De 6 Amazon trends 2021

Het jaar 2020 stond natuurlijk in het teken van COVID-19, wat ook de opkomst en groei van marketplaces verder versnelde. Anno 2020 zijn er al 250 marketplaces actief in Nederland en dat aantal blijft hard groeien. Inzoomend op Amazon, groeide ook zij harder dan ooit en opende 2 nieuwe Europese marketplaces (Nederland & Zweden) in 2020. Hoe onvoorspelbaar 2020 ook was, bij MvH Media kijken we graag vooruit en geven we in deze blog de 6 grootste Amazon trends die je in 2021 niet mag missen!

Amazon Nederland

Amazon lanceerde in maart van dit jaar het Nederlandse kanaal amazon.nl. Zoals we gewend zijn van Amazon ging dit met veel spektakel en zouden zowel grote als kleine spelers in e-commerce en de winkelstraat last krijgen van de Amerikaanse grootmacht. Aan het eind van 2020 kunnen we concluderen dat de lancering van amazon.nl niet direct een verschuiving binnen de Nederlandse e-Commerce heeft veroorzaakt. Wel is Amazon Nederland langzaam maar zeker aan de weg aan het timmeren en werd het kanaal met name in Q4 veelvuldig gevonden en gebruikt door de Nederlandse consument. In november bereikte amazon.nl 7,3 miljoen Nederlanders, goed voor 45% van het online publiek. Ter vergelijking lag dit cijfer begin 2020 nog op 3,8 miljoen Nederlanders, wat dus binnen één jaar een verdubbeling van het bereikte publiek betekend. Dat deze groei zich in 2021 doorzet, is een ding wat bijna zeker is. Daarnaast gaat het platform meerdere functionaliteiten zoals Advertising en Brand Registry mogelijkheden introduceren, waarmee het platform dus steeds meer volwassen wordt.

Haak dus als verkoper nu aan, om zo optimaal te profiteren van de aanstaande groei!

Splitsing van de buybox

De strijd om de buybox is voor veel Amazon verkopers een dagelijks aandachtspunt. De goede balans vinden tussen de meerdere aspecten die bepalen of je de buybox wint, blijft de uitdaging. Een functie binnen de buybox waar Amazon al mee aan het testen is, is het splitsen van de buybox in de opties beste deal & snelste deal. De aspecten prijs en levertijd zijn van groot belang in het winnen van de buybox, maar dit botst nog wel eens voor de Amazon consument. Immers, misschien heeft de consument het product al morgen nodig en is hij/zij daarvoor bereid iets meer te betalen.

Steeds vaker zie je dus dat de buybox gesplitst wordt in standard en expedited shipping, waarmee de consument dus direct kan kiezen voor de deal die hij/zij zoekt. In principe had de consument deze mogelijkheid al, maar bewezen is dat er amper naar overige aanbieders wordt gekeken om een beter passende deal te vinden.

Een zeer interessante trend om in de gaten te houden en op in te gaan zetten dus. Immers kun je nu gaan inzetten op een gedeeltelijke buybox of moet je juist gaan opletten dat je niet je buybox gedeeltelijk verliest!

De verwachting is dat Amazon de mogelijkheden van deze gesplitste buybox verder gaat uitbreiden gedurende 2021, hou de blog van MvH Media in de gaten voor de laatste ontwikkelingen!

Brand Registry

Niets is vervelender dan als merk te moeten strijden met marketplaces over slechte content en foto’s die door een andere handelaar slordig online is geplaatst. Amazon beseft dit als geen ander en heeft hiervoor het Amazon Brand Registry programma opgestart. De mogelijkheden en bescherming van merken via dit programma worden steeds groter. Als merk ben jij de nummer 1 leverancier van productcontent en krijg je daarnaast diverse mogelijkheden om je organische vindbaarheid en zelfs branding via het platform te verbeteren. Denk hierbij aan Amazon Stores en diverse mogelijkheden om jouw productcontent te vergroten en versterken. Zorg er dus voor dat je alle mogelijkheden als merk benut op Amazon, de meeste zijn namelijk ook nog eens gratis!

A+ Content

Eén van die specifieke mogelijkheden voor merken is A+ Content, hier schreef ik een aantal weken geleden al een uitgebreide blog over die je hier kunt teruglezen. Deze contenttool is al langer beschikbaar binnen Amazon, maar wordt steeds belangrijker voor je branding, conversie en je vindbaarheid. Samengevat krijg je met A+ Content aan de onderzijde van je productpagina de mogelijkheid om jouw product uitgebreider en visueel beter te kunnen presenteren. Vaak onbekend is dat de Time on Page ook wordt meegenomen in de organische vindbaarheid van jouw producten. A+ content verhoogt je omzet gemiddeld met ongeveer 5%. Genoeg redenen om deze gratis mogelijkheid te benutten dus!

FMCG

Een groeimarkt voor Amazon in Europe zijn de Fast Moving Consumer Goods (FMCG). In de USA heeft Amazon al een gigantisch aandeel binnen de dagelijkse boodschappenmarkt en ook in grote steden in Duitsland en het Verenigd Koninkrijk zet de groei van Amazon Fresh zich steeds sterker dan ooit door. COVID-19 is in 2020 natuurlijk een belangrijke reden waarom steeds meer consumenten zijn of haar dagelijkse boodschappen online besteld en laat bezorgen, waarmee de FMCG-formules van Amazon enorm hard doorgroeiden en als zeer positief worden ervaren door de consument.

De verwachting is dan ook dat Amazon een vast gezicht binnen FMCG wordt en deze functionaliteit verder door Europa zal gaan uitbreiden.

Amazon Europe blijft groeien

Europa is voor Amazon al een gigantische markt, maar zij zien dit ook zeker nog als een groeimarkt. De komst van Amazon Nederland is al besproken, maar met de komst van Amazon Zweden heeft Amazon ook de eerste stappen in Scandinavië gezet. Een belangrijke en interessante markt voor Nederlandse bedrijven waar de verwachting is dat Amazon binnen afzienbare tijd het nummer 1 e-commerce platform van het land gaat worden. Meer informatie over Amazon Zweden vind je in de blog die ik bij de lancering in oktober heb geschreven.

Voor 2021 staat de uitrol van waarschijnlijk nog eens 2 Amazon Europe Marketplaces op de planning. Een veelgenoemd land hierbij is Amazon Polen. Naast de start in nieuwe landen, wordt er ook uitgebreid geïnvesteerd in nieuwe distributiecentra en locaties om in de blijvende groei van Fulfillment by Amazon te blijven voorzien.

Vandaag nog starten op Amazon?

De genoemde 6 trends zijn slechts het begin van nieuwe, maar ook bestaande mogelijkheden van Amazon Europe. Mis dus zeker niet de aansluiting bij de e-commerce marktleider van Europa en het grootst groeiende platform in Nederland. Interesse of benieuwd wat jouw kansen zijn op het platform? MvH Media helpt je hierbij graag verder! Neem eens contact met ons op en we bespreken graag de mogelijkheden met je.

Meer updates?

We houden je graag op de hoogte.

Meer blogs over

Marketplaces

bol.com nieuwe sponsored platform
Marketplaces
Lizet Kersten

Bol’s vernieuwde sponsored products platform

Bol’s vernieuwde sponsored products Bol heeft haar sponsored products platform grondig vernieuwd, waardoor jij als verkoper binnenkort toegang hebt tot geavanceerde functies die jouw marketingstrategieën

Lees blog
50%

Je bent er bijna

Waar mogen we hem naar toe sturen?