Amazon Vendor vs Seller account; De kracht van de combinatie

Leestijd: 3 minuten

Verkoop jij momenteel via een Amazon Vendor Account? Dan is deze blog voor jou! De uitnodiging voor het worden van een Amazon Vendor is een droom voor veel Amazon Seller verkopers, maar veel Amazon Vendors worstelen juist met diverse vraagstukken binnen het platform.

De verschillen

First things first, wat zijn de grootste verschillen tussen een Vendor en Seller Account?

Vendor CentralĀ is het platform voor fabrikanten en distributeurs die deel uitmaken van het leveranciersprogramma aan en van Amazon. Deze 1P leveranciers hebben groothandelsrelaties met Amazon die op dezelfde manier functioneren als die met traditionele retailers. Amazon plaatst bestellingen voor producten en de vendor is verantwoordelijk voor het vervullen ervan. Amazon beheert de verkoopprijzen, voorraad, retouren en klantenservice.

Ā 

Seller Central is het platform voor externe verkopers die hun producten rechtstreeks aan klanten van Amazon verkopen. Deze 3P verkopers bepalen de uiteindelijke verkoopprijzen en voorraad van hun producten, waarbij ze kunnen kiezen uit twee fulfillmentopties:

  • Fulfillment by Merchant (FBM): de verkoper beheert zijn voorraad (eigen magazijn of bij een andere partij) en verzorgt de orderverwerking, verzending, retouren en klantenservice.
  • Fulfillment by Amazon (FBA): de verkoper stuurt zijn voorraad naar een Amazon-fulfilmentcentrum en Amazon beheert de verzending, retouren en klantenservice. (Verkoper betaalt hiervoor opslag- en fulfillmentkosten.)

Beide Amazon verkoopaccounts maken gebruik van hetzelfde Amazon platform. Aan de voorzijde van Amazon is het verschil in accounts te ontdekken in de verkoperstag binnen de buybox.

Vendor en/of Seller?!

Het verkopen via een Amazon Vendor Account zorgt vaak voor een stabiele, goede omzet en weinig zorgen over orderafhandeling, klantenservice en retouren. Aan de andere kant geeft een Vendor Account juist zorgen over assortiment, voorraad en prijsniveau, de zaken die Amazon voor jouw merk en product bepaald.

Het komt dan ook vaak voor dat er gaten vallen in het assortiment van Vendor verkopers. Amazon kiest voor de best presterende producten en zet alles in het werk om juist deze producten in grote aantallen te verkopen. Het verkopen van je overige producten of het leveren van een totaalassortiment is minder relevant voor Amazon, maar zijn van groot belang voor jou als seller!

Het werken met een Amazon Seller Account geef je alle vrijheid over prijs, assortiment, voorraad en verschaft je in verhouding veel klantinformatie. Het opbouwen van een Seller Account vraagt wel duidelijk meer energie en geduld om een succesvol account op te bouwen.

De kracht van de combinatie

Heb jij als verkoper enkel een Amazon Vendor Account? Dan is het advies van MvH Media om zeker met een Amazon Seller account te starten. De kracht van de combinatie is sterker dan ooit, deze hybride variant geeft je meer controle en zorgt voor betere prestaties van jouw productassortiment.

Maar hoe zorg je ervoor dat beide accounts rendabel worden en je geen concurrent van je eigen product wordt?

Vendor Account in the lead

Het Vendor Account is bepalend voor je kernassortiment. Amazon bepaald hiervoor het prijsniveau en voorraad. Het beconcurreren van deze producten met het Seller Account om het winnen van de buybox zal enkel een lagere prijs binnen het Vendor Account opleveren.

De overige producten zijn juist ideaal om op te pakken met het Seller Account. Deze genereren minder orders en hebben een lagere tot zelfs geen voorraad binnen het Vendor Account. Dit lijkt enkel bijvangst, maar de gaten die Amazon laat vallen zijn groter dan je vooraf denkt.

Zo heeft Amazon voor de hardlopende producten het meestal uitstekend voor elkaar, maar voor de overige producten is dit minder het geval. Voor deze producten houdt Amazon juist de voorraden laag en geeft deze in de zoekresultaten een lagere ranking. Hierdoor komt het vaker voor dat ee product uit voorraad is en/of slecht gevonden wordt door de Amazon klant. Het welbekende Amazon vliegwiel komt voor deze producten nauwelijks in beweging, wat een gemiste kans is voor jou als Vendor.

Een juiste strategie met zowel een Vendor als Seller account levert dus grote voordelen op:

  • Het aanbieden van je totaalassortiment, inclusief alle varianten en accessoires
  • Nooit meer out-of-stock
  • Verhoging van omzet
  • Verbetering van je zichtbaarheid
  • Hoge leverbetrouwbaarheid
  • Meer klantinformatie

Tip: Zorg bij het inrichten van het Seller Account ervoor dat je jouw volledige assortiment gaat verkopen, ook de producten die uitstekend presteren via het Vendor Account. Ga op deze producten niet de concurrentie aan, maar zorg voor een sterke 2e plek, zodat bij een eventuele out-of-stock van het Vendor Account de order alsnog naar jou gaat.

Wat kan MvH Media betekenen voor jouw Vendor Account?

MvH Media ondersteunt al vele jaren diverse Amazon verkopers met een Vendor Account, Seller Account of een combinatie van beiden. Voor meerdere Vendor verkopers hebben wij al een succesvolle hybride variant met een Seller Account opgezet. Heb jij interesse in deze hybride variant of ben je benieuwd naar de gaten die Amazon laat vallen binnen jouw Vendor Account? Neem dan gerust even contact met ons op en wij helpen jou graag verder op het gebied van marketplaces!

Meer updates?

We houden je graag op de hoogte.

  • Alle nieuwste ontwikkelingen over marketplaces
  • Exclusieve uitnodigingen over kennisevents
  • LaatsteĀ ontwikkelingen binnen SEO Marketing, SEA marketing en meer.Ā 
  • Maximaal Ć©Ć©n keer per maand
  • Updates van het beste Digital Marketing Agency van BelgiĆ«

Meer blogs over

Marketplaces

bol.com nieuwe sponsored platform
Marketplaces
Lizet Kersten

Bol’s vernieuwde sponsored products platform

Bol’s vernieuwde sponsored products Bol heeft haar sponsored products platform grondig vernieuwd, waardoor jij als verkoper binnenkort toegang hebt tot geavanceerde functies die jouw marketingstrategieĆ«n

Lees blog
50%

Je bent er bijna

Waar mogen we hem naar toe sturen?