume lager ligt zijn de kosten per click ook lager en ben je langer zichtbaar met een beperkt budget. De kans is met long-tail zoekwoorden dus groter dat de klanten die op zoek zijn naar een rode sportschoenen jouw advertentie te zien krijgen, zelfs als zij na het avondeten pas gaan zoeken.

Regelmatig krijgen wij de vraag, wat is een goed budget per campagne? Dit is een moeilijke vraag en niet direct goed te beantwoorden. Er moet namelijk met zoveel verschillende factoren rekening gehouden worden. Denk daarbij onder andere aan de marge van het product, de strategie die je volgt, de competitiviteit van de markt en de kosten per klik. Om je toch enigszins een gevoel te geven bij een goed budget kijken wij vaak naar de nettomarge per product en gaan hier net wat onder zitten.
Voorbeeld: stel je verkoopt lampen en één lamp kost €100,- en je netto marge is €25,- dan zou een goed dag-budget – andere factoren even buiten beschouwing gelaten – €15,- tot €20,- zijn. Dit lijkt misschien veel maar voor iedere betaalde verkoop worden er ook 2 tot 3 organische verkopen gerealiseerd.

Tip: kijk niet alleen naar de kosten per advertentiecampagne maar naar de totale kosten van de advertenties op de gehele omzet.

Organisch vs betaald
Als we kijken naar de relatie tussen betaald verkeer (PPC) en organisch verkeer (SEO) dan kan de een niet zonder de ander. Wil je organisch goed zichtbaar zijn op pagina 1 dan zal je aan Amazon moeten laten zien dat jouw product goed verkoopt op bepaalde zoektermen. Dit doe je – het snelst – door een betaalde campagne op te zetten op die specifieke zoekwoorden. Zodra je organisch goed zichtbaar bent op deze zoektermen blijft het belangrijk om ook betaald goed vindbaar te blijven, anders geef je concurrentie namelijk de kans die posities over te nemen. Als de concurrentie de betaalde posities heeft overgenomen zul je ook organisch snel plaatsen verliezen. Je bent immers minder relevant geworden voor Amazon in vergelijking met de producten van de concurrentie.

Het blijft daarom echt van belang om je advertenties goed up-to-date te houden en ervoor te zorgen dat ze voldoende voorraad en budget hebben om de gehele dag zichtbaar te zijn. Zo zorg je voor maximale zichtbaarheid, zowel organisch als betaald.

Tooling en concurrentie
Soms is een kijkje in de keuken van een concurrent handig om extra inzichten te krijgen die je zelf weer kunt gebruiken voor je eigen productpagina. De simpelste methode hiervoor is het invoeren van relevante zoektermen en te kijken naar de plaatsen waar de concurrent zichtbaar is op Amazon. Dit is goed te doen als je één of twee producten wilt controleren maar voor meerdere producten is dit eigenlijk onbegonnen werk. Gelukkig zijn er voldoende tools beschikbaar die dit beter voor je kunnen doen, denk bijvoorbeeld aan AMZ One, Jungle Scout, Helium10 en WordTree. Allemaal tools waarmee je zoekwoorden kunt achterhalen waar de concurrentie goed op scoort. Afhankelijk van de gekozen tooling en het desbetreffende abonnement kun je ook organische en betaalde posities per zoekwoord, zoekvolumes en zoektrends zien.

Tip: maak je geen gebruik van tooling maar ben je wel op zoek naar relevante zoekwoorden? Kijk dan eens naar de “auto complete” suggesties die Amazon geeft, deze zoekwoorden worden ook extra door Amazon gepusht.

Optimaliseren en monitoren van campagnes
Als agency maken wij veelvuldig gebruik van eerder genoemde tools om de productpagina’s van onze klanten te monitoren, optimaliseren en de concurrentie een stap voor te blijven. Hoe we dit doen en waar wij naar kijken leggen we graag aan je uit.

Resultaat
Hoe bepaal je nu of een betaalde campagne succesvol is? Hiervoor kijk je in de meeste gevallen naar de opbrengsten en de kosten. Daarbij valt het ons op dat de meeste klanten kijken naar de directe opbrengsten en de directe kosten uit advertenties wat samen de ACoS (Advertising Cost of Sale) maakt. Dit geeft echter geen volledig beeld, zoals eerder aangekaart draagt een betaalde advertentie ook bij aan het organisch behaalde resultaat en kan het een niet zonder het ander. Een betere statistiek om te bepalen of een campagne succesvol is, is de TACoS ofwel wat is het percentage advertentiekosten op de gehele omzet. Door zowel deze statistiek als de ACoS per campagne aan te houden kan er gemakkelijker op meerdere niveaus bij worden gestuurd als dat noodzakelijk is. Denk daarbij bijvoorbeeld aan een maximaal percentage van de omzet, wat uitgegeven mag worden aan advertentiekosten.

Om nog even terug te komen op de vraag wat een goed budget is, kun je dus het beste kijken naar de TACoS. Stelregel is hier dat een TACoS onder de 10% aangeeft dat de kansen qua PPC niet optimaal worden benut en er te weinig gespendeerd wordt. Ligt de TACoS boven de 15% dan wordt er teveel uitgegeven of het moet in je strategie passen.

Data
Binnen Amazon heb je voor merk eigenaren ook de mogelijkheid om gebruik te maken van het Search Query Performance rapport. In deze rapportage kun je per zoekterm zien hoe vaak er op jouw product wordt geklikt, wat jouw Amazon-marktaandeel is op basis van zoektermen maar het laat ook zien hoeveel mensen het product uiteindelijk in de winkelwagen plaatsen. Deze rapportage geeft dus extra inzichten in het aankoopgedrag van de consument op Amazon en is dus erg waardevol.

Measurement en Reporting
Binnen Amazon Advertising is het mogelijk om verschillende soorten rapporten te downloaden. Zo kun je bijvoorbeeld een rapport downloaden waarbij je de veranderingen in het account kunt zien. Eveneens is het mogelijk om rapporten per gesponsorde categorie uit te draaien.

Per categorie kun je dan nog dieper op de data inzoomen. Zo is het voor sponsored products mogelijk om een rapport uit te draaien op basis van zoektermen maar ook op basis van targeting, budget en plaatsing. Wij raden aan om deze data regelmatig te exporteren of hier een back-up van te maken. Amazon bewaard de data namelijk slechts 65 dagen.
Ondanks het feit dat Amazon niet graag automatisch data van het platform verstuurt is het hier wel mogelijk om een automatische back-up voor deze rapporten in te stellen en naar een e-mailadres te laten sturen.

Oude data
Het met een schone lei willen beginnen is een van de meest gemaakte fouten binnen Amazon Advertising. Oude campagnes hebben misschien niet de gewenste structuur maar bevatten wel kostbare data. Amazon hecht namelijk erg veel waarde aan de reeds opgebouwde data in oude campagnes. Wij proberen dan ook om deze campagnes aan te houden en waar mogelijk aan te passen naar de gewenste structuur.

Het niet goed gebruiken van de oude data zien we trouwens ook veel gebeuren bij de switch tussen automatische en handmatige campagnes. Het eerst data verzamelen met een automatische campagne en de goed converterende zoekwoorden omzetten naar een handmatige campagne en die vervolgens uitsluiten in de automatische campagne is een bekende strategie. Echter is het wel zo dat de handmatige campagne vaak mindere resultaten laat zien dan de automatische campagne en dit heeft puur te maken met de data. De opgebouwde data gaat namelijk niet mee naar de handmatige campagne.
Tip: er is geen kannibalisatie tussen campagnes op hetzelfde zoekwoord, sluit daarom de goede zoekwoorden niet uit in de automatische campagne tot de handmatige campagne op het gewenste niveau is.

Monitoren campagnes
Het bekijken van de campagnes hoeft niet iedere dag te gebeuren. In de meeste gevallen raden wij aan om twee tot drie keer in de week de campagnes te bekijken. Dit heeft vooral te maken met het feit dat het even duurt voordat de veranderingen die je aan een campagne doet effect hebben. Goed om te weten is dat de conversiegegevens ongeveer twee tot zeven dagen vertraging hebben, voordat ze aan de campagnes worden toegewezen. Let er dus op dat je niet te snel, teveel veranderingen doorvoert en de veranderingen ook even de tijd geeft om effect te hebben.

Budgetten 2.0
Zoals eerder aangegeven moet er voldoende dag-budget zijn om de campagnes optimaal te laten renderen. Binnen het Amazon Ads platform zijn er twee soorten budgetten in te stellen; een budget op campagne niveau maar ook een totaal budget per week of per maand. Wij adviseren altijd om de budgetten op campagne niveau in te stellen. Het instellen van een totaal budget komt vanuit Google waarbij het out-of-budget gaan minder effect heeft op het totale account. Wel blijft het zaak wekelijks te controleren of er nog voldoende budget voor alle campagnes beschikbaar is. Mocht je nu zien dat er teveel budget wordt uitgegeven dan kun je het beste de campagnes op “spend” selecteren. Hierdoor zie je direct welke campagne het meest uitgeeft en waarbij de veranderingen het snelst een positief effect zullen hebben op het gespendeerde budget. Tip: Let hierbij op dat de ACoS ook hoger dan gemiddeld moet zijn, stel dat een campagne wel het meeste budget uitgeeft maar ook een lage ACoS heeft dan is ingrijpen in deze campagne niet wenselijk. Kijk dan vooral naar de campagnes met een hogere ACoS in combinatie met een hogere spend.

Segmentatie
Hoe meer campagnes je krijgt, hoe belangrijker een goede structuur en segmentatie wordt om het overzicht te bewaren. Het is daarom belangrijk om direct een goede structuur aan te brengen. Vul niet zomaar wat in bij je advertentiegroep en campagne naam maar denk hier even goed over na. Daarbij is het goed om te weten dat het advertentiebudget per campagne wordt gegeven en dat er binnen de campagne weer verschillende advertentiegroepen kunnen zijn.

Tip: maak een onderverdeling op basis van type zoektermen en zet “broad”, “phrase” en “exact” in één losse campagne.

Een veelgebruikte methode is het afkorten van de belangrijkste kenmerken van de campagne, bijvoorbeeld: SP – KW – Broad – Product X. Het gaat in dit voorbeeld dus om een sponsored products campagne op keywords targeting en brede zoektermen voor product X. Kies zelf een structuur waar jij gemakkelijk het overzicht kunt bewaren.

Targeting
Nu je een goede structuur hebt bedacht kun je gaan kijken naar targeting. Binnen Amazon heb je verschillende soorten advertentiemogelijkheden maar we kijken nu vooral naar sponsored products omdat die voor iedereen beschikbaar is. Bij targeting van sponsored products zijn er twee opties. Je kunt kiezen voor automatisch waarbij Amazon de zoekwoorden bepaald die zij relevant vinden voor jouw product maar je kunt ook kiezen voor handmatige targeting waarbij je zelf kunt kiezen of je op zoekwoorden of producten gaat adverteren en welke dat zijn.

Wij adviseren in nagenoeg alle gevallen gebruik te maken van handmatige targeting omdat je hier simpelweg de meeste controle over hebt. Met automatische targeting geef je Amazon de vrije hand om te kijken welke zoekwoorden en producten zij relevant vinden voor jouw product. Aangezien er nog geen data beschikbaar is in de campagne, kan dit alle kanten op gaan.

Binnen de automatische targeting heb je nog vier subgroepen:

Zoekwoorden per campagne
Hoeveel zoekwoorden moet je nu toevoegen per campagne? Hier verschillen de meningen nogal over maar een ding is zeker, vooral niet teveel. De meest effectieve campagnes hebben ongeveer 1 tot 5 zoekwoorden. De kans bestaat namelijk dat wanneer je 10 of meer zoekwoorden per campagne toevoegt er een soort kannibalisme ontstaat waarbij Amazon de voorkeur geeft aan zoekwoorden die goed converteren. Hierdoor zitten zoekwoord elkaar in de weg en krijg je geen goed beeld of het zoekwoord goed rendeert.

Dit geldt overigens ook voor het aantal producten in één campagne. Waarbij de voorkeur wordt gegeven aan één product per campagne om er zeker van te zijn dat dit product wordt getoond bij de zoekwoorden die je hebt ingegeven. Kies je er nu toch voor meerdere producten in een campagne te doen, zorg er dan in ieder geval voor dat de producten allemaal in dezelfde productcategorie vallen en niet teveel van elkaar verschillen.

Tip: heb je dubbele producten met dezelfde ASIN doordat je bijvoorbeeld gebruik maakt van een hybride model voor verzending (FBM & FBA), zorg er dan voor dat beide producten in de campagne worden opgenomen.
Belangrijk om te weten is dat adverteren op Amazon gaat op basis van SKU en niet op basis van ASIN, de ASINs van beide varianten zijn hetzelfde, echter verschilt de SKU.

Negatieve keywords
Wanneer stel je nu een negatieve zoekterm in? Een veelgebruikte methode hierin is om te kijken naar zoekwoorden die geen orders hebben opgeleverd maar wel behoorlijk wat klikken hebben gehad. Kijk hierbij naar een langere periode van minimaal 30 tot 60 dagen.
Wat zijn dan voldoende klikken? Dit is afhankelijk van de productprijs en de strategie die je volgt. Als het gaat om een nieuw product dan moet dit product wat meer ruimte krijgen dan wanneer het product al goed verkoopt op het platform.

Bijvoorbeeld:
als je een product van €50,- verkoopt en een klik gemiddeld €0,50 kost dan kosten 20 kliks €10,- en dat is 20% van de verkoopprijs. Verkoop je een product voor €100,- en een klik kost gemiddeld ook €0,50 dan kosten 20 klikken slechts 10% van de verkoopprijs en heb je meer ruimte om af te wachten tot 30 of zelfs 40 klikken.

Uitzonderingen
: mocht je zoektermen organisch willen pushen door betaalde campagnes dan gaat bovenstaande stelregel niet op en zijn additionele kosten geoorloofd.

Daarnaast raden wij altijd aan om na te denken over de zogenoemde logische uitsluitingen. Dit wordt vaak in de haast vergeten maar kan hierdoor wel extra kosten met zich meebrengen. Stel jouw product is geschikt voor vrouwen (vrouwen kleding, geur etc.) dan kun je alle termen met betrekking tot de man uitsluiten en visa versa.

Tip: sluit zoekwoorden exact uit en niet op basis van phrase om te voorkomen dat je bepaalde combinaties die wel goed draaien ook uitsluit.

Bieding strategie
Nu je de juiste zoekwoorden in je advertentiecampagne hebt staan moet je nog een biedprijs bepalen per klik. Amazon geeft zelf al een bepaalde range aan per zoekwoord en matchtype. Daarnaast heb je meerdere opties om je standaard bieding in te vullen.

Met ”Suggested Bid” ga je in het midden van de geadviseerde range van Amazon zitten. Daarbij kun je zelf altijd nog aanpassingen doen als je dat zou willen. Mocht er nu geen range komen te staan dan heeft Amazon van dit zoekwoord nog geen of te weinig data beschikbaar om een range te bepalen.
Voor de verschillende matchtypes geldt over het algemeen wel dat “exact” de hoogste en ”broad” match de laagste kosten per klik hebben, de ”phrase” match zit daar vaak tussenin.

Nadat je het bod per zoekwoord hebt ingevoerd moet je nog een keuze maken met betrekking tot de strategie.

Je hebt hier 4 keuzes en nog 2 extra opties met betrekking tot de plaatsing. Die laten we voor nu even buiten beschouwing. Om een goede keuze te kunnen maken, moet je eerst weten hoe het biedingssysteem werkt. Amazon werkt net als vele andere platformen met een veilingsysteem, waarbij wordt gekeken naar veel verschillende factoren, zoals de biedprijs, de buybox en relevantie van de zoekwoorden en productpagina’s.
De twee dynamische biedingen geven Amazon de mogelijkheid je oorspronkelijke bod aan te passen op basis van de beschikbare data. Bij de ”Fixed bids” optie staat jouw bod vast en is dat gelijk aan het ingevoerde bedrag naast het zoekwoord.

We merken dat er veel verwarring is over hoe het biedingsproces van Amazon precies in zijn werk gaat dus hier een voorbeeld ter verduidelijking:

Stel we starten een campagne op de zoekterm: “voetbal” we stellen dit in als breed zoekwoord zodat alle variaties in zoektermen met voetbal terugkomen. We doen een bod van €2,- per click, stel wij worden door Amazon het meest relevant gevonden en winnen hiermee de veiling voor dit zoekwoord. Stel een andere aanbieder op ditzelfde zoekwoord wordt na ons het meest relevant gevonden en die biedt €1,49 wat betalen wij dan? Wij betalen – andere omstandigheden zoals kortingen en extra kosten voor plaatsing buiten beschouwing gelaten – €1,50.

De fixed bid strategie staat hier los van. Het is een strategie die invloed heeft op de bieding zelf, maar niet op de daadwerkelijke uitkomst. Voor alle drie de strategieën geldt in dit geval dat we in bovenstaand voorbeeld €1,50 betalen. Fixed bids staan vast en de bieding zal dan ook €2,- zijn voor jouw zoekwoord. Bij Down only bepaald Amazon op basis van data of een bieding lager dan €2,- ook volstaat maar geeft daarin geen garanties dat het gaat werken. Het kan dus zomaar zijn dan Amazon je bieding aanpast naar €1,- en dat de concurrent fixed bids aan heeft staan op €1,49. Dan wint de concurrent de veiling terwijl jij een originele bieding hebt gedaan van €2,-

Bij Dynamic bids – up and down, bepaald Amazon aan de hand van data of de kans groter is dat degene die de zoekopdracht uitvoert ook daadwerkelijk gaat kopen en past de bieding aan naar boven. Als de kans kleiner is dan gaat de bieding naar beneden, wederom geven ze hier geen garanties op.

Wanneer gebruik je welke bieding structuur?
Fixed bids gebruik je wanneer je nog geen impressies hebt, een nieuw product lanceert en het budget belangrijk is. Deze strategie moet je vooral niet gebruiken als je ACoS wilt controleren of als je wilt overspenderen op biedingen om goed op zoekwoorden te ranken.
Dynamic down only is een goede strategie voor het in de hand houden van de ACoS als die te hoog wordt of voor campagnes met een strikte ACoS doelstelling of budget. Je moet deze strategie vooral niet gebruiken als je meer verkeer wilt genereren naar je pagina of voor campagnes waar niet snel genoeg gegevens voor worden verzameld.
Dynamic up & down is een geschikte strategie voor nieuwe campagnes met minder strenge budgetten en waar de nadruk ligt op het verzamelen van data. Deze strategie moet je niet gebruiken als je account al teveel geld uitgeeft of wanneer de budgetten niet goed renderen.

De strategie die wij aanraden om te volgen is de volgende, start met fixed bids voor de eerste 20 orders daarna heeft Amazon voldoende data om goed dynamisch te kunnen bieden en kun je switchen.

Sinds kort is het ook mogelijk om te bieden op basis van regels. Je stelt dan een bepaalde ROAS in en Amazon past de bieding strategie hierop aan.

Doelstelling

Een van de belangrijkste vragen die wij onze klanten stellen is; wat is je doelstelling en waar ben je tevreden mee?
De doelstelling heeft namelijk een duidelijk effect op je PPC strategie. Wil je bijvoorbeeld hoog ranken op algemene zoekwoorden terwijl er al veel grote spelers in die markt actief zijn dan moet hier veel budget naar toe om dit mogelijk te maken. Als die budgetten er niet zijn kan het slimmer zijn om eerst op relevante niche zoekwoorden te gaan zitten en later de overstap te maken naar de meer algemene zoekwoorden. Klanten willen groeien op het platform maar het is ook belangrijk om te weten tegen welke prijs ze dit willen doen. Een tip om hierbij te helpen is, maak een schaalverdeling om de doelstelling te bepalen. Met een schaalverdeling van 1 tot en met 5 waarbij 5 groei ten koste van winst en 1 winst ten koste van groei is. Als er dan voor 1 of 2 gekozen wordt dan weet je dat het budget niet groot gaat zijn en dat je meer specifieke campagnes moet inrichten. Bij 4 of 5 heb je meer dan voldoende budget en kun je dus agressievere, bredere campagnes aanhouden.
Kortom, bepaal je doelstelling en stem hier je advertising strategie op af!

Conclusie
Wil je succesvol verkopen op Amazon dan is een goede advertentiestrategie een absolute must. Zoals je hebt kunnen lezen komt er het nodige bij kijken en zijn er talloze opties om uit te kiezen.
Bepaal dus vooraf goed je doelstelling en pas hier de advertentiestrategie op aan. Zorg ervoor dat je productpagina’s er klaar voor zijn, de producten voldoende op voorraad zijn en er voldoende budget per campagne beschikbaar is. Maak een duidelijk structuur en monitor de advertentiecampagnes regelmatig. Optimaliseer de campagnes op basis van de beschikbare data en succes is (bijna) gegarandeerd!

Heb je nog vragen naar aanleiding van deze blog of wil je dat wij eens meekijken in jouw Amazon account? Neem dan direct contact met ons op!

Meer updates?

We houden je graag op de hoogte.

Meer blogs over

Marketplaces

50%

Je bent er bijna

Waar mogen we hem naar toe sturen?