5 must-have e-mailmarketing automatiseringen voor webshops

Leestijd: 3 minuten

Bij e-mailmarketing denk je vaak als eerste aan nieuwsbrieven. Je ontvangt ze waarschijnlijk zelf ook van allerlei bedrijven en webshops en ze zitten meestal vol met aanbiedingen, kortingen, nieuws of handige tips. Een ander belangrijk onderdeel van e-mailmarketing zijn automatiseringen, ook wel flows genoemd. Automatiseringen richt je één keer in waarna ze automatisch naar alle contacten worden gestuurd die voldoen aan de door jouw vooraf ingestelde triggers en voorwaarden. Dit is niet alleen handig maar ook een perfecte aanvulling op jouw customer journey en kan automatisch omzet voor je genereren. In deze blog nemen we je mee in onze top 5 automatiseringen voor jouw webshop.

Welkomst automatisering
De welkomst automatisering is voor zowel webshops als niet webshops belangrijk. In deze automatisering verwelkom je nieuwe abonnees en laat je weten wat ze kunnen verwachten. Een aantal goede elementen om in een welkomst automatisering te verwerken zijn:

  • Geef aan hoe vaak ze de nieuwsbrief zullen ontvangen.
  • Vertel welke content ze zullen ontvangen en waarom dit interessant is.
  • Vraag om extra input om hun profiel te verrijken (geboortedatum, interesses, etc.)
  • Maak gebruik van het moment om je contacten ook op andere kanalen aan je te binden.

Wanneer een nieuw contact nog geen klant is kun je overwegen om een welkomstkorting/ cadeautje in de e-mail te verwerken.

top-5-automatiseringen_1

Profielverrijking
Het verrijken van profielen is enorm belangrijk om op een juiste manier personalisatie en segmentatie te kunnen toepassen. Profielen kun je met veel verschillende data verrijken zoals bijvoorbeeld de gegevens die worden achtergelaten bij het plaatsen van een bestelling, de bestelhistorie of het gedrag op je website. Dit is allemaal data die je grotendeels automatisch kunt verzamelen door gebruik te maken van integraties en tracking.

Wanneer je een stap verder wilt gaan dan is het belangrijk om ook de gebruiker zelf om input te vragen. Waarin is je contact geïnteresseerd? Hoe vaak en van welke producten wil deze een update ontvangen? En wanneer is hij of zij jarig? Uiteraard zullen deze vragen per webshop verschillen en is het belangrijk van tevoren te bepalen welke data je uiteindelijk wilt inzetten binnen jouw campagnes.

Een andere manier is door de gebruiker keuzes te laten maken. Zo kun je bijvoorbeeld een e-mail sturen waarin je de ontvanger triggert een keuze te maken tussen man/vrouw. Deze keuze kun je vervolgens opslaan in het profiel. Een permanente toevoeging kan het bieden van een voorkeuren paneel zijn. Hierin kan een contact op ieder moment zijn of haar voorkeuren wijzigen.

Verlaten winkelmandje
Iedere webshop heeft ermee te maken. Volle winkelmandjes maar de laatste stap richting een conversie blijft uit. Enorm zonde aangezien deze (potentiële) klanten op het punt stonden een aankoop te doen. Benader deze potentiële kopers proactief om ze alsnog te laten converteren. Benieuwd wat deze automatisering voor jou kan betekenen? Bereken met deze calculator hoeveel omzet jij wellicht kunt behalen door deze automatisering in te zetten.

top-5-automatiseringen_3

Verjaardagen
Een verjaardag is voor veel mensen een heugelijke dag. Dit is dan ook een mooi moment om als bedrijf een steentje bij te dragen aan dit feestelijke moment. Een kans om extra in contact te zijn met jouw doelgroep en dé gelegenheid om je waardering uit te spreken door middel van een korting of cadeautje.

top-5-automatiseringen_4

Reactiveren
Hoe goed je nieuwsbrieven en automatiseringen ook zijn, er zullen altijd contacten zijn die je langzaam uit het oog verliest. Deze contacten hebben steeds minder of geen interactie meer met je campagnes en dit vergroot de kans op een uitschrijving. Om deze contacten niet te verliezen zal je op een bepaalde manier weer interesse moeten wekken voor jouw merk. Dit kun je doen door ze te reactiveren met een e-mail. In deze e-mail heb je vervolgens de ruimte om bijvoorbeeld extra service te bieden, eventuele vragen te beantwoorden of een korting weg te geven.

Ieder van deze bovenstaande automatiseringen kun je uitbreiden met meerdere momenten waarop je een e-mail verstuurd. Wel zijn deze automatiseringen afhankelijk van de data die beschikbaar is. Weet jij bijvoorbeeld niet wanneer een contact jarig is dan zal je hier eerst achter moeten komen voor je een verjaardag e-mail kunt sturen. Ook is het mogelijk om andere kanalen zoals bijvoorbeeld Facebook & Instagram of Google Ads te integreren in deze automatiseringen. Hiermee verstuur je niet alleen effectieve e-mails maar is jouw e-mailmarketing ook nog ondersteunend voor je andere kanalen. 

In deze blog hebben wij vijf automatiseringen uitgelicht maar er zijn natuurlijk nog veel meer mogelijkheden. Ben je nieuwsgierig wat automatiseringen voor jou kunnen betekenen? Neem dan eens contact op met onze e-mailmarketing specialisten.

Meer updates?

We houden je graag op de hoogte.

Meer blogs over

e-mailmarketing

50%

Je bent er bijna

Waar mogen we hem naar toe sturen?