Zo verzamel je meer e-mailadressen en zet je website-bezoekers om in abonnees

Leestijd: 3 minuten

Je verstuurt regelmatig nieuwsbrieven, hebt een aantal goede automatiseringen ingericht en je behaalt al goede resultaten met e-mailmarketing. Om deze resultaten te behouden en zelfs te laten groeien is het belangrijk dat je blijft bouwen aan een database met loyale contacten. In deze blog bespreken we een aantal tips die nodig zijn om het aantal e-mailmarketing abonnees succesvol te laten groeien.

DO: Zorg voor voldoende en duidelijke Call To Actions op je website
Een duidelijke en goed toegepaste Call To Action in je footer zoals “Schrijf je in voor de nieuwsbrief” kan al zorgen voor een mooie groei van de database. Het effect van een dergelijke CTA kun je uitbreiden door deze op meerdere plekken op je website toe te passen.

Voorbeelden

Standaard CTA boven de footer

De bovenstaande Call To Action is vrij algemeen en zien bezoekers van onze homepage onderaan de pagina. Hierbij scheppen we direct een verwachting over welke content je zult krijgen en hoe vaak je onze nieuwsbrief gaat ontvangen.

Specifieke CTA bij blog berichten

Zelf gebruiken we op onze website ook specifieke Call To Action blokken wanneer iemand een blog heeft gelezen. We weten van deze bezoeker dat er interesse is voor het onderwerp dat in de blog wordt besproken en willen graag meer van dit soort content delen. Hierbij zijn bepaalde elementen in het blok variabel zoals in dit geval het vakgebied “zoekmachine optimalisatie”. Door deze variabele elementen ben je zo specifiek mogelijk en is de kans op het verkrijgen van een e-mailadres groter.

DO: Gebruik pop-ups
Naast de vaste formulieren zoals in de footer is het ook aan te raden om te gaan werken met pop-ups. Een pop-up kan, wanneer op het juiste moment toegepast, zorgen voor een extra trigger en hierdoor flink bijdragen aan het verkrijgen van e-mailadressen. Als voorbeeld kijken we naar een pop-up die toegepast wordt op een product detail pagina.

In het voorbeeld zie je een product detail pagina waar we rechtsonder een opvallende pop-up tonen. Deze pop-up krijgen bezoekers enkele seconden nadat de pagina is geladen te zien. Via de pop-up is het mogelijk om je snel en makkelijk aan te melden voor de nieuwsbrieven. Door een kleine korting aan te bieden sla je twee vliegen in één klap, je vergroot de kans op een nieuwsbrief inschrijving en tegelijkertijd op een uiteindelijke aankoop.

DO: Bied een beloning aan
Mensen, en vooral Nederlanders, zijn gevoelig voor kortingen en het woordje “Gratis”. Door hier gebruik van te maken kun je bezoekers van je website overhalen om zich in te schrijven op je nieuwsbrief. Beloningen waar je aan kunt denken zijn:

  • 5% korting op je volgende aankoop
  • Gratis verzending
  • Cadeau bij je volgende bestelling

Maar niet alleen kortingen of gratis producten kunnen een trigger zijn. Je kunt bij beloningen ook denken aan exclusieve content zoals:

  • Een deel van de webshop exclusief toegankelijk voor abonnees
  • Aanbiedingen eerder beschikbaar voor abonnees
  • Exclusieve uitnodigingen voor events

DO: Opt-in functie in formulieren
Bijna iedere website beschikt wel over één of meerdere contact formulieren. Geef gebruikers in deze formulieren altijd de kans om zich aan te melden voor nieuwsbrieven. Hierbij is het natuurlijk wel belangrijk om rekening te houden met de wetgeving omtrent dit onderwerp. Schrijf dus niet iedereen zo maar in wanneer er via een formulier contact wordt gezocht maar vraag hier altijd expliciete toestemming voor.

Formulier met opt-in mogelijkheid in de check-out van een webshop

Formulier met opt-in mogelijkheid op een contactpagina

DO: Vergeet offline niet!
Vaak zien we dat er alleen een digitale benadering wordt ingezet voor het verkrijgen van e-mailadressen terwijl er ook zeker offline mogelijkheden zijn. Zo zetten verschillende van onze klanten een flyer met QR code in die ze bij iedere bestelling in de doos stoppen. Door het scannen van de QR code gaan de ontvangers naar een landingspagina waarop ze zich kunnen inschrijven in ruil voor een korting op de volgende bestelling. Op deze manier vergroot je ook de kans op een herhaalaankoop.

 

DO (EXTRA): Bouw leadcampagnes
Wanneer je alle functionaliteiten op je website ingericht hebt zal je database iedere maand groeien. Uiteraard kun je de functionaliteiten blijven uitbreiden en a/b testen om het resultaat hiervan te vergroten. Mocht je een snelle en flinke boost aan je database willen geven, is het bouwen van leadcampagnes een goede mogelijkheid.


Aanbieden van een download
Door het aanbieden van een download geef je direct iets terug in ruil voor het e-mailadres. Een ander groot voordeel hiervan is dat je mensen die de download hebben aangevraagd ook kunt opvolgen aan de hand van hun inschrijving. Vraag bijvoorbeeld wat ze van de aangevraagde informatie vonden en geef ze de ruimte voor vragen over het onderwerp.

Leadcampagne op Social Media
Hierbij wordt een Social Media kanaal, bijvoorbeeld Facebook, gekoppeld aan de e-mailmarketing software. Door te adverteren op het Social Media kanaal met een korting, probeer je mensen over te halen om zich in te schrijven op je nieuwsbrief. Deze contacten worden automatisch naar de e-mailmarketing software gesynchroniseerd en opgevolgd door gebruik te maken van automatisering. Het nadeel van dit type campagne is wel dat hier advertentie kosten aan verbonden zitten. Wij adviseren daarom ook vaak om eerst andere mogelijkheden in te regelen. Wel kun je met dit type campagne op korte termijn veel mensen bereiken en e-mailadressen verkrijgen.

Don’t: Koop geen e-mailadres lijsten
Zo nu en dan zien we dit gebeuren en dan vooral wanneer bedrijven starten met e-mailmarketing zonder dat ze een database met e-mailadressen hebben. Om snel te kunnen beginnen met het versturen van campagnes kiezen ze ervoor om een lijst met e-mailadressen te kopen. Ons advies? Doe dit niet! Ook al zitten er enkele voordelen aan het kopen van e-mailadressen, de nadelen wegen een stuk zwaarder.

Voordelen

  • E-mailadressen zijn direct beschikbaar
  • Snel een grote database opbouwen
  • Gesegmenteerde lijst aanschaffen mogelijk

Nadelen

  • De ontvangers kennen jouw merk/ bedrijf niet.
  • Vaak erg lage open en click ratio’s
  • Je bedrijf/ merk wordt als vervelend ervaren
  • Vaak veel missende data waardoor personaliseren niet mogelijk is.
  • Mogelijk schade aan je IP-reputatie
  • Kans op problemen met je e-mailserviceprovider

Start je dus echt op nul dan kun je beter aan de slag gaan met de mogelijkheden zoals we die eerder hebben omschreven. Draai voor een bepaalde periode betaalde campagnes op verschillende Social Media kanalen en geef kortingen of gratis downloads weg op je website in ruil voor een e-mailadres. Het kost wellicht meer tijd dan het aanschaffen van een lijst met e-mailadressen maar op de lange termijn is het resultaat beter en een stuk toekomstbestendiger!

Ben je benieuwd of jij alle mogelijkheden al optimaal inzet? Laat het ons weten en we maken graag eens een scan van je website om te bepalen waar er voor jou nog kansen liggen.

Meer updates?

We houden je graag op de hoogte.

Meer blogs over

e-mailmarketing

50%

Je bent er bijna

Waar mogen we hem naar toe sturen?