De Amerikaanse actie AICO wil grote tech bedrijven reguleren om te voorkomen dat hun eigen resultaten boven die van concurrenten komen te staan. Zij willen minder en geen oneerlijke lokale resultaten meer. Google heeft hierop gereageerd dat het voor consumenten dan lastiger wordt om lokale organisaties online te vinden.
Google is gaan testen wat een vervaging van de local pack zou kunnen worden wanneer deze zou worden gereguleerd. In deze test worden in de zoekresultaten lokale kaarten getoond. Op de lokale kaarten is informatie te zien zoals de bedrijfsnaam, het adres en de openingstijden. Door op deze kaart te klikken krijg je de resultaten van het Google Bedrijfsprofiel te zien zoals je gewent bent.
Op de lokale kaarten is erg weinig ruimte om je gegevens te laten zien. Zo zijn er maar maximaal 21 karakters beschikbaar voor je bedrijfsnaam en het adres. Door deze kleine ruimte kan Googel afdwingen dat er minder spam wordt gebruikt in de bedrijfsnaam van het Google Bedrijfsprofiel.
Deze test is enkel uitgevoerd op een iphone met het zoekwoord “cheap furniture near me” verder zijn er nog geen andere tests gevonden met vergelijkbare zoekresultaten. Of de AICO nu doorgevoerd gaat worden of niet. Google is niet van plan om minder gebruik te maken van lokale resultaten en gebruikers te stimuleren lokaal te zoeken. Echter zal het voor lokale bedrijven wel lastiger worden om gevonden te worden.