Zo kan e-mailmarketing jouw andere online marketingkanalen versterken

Leestijd: 3 minuten

Dat e-mailmarketing een krachtig op zichzelf staand kanaal is wist je waarschijnlijk al. Maar wist je dat e-mailmarketing ook kan bijdragen aan jouw andere online marketingkanalen? In deze blog leggen we je uit hoe je e-mailmarketing kunt inzetten samen met SEO, SEA & Social Media en hoe deze kanalen elkaar kunnen versterken.

SEO

E-mailmarketing en SEO hoor je wellicht niet zo vaak in één zin. Veel mensen zien dit dan ook als twee kanalen die weinig met elkaar van doen hebben. Dit is echter niet waar en e-mailmarketing kan, wanneer op de juiste manier ingezet, zeker bijdrage aan SEO.

Google Reviews
Reviews zijn vandaag de dag enorm belangrijk voor ieder bedrijf. Reviews zorgen voor een hogere betrouwbaarheid voor jouw als merk en consumenten baseren hun keuze mede aan de hand van reviews. Vaak verzamelen bedrijven deze reviews via bijvoorbeeld Trustpilot, Kiyoh of Klantenvertellen.

Voor bedrijven die lokaal actief zijn met een fysieke locatie is Google Reviews een belangrijke plaats voor het verzamelen van feedback. Met e-mailmarketing kunnen jouw klanten automatisch benaderd worden voor het achterlaten van een review. Dit zorgt voor meer recente reviews en uit onze eigen ervaringen ook voor een betere beoordeling. Wanneer je namelijk niet actief om reviews vraagt zie je vaak dat vooral de minder tevreden klanten een review zullen plaatsen.

Daarnaast hebben goede en recente reviews een positief effect op de zichtbaarheid in de lokale zoekresultaten binnen Google. Dit zie je ook terug wanneer je zelf op zoek gaat naar bijvoorbeeld een restaurant. Zeg nou zelf; wanneer toonde Google jou voor het laatst een restaurant met maar 1 of 2 sterren bovenaan in de zoekresultaten?

Traffic
De contacten die in je e-mailmarketing database staan zijn relevante contacten voor jou als bedrijf. Door deze contacten regelmatig een e-mail te sturen met interessante content en links naar jouw website creëer je een hoop extra verkeer. Doordat deze contacten al bekend zijn met jouw merk is de kwaliteit van het verkeer meestal hoger dan het verkeer vanuit andere kanalen. Het hebben van hoge kwaliteit verkeer op jouw website heeft uiteindelijk een positief effect op jouw ranking.

In bovenstaande afbeelding zie je een voorbeeld van enkele resultaten in Google Analytics. Hierin zie je duidelijk terug dat het verkeer vanuit e-mail:

    • Een lager bouncepercentage heeft
    • Meer pagina’s per sessie bekijkt
    • Langer op de website blijft
    • En een hoger conversiepercentage heeft

Dit is eigenlijk ook logisch want dit verkeer is voor 100% afkomstig vanuit jouw eigen doelgroep.

A/B Testen
In tegenstelling tot SEA en Social Media is het bij SEO lastiger om goed te A/B testen met bijvoorbeeld keywords. Hierin kan e-mailmarketing een ondersteunende rol bieden aan SEO Marketeers. Een groot voordeel van A/B testen via e-mail is dat je dit doet onder je eigen doelgroep. Hierdoor is de uitkomst van deze test zeer betrouwbaar en representatief.

Social Media

Social Media is als kanaal niet meer weg te denken en blijft zich dagelijks verder ontwikkelen. Veel bedrijven plaatsen hier regelmatig interessante content en adverteren via deze kanalen. Door hier de data vanuit een e-mailmarketing database aan toe te voegen kun je een nog betere targeting inzetten. Dit kan volledig automatisch en heeft uiteindelijk een positief effect op de resultaten.

Custom Audiences
Wanneer we deze kanalen elkaar willen laten ondersteunen spreken we vooral over de inzet van Custom Audiences. Met Custom Audiences kun je platformen zoals Facebook en Instagram voeden met relevante data vanuit bijvoorbeeld een e-maildatabase. Deze data kan vervolgens bij advertenties worden ingezet voor het vinden van nieuwe relevante doelgroepen. Omdat de data die je beschikbaar stelt enorm relevant is help je de platformen als het ware een handje.

Hieronder zie je de resultaten van een test waarbij we een advertentie hebben getest zonder en met de inzet van Custom Audiences gebaseerd op data vanuit e-mailmarketing. Zoals je ziet is de CTR bij de inzet van Custom Audiences wel iets lager maar zijn de kliks wel relevanter en daardoor dalen de koster per aankoop wat uiteindelijk resulteert in een hogere ROAS.

Reguliere campagne

CTR 3,98%
Aankopen 29
Kosten per aankoop €24,61
ROAS 2,6

Op basis van custom audience

CTR2,55%
Aankopen38
Kosten per aankoop€10,14
ROAS7,87


Werven abonnees
Niet alleen kan e-mailmarketing social media ondersteunen, het kan ook andersom! Wanneer je een extra boost wilt geven aan de groei van je e-mailmarketing database kun je ervoor kiezen om een lead campagne te activeren. Dit soort campagnes kun je koppelen met vele e-mailmarketing pakketten.

SEA

Binnen Google Ads is er een vergelijkbare mogelijkheid als bij veel Social Media kanalen. Binnen Google noemen ze dit Customer Match. Dit werking is enigszins hetzelfde als bij Custom Audiences. Ook bij Customer Match voorzie je Google van actuele en relevante data. Op basis van deze data kan Google nog beter bepalen wie zij de advertentie wel en niet laten zien. Deze data kun je altijd handmatig toevoegen maar kan in sommige gevallen ook volledig worden geautomatiseerd.

We kunnen dus wel stellen dat e-mailmarketing actief kan bijdragen aan het verbeteren van de resultaten op andere kanalen. Daarnaast kan het ook een ondersteunende rol aannemen door te voorzien in test mogelijkheden. Wel is het goed om te weten dat niet iedere e-mailmarketing tool alle functionaliteiten heeft die hiervoor nodig zijn. Het kan daardoor wel eens wat lastig zijn om de juiste koppelingen en instellingen te doen. Wil jij aan de slag gaan met één van de bovenstaande opties? We kijken graag eens met je mee naar de mogelijkheden.

Meer updates?

We houden je graag op de hoogte.

Meer blogs over

e-mailmarketing

50%

Je bent er bijna

Waar mogen we hem naar toe sturen?