Adverteren op Amazon vs. Google

Leestijd: 8 minuten

Vroeger was er een duidelijke opdeling; Amazon was gericht op shopping en Google gericht op zoekopdrachten. Die verdeling zien we nog steeds wel terug, maar we zien daarbij het aandeel mensen die direct beginnen met zoeken op Amazon de laatste jaren sterk toenemen. Er wordt tegenwoordig gezocht, onderzocht en vergeleken op het platform. Onderzoek toonde afgelopen jaar aan, dat in Amerika zelfs 61% van de online shoppers hun zoekopdracht direct op Amazon begonnen.

Rebranding Adverteren op Amazon
Amazon investeerde in 2018, tegelijk met Google’s rebranding van Google Adwords naar Google Ads, stevig in het eigen advertentieplatform. Amazon Marketing Services (AMS) werd samengevoegd met Amazon Advertising Platform (AAP) en Amazon Media Group (AMG) en vormde het nieuwe ‘Amazon Advertising’. Op basis van deze ontwikkeling zagen we een groei in de advertentie inkomsten voor Amazon van maar liefst 120 procent. Een enorme ontwikkeling t.o.v. de groei van 17% van Google Ads in datzelfde jaar.

Sterke groei Amazon in Q3 van 2022
Wanneer we naar de groei van Amazon kijken wat betreft advertentie inkomsten, zien we het platform nog steeds hard doorgroeien. De advertentieactiviteiten van Amazon overtroffen de afgelopen drie jaar elk kwartaal de groei van Google en Facebook. De advertentie inkomsten groeide in Q3 van 2022 bijvoorbeeld met 25% naar 9,5 miljard dollar, terwijl we bij Google een minimale groei van 2,5% naar 54,4 miljard en bij Facebook zelfs een negatieve groei van -4% naar 27,2 miljard zagen. De groei overtrof dan ook de verwachtingen van analisten en onderstreepte het toegenomen belang voor merken om op het platform actief te worden.

Hoewel de advertentie inkomsten van Google en Facebook nog aanzienlijk hoger liggen, kan Amazon dit zeker nog inhalen. In het derde kwartaal van 2019 waren de advertentieactiviteiten van Facebook meer dan zes keer groter dan die van Amazon. Drie jaar later is Facebook slechts iets minder dan drie keer zo groot. Toen de inkomsten van Facebook echter zo groot waren als die van Amazon momenteel, groeide het platform net zo snel als de groei van Amazon vandaag de dag.

Amazon Ads
Tot nu toe hebben we ingezoomd op de advertentie-inkomsten van Amazon, echter zien we hier niet het veranderende en groeiende bereik van Amazon in terug. Zo was het adverteren binnen Amazon eerst een simpele basisfunctie om producten te promoten in de zoekresultaten, maar zijn de mogelijkheden zowel op het platform zelf als buiten het platform over de jaren heen sterk uitgebreid. Momenteel bestaat Amazon Ads dan ook uit tientallen advertentietypes, technologieën, data en oplossingen, waarmee merken hun doelgroep kunnen bereiken. Samen met de ontwikkelingen in het aantal advertentiemogelijkheden zien we het aantal bedrijven dat aanwezig is en adverteert op Amazon stijgen. Hierdoor zien we het belang om goed op te vallen op een platform als Amazon dan ook elk jaar weer groter worden. Steeds meer bedrijven hebben deze ontwikkelingen opgemerkt en hebben de verdeling van hun advertentiebudgetten aangepast.

Amazon Advertising vs. Google Ads
Kortom, we zien de grote ambitie van Amazon om de concurrentie volledig aan te gaan met Google en Facebook. De 3 grootste advertentieplatformen bevinden zich dan ook samen op een ‘slagveld’ om de advertentie-inkomsten. Ook al concurreren Amazon en Google om de advertentie-uitgaven, hoef je als bedrijf zeker geen kant te kiezen. Je kunt zowel Google Ads als Amazon Advertising inzetten om jouw bedrijf te promoten, je naamsbekendheid op te bouwen en het aantal verkopen te verhogen. Voordat je dat doet, is het echter essentieel om te begrijpen hoe deze platforms verschillen en jouw campagnes beïnvloeden. Op deze manier kan een slimme strategie opgezet worden en kunnen de voordelen van elk platform benut worden.

In deze blog zoomen we verder in op het adverteren via Amazon en maken we een uitgebreide vergelijking tussen adverteren op Amazon en adverteren op Google. We lichten de belangrijkste verschillen uit op 11 verschillende vlakken, zodat jij als verkoper weloverwogen keuzes kunt maken m.b.t. de inzet van de kanalen, budgetverdelingen per kanaal en de (advertentie)strategieën passend per kanaal kunt maken.

1. Vereisten om te adverteren

Wanneer we de vereisten vergelijken om te kunnen adverteren op de verschillende platformen, valt al gelijk op dat Amazon meer eisen aan adverteerders stelt dan Google.

De vereisten om te adverteren op Amazon zijn als volgt:

  • Je dient een actieve professional seller account te hebben op Amazon
  • Je dient te kunnen verzenden naar alle adressen van het land waarop je actief bent/wordt
  • Je moet specifieke productpagina’s of een Amazon brand store hebben opgezet
  • Je dient de buy-box te hebben van een product, om te kunnen adverteren op dit product
  • Om gebruik te maken van Amazon Sponsored Brands dient je merk BOIP geregistreerd te zijn
  • Je dient je te houden aan de beleidsregels van adverteren op Amazon (https://advertising.amazon.com/resources/ad-specs)

De vereisten van Google zijn in zekere zin beknopter. Google kent slechts twee eisen:

2. Netwerken voor advertenties
Adverteren op Amazon en Google biedt voor jou als verkoper onmiddellijke toegang tot uitgebreide advertentienetwerken, waarbij jouw advertenties jaarlijks aan miljoenen internetgebruikers getoond kunnen worden. Zowel Amazon als Google zorgen ervoor dat uw advertenties alleen worden getoond op vertrouwde en gerenommeerde websites.

Amazon Advertising

Met behulp van Amazon Advertising kun je als verkoper op verschillende netwerken en/of websites adverteren. Op de volgende plekken kunnen je advertenties weergeven worden:

  • com / Amazon.de / Amazon.fr etc.: Op het platform van Amazon zelf kun je als bedrijf gebruikers bereiken wanneer ze online winkelen, onderzoeken en producten vergelijken. Het is de meest voorkomende manier waarop bedrijven, vooral e-commerce bedrijven, adverteren met Amazon.

  • Websites van Amazon: Uw advertenties kunnen ook gebruikers bereiken via websites en apps die in het beheer zijn van Amazon. Een bekend voorbeeld hiervan is de website van IMDb, een frequent bezochte film- en tv-database. Op deze websites kan geadverteerd worden a.d.h.v. Amazon DSP. De type advertenties die hiervoor ingezet kunnen worden zijn video- en displayadvertenties.

  • Websites van partners: Naast de door Amazon beheerde websites en de eigen site, beschikt Amazon ook over een advertentienetwerk voor partnersites. Dit netwerk bevat verschillende websites en apps die door Amazon zijn doorgelicht en goedgekeurd. Display advertenties, zoals remarketing advertenties, kunnen vertoond worden, buiten Amazon, op deze partnerwebsites.

Google Ads

Met behulp van Google Ads kun je als verkoper op twee verschillen netwerken adverteren. Op de volgende plekken kunnen je advertenties weergeven worden:

  • Google Zoeknetwerk: Het Google Search Network bestaat uit zoek gerelateerde apps en sites, zoals Google.com, Google Maps en zelfs Google Play. Wanneer bedrijven bij Google adverteren, richten ze zich vaak op het Google Search Network.

  • Google Displaynetwerk: Met het Google Display Network kun je met jouw bedrijf adverteren op meer dan twee miljoen websites. Het Google Display Netwerk kan meer dan 90 procent van de mensen (op basis van 100+ landen en 2 miljoen websites) op het internet bereiken, wat het netwerk erg nuttig maakt voor merkbekendheidscampagnes. Net als Amazon zorgt Google ervoor dat zijn partnersites, die uw advertenties kunnen weergeven, voldoen aan zijn advertentiebeleid.

3. Advertentieveilingen

Zoals eerder al duidelijk werd, is de concurrentie in de wereld van digitaal adverteren groot. Daarom werken zowel Amazon als Google beiden met real-time advertentieveilingen, die in werking treden wanneer een advertentie getoond kan worden. De veilingen vinden onmiddellijk plaats en bepalen of jouw advertentie wel of niet vertoond wordt en of jij dus wel of niet de kans krijgt om jouw doelgroep te bereiken. Hoe verhouden Amazon en Google zich tot elkaar als het gaat om de advertentieveilingen?

Amazon veilingen

Amazon kent twee type veilingen. Veilingen voor adverteerders die actief zijn als verkoper op het platform en veilingen voor adverteerders die niet actief zijn op Amazon, maar wel gebruik willen maken van een van de websites of partner sites van Amazon (Amazon DSP).

Wanneer een bedrijf zijn producten verkoopt en promoot op Amazon, volgt de advertentieveiling deze stappen:

  • De bieding per klik van de verkoper en de relevantie van de advertentie worden gecheckt i.c.m. de zoekopdracht van de gebruiker.
  • Alle advertenties zonder Buy Box vallen af
  • De overgebleven advertenties worden gerangschikt op basis van:
    • De geboden klikprijs
    • De relevantie van de advertentie voor de zoekopdracht
  • De best scorende advertentie wordt vertoond

Wanneer je als bedrijf niet verkoopt op Amazon, maar adverteert op een van Amazon’s advertentienetwerken, volgt de advertentieveiling een andere procedure. Het algemene proces (en doel) blijft hetzelfde, maar Amazon gebruikt de Buy Box niet als referentiepunt omdat die niet van toepassing is.

Google veilingen

In tegenstelling tot Amazon, volgt Google altijd hetzelfde veilingproces. Dit maakt het voor adverteerders gemakkelijker om een succesvolle strategie op te zetten.

De advertentieveiling van Google kent de volgende stappen:

  • Het samenstellen van een lijst met relevante en in aanmerking komende advertenties
  • Advertenties van een lage kwaliteit/met een lage kwaliteitsscore worden uitgesloten
  • Advertenties worden vervolgens gerangschikt op:
    • Ad rank
    • Kwaliteit van de landingspagina
    • Kwaliteit van de advertentie
    • Bieding (per klik)
    • Zoekopdracht van de gebruiker
    • Voorspelde impact van de ingezette advertentie-extensies
  • De beste advertentie wordt vertoond

Voor veel bedrijven biedt adverteren op Google een voordeel: Google is transparant over zijn advertentieveiling en advertentienormen. Amazon is daarentegen minder open over zijn veilingproces, vooral als het gaat om Amazon DSP-advertenties.

4. Advertentierangschikking (Ad rank)
Google is de grote uitvinder van ad rank. Relevantie is cruciaal in de wereld van online adverteren, dus andere advertentieplatformen, zoals Amazon Advertising, hebben dit in de loop van tijd overgenomen en aangepast aan hun specifieke platform en doelgroep. Wanneer advertenties namelijk niet relevant zijn voor de gebruikers, wint er uiteraard niemand. Je bedrijf komt niet in contact met interessante klanten, wat jou, als verkoper, niet motiveert om te gaan adverteren en Google en Amazon zullen vervolgens inkomsten mislopen. Om deze reden evalueren zowel Google als Amazon elke advertentie.

Om je advertentiecampagnes succesvol te laten zijn, is het essentieel om te leren waar Google en Amazon naar kijken bij het scoren van advertenties. Op die manier kun je hoogwaardige en relevante advertenties maken die niet alleen beter presteren in advertentieveilingen, maar ook een betere ROI voor jouw bedrijf genereren.

Amazon

Amazon kijkt bij het ranken van advertenties naar de volgende aspecten:

  • Biedprijs: Amazon is geen pay-to-win platform. Dat wil zeggen dat een hoog bod niet per sé betekent dat je de veiling wint. Het kan echter wel je advertentie concurrerender maken of een advertentie van lage kwaliteit gedeeltelijk compenseren. Voor de beste resultaten gebruik je concurrerende, maar strategische biedingen.
  • Relevantie van jouw zoekwoorden: Hierbij wordt gekeken naar de zoekwoorden waarop je adverteert i.c.m. de zoekwoorden die terugkomen op de productpagina. Amazon bepaald o.a. de kwaliteit en relevantie van uw advertentie a.d.h.v. de match tussen de zoekwoorden. Met de juiste zoekwoorden kan jouw bedrijf het juiste publiek bereiken.

  • Nauwkeurige productpagina’s: Advertenties scheppen verwachtingen, waardoor het essentieel is dat landingspagina’s overeenkomen met de advertentie. Een promotie voor een haarborstel die naar een productpagina van een telefoonoplader shampoo gaat zal waarschijnlijk niet goed vallen bij gebruikers. Het conversiepercentage en de sessieduur zal lager worden, waardoor je ranking ook zal dalen.
  • Volledige productpagina: Voor Amazon en het winkelend publiek is het handig als uw bedrijf zoveel mogelijk informatie geeft over uw producten. Daarom kijkt Amazon naar de volledigheid van de productpagina bij het beoordelen van advertenties voor producten die op Amazon worden verkocht.
  • Buy Box: Als je als Amazon-verkoper producten adverteert, dan heeft de geschiktheid van je product voor de Buy Box ook invloed op je advertentierangschikking. Voor de beste resultaten wil je dat je product niet alleen in aanmerking komt voor de Buy Box, maar er ook de winnaar van is.

Kortom; bij het maken van een advertentie op Amazon is het erg belangrijk om een concurrerend bod te plaatsen, te richten op de juiste zoekwoorden en alles te bieden wat gebruikers nodig hebben om niet alleen meer te weten te komen over je product, maar ook de motivatie te krijgen om het te kopen.

Google

In vergelijking met Amazon kijkt Google naar een aantal andere factoren voor het bepalen van de advertentierangorde. Google kijkt bij het ranken van advertenties naar de volgende aspecten:

  • Biedprijs: Google kijkt ook naar hoeveel je bereid bent te betalen voor iemand die op jouw advertentie klikt. Hierbij geldt eveneens, een hoog bod betekent niet dat je de veiling wint. Echter, wanneer je een advertentie van een hoge kwaliteit maakt kun je vaak wel minder bieden en toch de advertentieveiling winnen.
  • Verwacht doorklikpercentage (CTR): Als onderdeel van de Ad Rank kijkt Google ook naar de huidige CTR en hoe waarschijnlijk het is dat mensen op jouw advertentie klikken. Wanneer je een lage CTR hebt, betekent dit over het algemeen dat uw advertentie niet relevant is voor gebruikers, wat gevolgen kan hebben voor hoe vaak deze aan het publiek wordt getoond.

  • Advertentie relevantie: Voor een hoge Ad Rank is het essentieel om een relevante advertentie te maken. Advertenties kunnen relevant gemaakt worden voor gebruikers door het trefwoord, de advertentieteksten of de doelgroep targeting te verfijnen tot bijv. een kleiner gebied.
  • Ervaring op de landingspagina: Wanneer gebruikers op uw advertenties klikken, wil Google ervoor zorgen dat ze een positieve ervaring hebben. Daarom houdt Ad Rank rekening met de landingspagina-ervaring. De beste landingspagina’s komen de belofte van jouw advertentie na en bieden gebruikers wat ze willen.

  • Context van de zoekopdracht van de gebruiker: Personalisatie is een cruciaal onderdeel van de online ervaring. Daarom kijkt Google’s Ad Rank naar de context van de zoekopdracht van een gebruiker. Het houdt rekening met hun locatie, tijdstip van de dag, apparaat en zelfs hun eerdere zoekgedrag.
  • Verwachte impact van extensies: Met Google Ads kunnen er advertentie-extensies ingezet worden om uw advertentie te verbeteren, bijvoorbeeld door je telefoonnummer te vermelden. Als deze extensies de relevantie en gebruikerservaring van de advertentie verbeteren, kunnen ze uw Ad Rank een boost geven.

5. Type advertenties
We zien verschillende type advertenties per platform. Elk type advertentie kent daarbij zijn eigen voor- en nadelen en functies.

Amazon

Amazon kent in totaal 4 verschillende type advertenties:

  • Product Display Ads: Product Display Ads promoten een product en verschijnen op het platform van Amazon zelf. De producten kunnen worden vertoond op gerelateerde productdetailpagina’s en pagina’s met klantbeoordelingen. Daarnaast kunnen ze ook verschijnen in merchandising e-mails.

  • Sponsored brands: Met sponsored brands advertenties kun je adverteren op je merk en maximaal drie producten tegelijk tonen. Deze advertenties verschijnen ook in de zoekresultaten op Amazon. Daarnaast kan er ook geadverteerd worden door middel van een video advertentie. De advertenties kunnen doorleiden naar een productpagina, maar ook naar pagina’s van jouw eigen Amazon Store.
  • Sponsored products: Met sponsored products kunnen losse producten gepromoot worden. De advertentie leid altijd automatisch door naar de productpagina. Shoppers kunnen de advertenties ook zien tijdens het winkelen op de Amazon app. Deze advertenties kunnen verschijnen in zoekresultaten, maar ook op productdetailpagina’s.

  • Display Ads: Met Display Ads kan er geadverteerd worden met jouw merk en producten op het platform van Amazon maar ook op Amazon apps, apparaten en websites. Daarnaast kunnen de advertenties ook verschijnen op partnersites. Je kunt Display Ads gebruiken om gebruikers naar je productpagina’s op Amazon of een website buiten Amazon te leiden.

Google

Google kent in totaal 8 verschillende type advertenties:

  • Tekstadvertenties: Focus op klanten met een hoge koopintentie binnen Google Search.
    • Responsief
    • Beladvertentie
    • Dynamisch
  • Performance Max: Focus op het bereiken van doelgroepen op alle Google-kanalen, met slechts één campagne.

  • Display: Adverteren met vaste afbeeldingen of responsieve advertenties op het Google Display netwerk.

  • Shopping: Focus op het Google Shopping gedeelte binnen Google. Brengt producten individueel onder de aandacht van kopers die online aan het shoppen zijn.

  • Video: Bereik de doelgroep op de homepagina of op videopagina’s tijdens het kijken van YouTube content.

  • App: Stimuleer downloads en vergroot de engagement met jouw app.

  • Smart: Multi inzetbaar; focus op meer telefoongesprekken, websiteverkopen, bezoekers van een fysieke locatie of YouTube weergaven en engagement.

  • Discovery: Focus op YouTube, Google Discover en Gmail.

6. Targeting opties
Bij online adverteren speelt targeting een cruciale rol. Het helpt jou als bedrijf om je publiek te verfijnen en de mensen te bereiken die van belang zijn voor jouw bedrijfsstrategie.

Amazon

Amazon kent in totaal 8 verschillende targeting opties, op basis van:

  • Zoekwoorden: Bereik klanten wanneer zij zoeken naar producten op Amazon. Je hebt de keuze om handmatige of automatische targeting te gebruiken. Bij handmatige targeting kun je handmatig de zoekwoorden selecteren waarop je wilt richten, terwijl automatische targeting ervoor zorgt dat Amazon een zoekwoordstrategie voor jou genereert.
  • Interesses: d.h.v. interesse targeting kun je als bedrijf klanten bereiken die interesse tonen in specifieke productcategorieën, producten en meer. 
  • Lifestyle: Gebruikers met bepaalde voorkeuren en affiniteiten gebaseerd op hun winkel- en streamgedrag.
  • Life events: Gebruikers met recente activiteit rond levensmomenten zoals verhuizen of trouwen.
  • In-market: Doelgroepen waarvan de recente activiteit aangeeft dat ze waarschijnlijk producten in een bepaalde categorie zullen gaan kopen. 
  • Producten: Met product targeting kunnen uw advertenties gericht zijn op specifieke producten, merken, prijsranges, vergelijkbare producten en meer.
  • Gerelateerde categorieën: Advertenties kunnen ook gericht zijn op specifieke categorieën.

Je kunt je richten op voorgestelde categorieën of zoeken naar verschillende categorieën, die je kunt filteren op prijs, beoordeling en merk.

  • Remarketing: Remarketing kan ingezet worden voor 7, 14, 30, 60 en 90 dagen. Er kan gekozen worden om pagina bezoekers of recente kopers opnieuw te benaderen. Ook kunnen bezoekers van concurrerende pagina’s of kopers van concurrerende producten geretarget worden.

Google

Google kent ook 8 verschillende targeting opties, op basis van:

  • Zoekwoorden: Bereik klanten wanneer zij zoeken op Google. Zoekcampagnes kunnen gericht ingesteld worden op basis van zoekwoorden. Shopping en performance max campagnes leidden de zoektermen af van de producttitels, feed of toegewezen doelgroepen. 
  • Demografie: Targeting op basis van demografie, zoals leeftijd, locatie, geslacht, device etc.
  • Remarketing: Benader gebruikers die eerder interactie hebben gehad met jouw website, advertenties of app opnieuw met een advertentie.
  • Affiniteit: Focus op een breed publiek a.d.h.v. hoofdinteresses van de gebruiker, zoals voetbal, goedkoop reizen of ecologische producten. 
  • Interesses (In-market): Bereik gebruikers met een waargenomen interesse in producten of diensten zoals jouw producten of diensten.
  • Intentie (Custom intent): Richt je op de interesses van jouw doelgroep door je te focussen op woorden of zinnen die verband houden met jouw doelgroep.
  • Vergelijkbare doelgroepen: Gebruik uw remarketinggegevens om vergelijkbare doelgroepen te creëren.
  • Onderwerpen: Vergroot je toegang tot het Google Display Netwerk met targeting op basis van onderwerpen/thema’s.
  • Plaatsingen: Target één of meerdere websites. Dit beperkt het bereik, maar kan de relevantie verhogen.

7. Type zoekwoorden
Hoewel Amazon en Google veel opties bieden wat betreft doelgroepen, focussen veel adverteerders zich nog het meest op zoekwoordtargeting. Hoewel we bij Google wel steeds meer focus op doelgroeptargeting zien a.d.h.v. performance max campagnes.

Wanneer je als adverteerder adverteert op basis van zoekwoorden, is het echter wel van belang om goede keuzes te kunnen maken m.b.t. zoekwoordtypes. Bij het vergelijken van de zoekwoordtypes kijken zien we dat de zoekwoordtypes van Amazon en Google in essentie gelijk zijn. We zien op beide platformen; brede, phrase, exacte en negatieve zoekwoorden:

In tegenstelling tot Google, gebruikt Amazon echter geen speciale opmaak (kolom ‘format) voor elk zoekwoordtype. Voordat je het zoekwoord in Amazon invoert, kun je het type zoekwoord aanvinken:

8. Biedstrategieën

Op zowel Google als Amazon, kun je als adverteerder gebruikmaken van verschillende basis- en geavanceerde biedstrategieën. Bij de geavanceerde biedstrategieën kan het advertentieplatform jouw biedingen automatisch optimaliseren a.d.h.v. van jouw campagnedoelen. Aangezien elke advertentiecampagne anders is, is uw biedstrategie dat ook. Wanneer je merkbekendheid wilt opbouwen, gebruik je waarschijnlijk een kosten per impressie strategie, maar als je de verkoop wilt stimuleren, gebruikt je eerder een kosten per klik strategie.

Amazon

Op Amazon zijn er in totaal 3 hoofdopties wat betreft biedingen:

  • Vaste CPC biedingen: Je exacte biedingen worden aangehouden. Je geeft hierbij de maximale klikprijs op die je bereid bent om te betalen. Klikprijzen kunnen uiteraard ook lager uitvallen.
  • Dynamische biedingen – enkel verlagen: Amazon verlaagt de biedingen wanneer de kans kleiner is dat de advertentie tot een verkoop leid.
  • Dynamische biedingen – verlagen en verhogen: Amazon verhoogt de biedingen (met een maximum van 100%) in real time wanneer de kans groter is dat jouw advertentie tot een verkoop leid, en verlaagt de biedingen wanneer de kans kleiner is dat de advertentie tot een verkoop leid.

Daarnaast loopt er momenteel een beta met een nieuwe biedstrategie: Rule-based bidding. Deze biedstrategie past je biedingen aan op basis van een opgegeven ROAS, zodat er nog beter aangestuurd wordt op jouw campagnedoelstellingen.

Ook heb je als adverteerder op Amazon nog de mogelijkheid om biedingen te verhogen per plaatsing. Er kan extra worden geboden op:

  • Top of search (eerste pagina)
  • Productpagina’s

Tenslotte kent Amazon nog 3 aparte biedstrategieën voor display advertenties. Deze strategieën zijn gericht op variabele klikprijzen (CPC) of kosten per 1.000 impressies (VCPM). De biedingen variëren a.d.h.v. de campagne doelstelling. Een maximum bod dient voor alle biedstrategieën opgegeven worden.

Google

Google kent, net als Amazon, ook een groot aantal biedstrategieën. Waarvan enkele vergelijkbaar zijn met de strategieën van Amazon, maar enkel strategieën ook zeker uniek zijn t.o.v. Amazon.

Daarnaast heeft Google ook meer biedstrategieën voor Display Ads:

  • CPM: Bied per 1.000 impressies.
  • CPV: Bied per video weergaven.

9. Advertentiekosten
Kosten zijn bij adverteren uiteraard ook een hele belangrijke factor. Als adverteerder wil je het liefst een realistische bieding per klik doen, maar uiteraard ook een goede ROI behalen. Amazon verschilt met Google, doordat er minimale dag budgetten vereist zijn van €1,- en er minimale klikprijzen van €0,02 zijn.

Het grootste verschil wat betreft kosten zien we echter in de huidige klikprijzen van de platformen. De gemiddelde klikprijs bedraagt op Amazon.com momenteel $0,96, terwijl de gemiddelde klikprijs op Google maar liefst $2.69 bedraagt.

Dit verschil zien we dan ook in bepaalde mate terug wanneer we zelf een vergelijking gaan maken tussen  Amazon Duitsland en Google Duitsland.

Bij Amazon zien we de klikprijzen varieren tussen €0,44 en €2,58:

Terwijl we de klikprijzen bij Google zien varieren tussen €0,28 en €5,25:

10. Conversieratio & tracking
Naast lagere klikprijzen zien we ook een gemiddeld hogere conversieratio op Amazon.com t.o.v. Google in Amerika. Zo zien we op Amazon.com een gemiddelde conversieratio van 10% t.o.v. 3,75% op Google Ads in Amerika:

Bovenstaande verschillen zien we in Europa echter minder nadrukkelijk terug t.o.v. Amerika. Wat opvalt op Amazon Europa is dat de doorklikratio op Amazon vaak lager ligt t.o.v. Google Ads, terwijl het conversiepercentage vaak hoger ligt t.o.v. Google Ads. Een mogelijke verklaring voor lagere CTR’s kan de duidelijkere weergaven van de producten op Amazon zijn, waardoor gebruikers gemakkelijker kunnen vergelijken zonder door te klikken. Het conversiepercentage kan hoger liggen voor de minder bekende merken/adverteers op Amazon t.o.v. de websites, door de betrouwbaarheid van het platform t.o.v. de betrouwbaarheid van bijvoorbeeld een onbekende website. Uiteraard is het conversiepercentage ook sterk afhankelijk van de kwaliteit van de website bij het adverteren via Google en de kwaliteit van de productpagina bij het adverteren via Amazon. 

Verder is het momenteel op Amazon makkelijker om inzicht te krijgen in het succes van de campagnes. Hoewel je bij Google ook alle data door kunt meten, wordt het correct doormeten van alle belangrijke statistieken steeds meer een taak voor een data specialist i.p.v. voor een SEA marketeer. Het grote voordeel van Amazon is dat het platform alles wat betreft data zelf doormeet en daarvoor dus ook niks zelf ingesteld hoeft te worden.

11. Invloed op organische ranking
‘Save the best for last’. Het grootste verschil tussen Amazon Advertising en Google Ads is de invloed van adverteren op de organische rankings. Waarbij bij Google adverteren geen directe invloed op de organische posities van een website heeft, heeft adverteren op Amazon wel directe invloed op de organische posities van producten/productpagina’s.

Google richt zich met name op het matchen van de zoekintentie, terwijl Amazon zich richt op de koopintentie van de klant. Wanneer mensen op Google zoeken, zijn ze doorgaans geïnteresseerd in het vinden van informatie. Het algoritme van Google richt zich op het leveren van de beste en meest waardevolle informatie aan zoekers.

Bij Amazon ligt de focus met name op relevantie en populariteit. Een van de belangrijkste inkomstenbronnen van Amazon is het verdienen op basis van de commissies van verkopen, dus het algoritme richt zich met name op het bovenaan plaatsen van producten die ervoor zorgen dat mensen converteren. Daarom verschijnen producten die relevant zijn en goede recensies hebben vaak bovenaan de resultaten.

Bij het targetten van de juiste zoekwoorden kan er op Amazon aan de hand van betaald adverteren dus organisch gerankt worden op de zoekwoorden waarop geconverteerd wordt. Concreet verhogen verkopen de ‘Sale Rank’ van het product, waardoor het product hogere organische posities zullen krijgen.

Dit zorgt ervoor dat er op Amazon breder gekeken moet worden naar de ROI. Er kan, net als op Google, naar de directe ROI van campagnes gekeken worden. Maar daarnaast wordt het ook aangeraden om, gezien de invloed van betaalde advertenties op de organische resultaten, ook naar de totale ROI (TROAS) te kijken. Het, voor velen bekende, Amazon vliegwieleffect beschrijft deze connectie tussen Amazon Advertising en de totaal resultaten:

Conclusie
Op basis van bovenstaande vergelijking en ervaringen, kunnen we opmaken dat zowel Google als Amazon advertenties vele mogelijkheden aanbieden om te adverteren. Beide platformen bieden genoeg mogelijkheden om mooie resultaten te behalen voor een e-commercebedrijf. Echter zien we wel een verschil in de uiteindelijke doelstellingen van adverteren op de platformen. Google Ads heeft een grotere demografische bereik, waardoor Google erg interessant is voor het opbouwen van merkbekendheid en om veel potentiele kopers te bereiken. Amazon is echter nog meer gericht op verkoop, waardoor het ideaal is voor e-commercebedrijven die direct het aantal conversies/verkopen willen verhogen. Idealiter gebruik je als verkoper dus zeker beide kanalen, mits je marketingbudget het toelaat.

Nog vragen met betrekking tot adverteren op Amazon of Google? Neem dan direct contact met ons op!

Meer updates?

We houden je graag op de hoogte.

Meer blogs over

Marketplaces

bol.com nieuwe sponsored platform
Marketplaces
Lizet Kersten

Bol’s vernieuwde sponsored products platform

Bol’s vernieuwde sponsored products Bol heeft haar sponsored products platform grondig vernieuwd, waardoor jij als verkoper binnenkort toegang hebt tot geavanceerde functies die jouw marketingstrategieën

Lees blog
50%

Je bent er bijna

Waar mogen we hem naar toe sturen?