ChatGPT gebruiken voor Amazon, zo doe je dat!

Leestijd: 11 minuten

AI, oftewel kunstmatige intelligentie, was een paar jaar geleden alleen nog bekend bij een klein deel van de bevolking. Veel mensen begrepen dan ook niet wat het precies inhield en deed. Tegenwoordig kun je er echter niet meer om heen. ChatGPT opende de wereld van AI voor het grote publiek, maar heb jij je ooit afgevraagd hoe je deze AI-assistent kunt inzetten om je Amazon verkopen naar een hoger niveau te tillen? In deze blog lees je een aantal manieren waarop je deze tool kunt gebruiken en laten we je een van de manieren zien hoe wij ChatGPT inzetten.

Het maken van een goede Hproduct titel

Een optie die vrij voor de hand ligt, is het laten maken van producttitels door ChatGPT. Aangezien snelheid een van de sterke punten van ChatGPT is, kunnen er snel meerdere varianten van producttitels bedacht worden.
Waar wij als online marketeers telkens weer na moeten denken wat we precies in de producttitel willen hebben en wat goede synoniemen zijn voor dat ene belangrijke zoekwoord, kan ChatGPT dit in enkele seconden genereren. Dit kan het proces van het optimaliseren en bedenken van verschillende varianten van producttitels aanzienlijk versnellen en vereenvoudigen.

Het is belangrijk om in gedachten te houden dat de instructies aan de AI-tool (oftewel de prompt), zo gespecifieerd en duidelijk mogelijk moeten zijn.
De algemene regel die geldt voor al het gebruik van ChatGPT is;

“Hoe beter de input, hoe beter de output. ”

Als je dus niet de gewenste uitkomst krijgt, probeer het dan op een andere manier te vragen of specifieker te zijn. Een tip die wij hierin kunnen geven, vraag ChatGPT welke informatie er nodig is om de ingevoerde instructie zo goed mogelijk te kunnen beantwoorden.

Belangrijke zaken om in je prompt mee te nemen zijn:
– Belangrijke zoekwoorden
– Specifieke productkenmerken, denk hierbij bijvoorbeeld aan de kleur, de grote en de hoeveelheid
– Voordelen van het product
– Voor welk publiek het product geschikt is
– Wat de maximale lengte mag zijn van de titel

Tip: vraag altijd om minimaal 5 tot 10 varianten, zodat je zelf de beste titels kunt combineren of dit direct kan gebruiken voor een A/B test.

Heb je dus even geen inspiratie of last van “writersblock”, dan kan ChatGPT je helpen bij het bedenken en optimaliseren van producttitels.

Productbeschrijvingen en bullet points

Een van de meest tijdrovende klusjes is het schrijven van een goede productbeschrijving en het bedenken van minimaal 5 goede bullet points. Je moet immers het product op verschillende manieren beschrijven. De belangrijkste voordelen noemen, maar ook alle belangrijke zoekwoorden en synoniemen in de tekst en de bullet points zien te verwerken.
Gelukkig kan ChatGPT je veel tijd besparen en deze taak nagenoeg volledig van je overnemen. Denk daarbij niet alleen aan het schrijven van een productbeschrijving, maar ook het optimaliseren van reeds bestaande teksten. Wederom geldt – en we kunnen het niet vaak genoeg zeggen – hoe specifieker je aangeeft wat je wilt, hoe beter de uitkomst vanuit ChatGPT zal zijn.

Hierbij weer een kort overzicht van de punten die je sowieso in je prompt moet verwerken:
– De belangrijkste productkenmerken
– De zoekwoorden die jij in jouw beschrijving wil verwerken
– Welk probleem het product voor de klant oplost
– Hoe de klant het product kan gebruiken
– Gedetailleerde productinformatie, denk daarbij weer aan grote, materialen, kleur, hoeveelheid etc.
– Voor welke doelgroep is dit product geschikt
– Formaat van de output: denk daarbij aan bullet points van minimaal 150 karakters en een productbeschrijving van maximaal 2.000 karakters.
– Vraag om meerdere varianten zodat je zelf de beste kunt kiezen

Een andere belangrijke tip is, lees de tekst zelf na. Ondanks het feit dat ChatGPT het in de meeste gevallen erg goed doet, komt het toch regelmatig voor dat er grammaticale foutjes of onhandige dingen in de bullet points of productbeschrijving komen te staan. Kopieer de tekst dus niet blind naar Amazon, maar zorg ervoor dat je weet wat er in de tekst staat. Let daarbij ook op woorden of uitspraken die niet door Amazon worden toegestaan, zoals “beste prijs, beste deal, gratis,” etc..
Mits je aan bovenstaande voorwaardes voldoet, dan kan dit je veel tijd besparen in het optimaliseren en schrijven van een goede productbeschrijving en bijbehorende bullet points voor je Amazon listing.

Bovenstaande manieren worden al regelmatig gebruikt door verkopers op Amazon, echter zijn er nog veel meer mogelijkheden om ChatGPT voor je te laten werken. Wil je bijvoorbeeld weten wat de laatste trends zijn op gebied van SEO in combinatie met AI? Dat lees je onder andere hier.

ChatGPT & Amazon – praktische toepassing

Nu wordt het tijd voor het echte werk. Hoe zetten wij als agency ChatGPT in om de productpagina’s van onze klanten nog beter te maken? Kort samengevat gaan we ChatGPT gebruiken, om een concurrentieanalyse te doen met de focus op reviews. Vervolgens gaan we de reviews van onze concurrenten gebruiken, om onze eigen listings nog beter te maken en in te spelen op de behoeftes van klanten die kopen op Amazon.

Stap 1 – benodigdheden

Voordat we beginnen heb je natuurlijk toegang nodig tot ChatGPT via https://chat.openai.com/. Op dit moment is ChatGPT nog gratis, maar de nieuwe versie (4.0) is reeds betaald en we weten natuurlijk niet of de gratis versie ook in de toekomst nog beschikbaar zal blijven. Mocht de gratis versie in de toekomst verdwijnen, dan raden wij de betaalde versie zeker aan.

Naast ChatGPT heb je ook een tool nodig, om snel reviews van concurrenten te kunnen analyseren. Dit kan bijvoorbeeld met Jungle Scout of Helium10. Uiteraard kun je dit ook handmatig doen, maar dit kost wel aanzienlijk meer tijd. Voor het documenteren van de data uit de verschillende reviews, gebruiken we Excel of een online Spreadsheet.

Stap 2 – bepalen concurrentie en verzamelen van de data
Nu we alle tools hebben genoemd, kunnen we echt aan de slag! Allereerst bepaal je de top 10 aan concurrenten van jouw specifieke product. Vaak hebben wij hier al een goed beeld van, omdat wij regelmatig een concurrentieonderzoek doen. Belangrijk hierin is wel dat de concurrenten ook voldoende reviews hebben. Je gaat namelijk per concurrent 20 tot 50 reviews verzamelen, die samen 1 dataset vormen. Uiteindelijk doe je dit voor alle 10 je concurrenten, zodat je tussen de 200 en 500 reviews in de verschillende datasets hebt staan. Hierbij geldt overigens; hoe meer data hoe beter.  Heb je de mogelijkheid om 50 reviews in één dataset te stoppen? Laat die kans dan zeker niet na! Het kost misschien wat meer werk, maar hoe meer data je door ChatGPT laat analyseren hoe beter de resultaten zullen zijn.
Mocht je nu geen idee hebben wie je concurrenten zijn, zoek dan op een van de meest relevante zoekwoorden voor jouw product op Amazon en pak de bovenste 10 producten. Let hierbij wel op dat je de “Sponsored” artikelen en Amazon’s eigenmerk van Amazon buiten beschouwing laat. En focus op producten met een, relatief, hoog aantal reviews.

Stap 3 – datasets
Open vervolgens alle 10 de concurrenten in een nieuw tabblad of venster en gebruik je tool om de reviews te verzamelen. Mocht je geen beschikking hebben over een tool, scrol dan naar beneden en selecteer “nieuwste reviews”. Hierdoor heb je niet te maken met oude kopers en mogelijk andere aanbieders. Vervolgens knip en plak je deze reviews één voor één in een Excel of Spreadsheet bestand. Doe dit voor iedere concurrent apart, zodat je de datasets goed gescheiden kunt houden. Zodra je alle Excel-bestanden gevuld hebt met de beschikbare data ga je naar ChatGPT en voer je de volgende prompt in:

[Jouw productnaam] Amazon reviews dataset [nummer]:

En vervolgens plak je daaronder alle beschrijvende data uit de reviews en klik je op enter. ChatGPT zal dan gaan genereren, maar dat is voor ons niet nodig. We hebben namelijk geen extra opdracht. Je kunt dus het beste klikken op ”Stop generating”.

Vervolgens ga je verder met de tweede dataset op dezelfde manier met de volgende prompt:

[Jouw productnaam] Amazon reviews dataset 2:

[Beschrijvende data uit de reviews van dataset 2 hier invoegen]


Tot je uiteindelijk 20 datasets in ChatGPT hebt ingevoerd. Je hoeft hierbij niet naar de inhoud van de reviews te kijken. ChatGPT zal de inhoud verwerken, ongeacht of de spelling klopt of de reviews in een andere taal zijn geschreven.

Stap 4 – de prompt

Vervolgens voer je – in hetzelfde ChatGPT-venster – de volgende prompt in:

Ik heb zojuist [aantal reviews] Amazon reviews voor [jouw productnaam] geüpload. Verzamel en analyseer alle productbeoordelingen samen en beantwoord de volgende vragen:

  1. Na het analyseren van de gegevens, welke opvallende inzichten kun je identificeren?
  2. Wat zijn de vijf belangrijkste knelpunten die klanten ervaren met deze producten, gerangschikt op volgorde van urgentie?
  3. Wat zijn de zeven meest waardevolle voordelen die klanten halen uit deze producten, gerangschikt op volgorde van relevantie?
  4. Voor welke gelegenheden of evenementen worden deze producten voornamelijk aangeschaft, op basis van prioriteit?
  5. Als je het ultieme [jouw product invoegen] op aarde zou ontwerpen, welke concrete en strategische kenmerken zou je integreren om dit product tot het best verkopende ter wereld te maken? Wat is de gedachte hierachter?
  6. Welk type verpakking zou het meest geschikt zijn en waarom?
  7. Welk materiaal zou je aanbevelen voor gebruik in de productie, en wat is de motivatie hiervoor?
  8. Welke compacte, lichtgewicht extra producten zouden we kunnen toevoegen om de klantbeleving te verbeteren en te verrassen? Zijn er ook digitale producten die we kunnen implementeren om de aankoopervaring nog beter te maken?
  9. Zie je andere boeiende inzichten die mogelijk waardevol kunnen zijn voor mij?
  10. Zijn er belangrijke vragen die ik momenteel niet stel, maar die we zouden moeten overwegen om een beter inzicht te krijgen?

Hiermee krijg je unieke inzichten, waarbij ChatGPT de reviews geanalyseerd heeft en precies weet wat klanten willen en waar klanten bij concurrenten tegenaan lopen. Kortom, erg waardevolle informatie die je voor meerdere doeleinden kunt gebruiken.

Hoe gebruik je deze data?

Deze waardevolle data kun je niet alleen direct gebruiken voor je titels, bullet points en productbeschrijvingen, maar kun je ook gebruiken voor productverbeteringen of om mogelijke ideeën op te doen voor nieuwe producten.

Ondanks dat de data voor meerdere zaken inzetbaar is, kijken wij vooral hoe wij deze data kunnen gebruiken om goede bullet points te maken. Dat doen we door ChatGPT te voorzien van wat extra informatie over ons product. Hierbij beantwoorden we onderstaande vragen zelf of samen met onze klant:

1. Benoem wat er uniek is aan het product. Wat maakt het product onderscheidend/beter dan dat van de concurrentie?

  1. Van welk materiaal is het gemaakt? Waarom is hiervoor gekozen?
  2. Welke kleur heeft het? Waarom juist die kleur?
  3. Welk type verpakking wordt gebruikt? Wat is de reden hiervoor?
  4. Voeg andere belangrijke details over jouw product toe die je graag aan ChatGPT wilt laten weten.

Vervolgens voer je – wederom in hetzelfde ChatGPT venster –  de volgende prompt in:

Bedankt voor de informatie. Hierbij geef ik je wat informatie over het Amazon-product dat ik van plan ben te verkopen:

[Voer hier de antwoorden in op bovenstaande vragen]

Gebaseerd op de 10 dingen die klanten het meest waarderen van dit product (in volgorde), schrijf alsjeblieft 21 Amazon bullet points waarbij je voldoet aan de volgende eisen, minimaal 3 verschillende bullet points voor elk voordeel voor mijn [jouw product invoegen] zoals ik eerder in dit bericht heb beschreven.

 

  1. Bij het schrijven van de punten, gedraag jij je alsof je de beste e-commerce copywriter ter wereld bent.

Niemand schrijft overtuigendere en verleidelijkere bullet points dan jij, jij bent de allerbeste.

  1. Het doel van deze bullet points is om Amazon-shoppers te overtuigen om mijn product te kopen boven elke andere opties van de concurrenten.

De punten moeten zo overtuigend zijn dat shoppers direct over willen gaan tot aankoop omdat ze het product zo graag willen.

De bullet points moeten soepel, pakkend, creatief, verleidelijk zijn en overtuigen om te kopen op basis van de gegevens uit jouw analyse van de Amazon reviews.

  1. Het formaat moet zijn:

De voordelen in hoofdletters met daarnaast kenmerken om de voordelen te ondersteunen.

  1. Elk bullet point moet tussen de 180 en 250 tekens zijn.

Elk bullet point moet dus langer zijn dan 180 tekens.

Elk bullet point moet korter zijn dan 250 tekens.

  1. Voeg voor bullet point #3 de tekst “VOEG NU TOE AAN WINKELWAGEN” toe aan het einde van het punt.
  2. Waar het logisch lijkt, voeg veel gezochte, relevante zoekwoorden toe in de bullet points. Zorg daarbij wel dat de bullet points natuurlijk en professioneel klinken. Stop de zoekwoorden niet zomaar zonder reden in de bullet points.

    [Voeg zelf 3 tot 5 relevante zoekwoorden toe]

Schrijf voor mij de 7 meest overtuigende Amazon bullet points die er zijn!

Met deze prompt maak je op basis van de beschikbare data de beste bullet points, daarnaast kan het toevoegen van een “call to action” een positief effect hebben op het conversiepercentage. Vandaar dat het slim is om “voeg nu toe aan winkelwagen” toe te voegen aan de derde bullet point.
We kiezen daarbij bewust voor de derde bullet point, omdat die vaak als laatste zichtbaar is zonder dat je extra moet klikken.

Mocht de uitkomst van de geschreven bullet points niet naar wens zijn, dan kun je natuurlijk aan ChatGPT vragen om ze professioneler of juist attractiever te maken. Vervolgens gaat ChatGPT opnieuw voor je aan de slag om nieuwe bullet points te herschrijven.

Vervolgens kun je nog deze prompt gebruiken:

Beste ChatGPT, je hebt nu 14 Amazon bullet points voor mij geschreven.
Welke 5 van deze 14 bullet points (gebaseerd op de Amazon review data) denk jij dat het beste kopers zullen overtuigen voor ons product te kiezen in plaats van die van de concurrent.

Geef mij deze 5 bullet points.


Door bovenstaande prompt te gebruiken, krijg je bullet points gebaseerd op data en niet op basis van je eigen gevoel. Uiteindelijk moet je hierin natuurlijk zelf de keuze maken, welke bullet points het beste bij jouw product passen. Daarnaast kun je de bullet points uiteraard ook nog handmatig aanpassen.

Tip: gebruik de overige bullet points om bijvoorbeeld A/B testen uit te voeren.

Ben je nog niet helemaal tevreden over de 5 bullet points, dan kun je ze nogmaals in ChatGPT invoeren en vervolgens de volgende prompt gebruiken:

Bedankt voor deze 5 bullet points. Schrijf alsjeblieft 5 nieuwe bullet points voor mij die ongeveer gelijk zijn aan onderstaande bullet points, maar de klanten nog meer overtuigen van het aankopen van mijn product. Schrijf hierbij op een zo attractief mogelijke manier.

[ Voeg hier de 5 bullet points in ]

Op bovenstaande manier heb je ook direct genoeg data om A/B testen uit te voeren, om te kijken welke van de bullet points nu uiteindelijk het beste werkt.

Productbeschrijving voor Amazon.

Als laatste gebruiken we de data uit de reviews, om een goede productbeschrijving te maken voor Amazon. Houd er wel rekening mee dat, wanneer je A+ content hebt toegevoegd, de productbeschrijving niet zichtbaar is. Desondanks is het wel belangrijk een goede productbeschrijving te hebben. Niet alleen voor de verkoop op Amazon, maar bijvoorbeeld ook voor op je eigen website.

Met de reeds beschikbare data uit de vorige stappen, is dit de meest simpele stap om uit te voeren. Voor een goede productomschrijving voer je de volgende prompt in:

Op basis van de beknopte informatie die ik je heb verstrekt over mijn [jouw product invoegen] en de grondige analyse van alle Amazon reviews, verzoek ik je nu om een imponerende productomschrijving te schrijven voor Amazon. Deze beschrijving moet niet alleen mijn [jouw product invoegen] nauwkeurig weergeven, maar ook consumenten overtuigen om juist voor mijn product te kiezen boven alle andere opties van de concurrentie. Hierbij moet je letten op de volgende zaken:

  1. De lengte van de productomschrijving dient tussen 1.900 en 2.000 tekens te liggen.

De totale lengte van de Amazon-productomschrijving mag niet minder zijn dan 1.900 tekens.

De totale lengte van de Amazon-productomschrijving mag niet meer zijn dan 2.000 tekens.

  1. Verwerk onderstaande veel gezochte, relevante zoekwoorden herhaaldelijk in de beschrijving, om bij te dragen aan de optimale vindbaarheid:

“[Voer hier de relevante zoekwoorden in]”

  1. De productomschrijving moet echt overtuigen! Wees pakkend, speels en verleidelijk in plaats van saai, zakelijk en afstandelijk.


ChatGPT lijkt zich niet altijd te houden aan de minimale en maximale lengte van een geschreven tekst, daarom benadrukken we dit nog een keer extra in de prompt zodat de productbeschrijving wel aan de voorwaarden van Amazon voldoet.

Wederom geldt hier weer hetzelfde, ben je niet tevreden over de tekst? Wijzig dan de prompt of vraag ChatGPT om een nieuwe versie. Let hierbij op dat je vooral woorden gebruikt die bij je merk of product aansluiten.

Tip: als je tevreden bent met je bullet points, productbeschrijving of titel die ChatGPT heeft gemaakt, check dan wel even voor plagiaat bij een van de gratis websites zoals www.duplichecker.com/nl.
Tot op heden hebben wij hier geen last van gehad, maar beter voorkomen dan genezen!

Conclusie

In de algehele e-commerce bewijst ChatGPT zich steeds meer als een onmisbare partner. Dit geldt dan ook zeker voor Amazon-verkopers. Van het creëren van producttitels tot het schrijven van overtuigende productbeschrijvingen. In deze blog heb je kunnen lezen hoe wij kunstmatige intelligentie inzetten, om op een zo efficiënt mogelijk manier producten goed online te presenteren. Met ChatGPT kunnen verkopers dus niet alleen profiteren van tijdbesparing, maar krijgen zij ook unieke inzichten via data analyse van bijvoorbeeld concurrentiereviews. Het is echter cruciaal om de juiste instructies te geven aan ChatGPT, en terwijl AI een krachtig hulpmiddel is, blijft menselijke input en expertise essentieel.
Als we naar de toekomst kijken, dan zien we de rol van AI steeds groter worden. Ons advies is dan ook; test het zelf en probeer het uit, want de mogelijkheden zijn eindeloos!

Wil je meer weten over de inzet van AI in je algehele e-commerce strategie of specifiek over een bepaald vakgebied? Neem dan even vrijblijvend met ons contact op, wij helpen je graag verder!