Haal meer uit je Shopping advertenties met slimme feed optimalisatie

Leestijd: 6 minuten

Haal meer uit je Shopping advertenties met slimme feed optimalisatie

Wil je meer resultaat halen uit je Google Shopping advertenties? Dan begint het allemaal met een sterke, geoptimaliseerde productfeed. Je feed is de basis van je shopping campagnes, en een goed geoptimaliseerde feed zorgt ervoor dat jouw producten beter worden gevonden, relevanter zijn voor je doelgroep Ć©n voor meer conversies zorgen.

Wij geven je graag enkele tips om de zichtbaarheid en relevantie van je productfeed te verhogen.

Google Merchant Excellence rapport

Om te weten hoe kwalitatief Google je product feed inschat, kan je een Merchant Excellence rapport aanvragen. Dit rapport geeft je inzicht in de prestaties van je productfeed en laat zien waar je verbeterpunten liggen. Google beoordeelt je feed op verschillende criteria zoals productdata, kwaliteit van titels en beschrijvingen, de volledigheid van je attributen. Het rapport vergelijkt je feed ook met concurrenten en geeft je inzicht in hoe je presteert tegenover hen. Zo weet je precies waar je kansen laat liggen.

Het rapport vormt een mooi startpunt voor de optimalisatie van je feed, en op basis daarvan kan je prioriteiten stellen voor het optimaliseren van je feed.

Titels optimaliseren met relevante zoekwoorden

De titel van je product is Ć©Ć©n van de belangrijkste elementen in je feed. Een goed geformuleerde titel zorgt ervoor dat jouw product niet alleen opvalt, maar ook relevanter is in de ogen van Google.

Zorg ervoor dat je titel de juiste zoekwoorden bevat. Zoekwoorden met een hoog zoekvolume, die ook de relevantie van de zoekopdrachten verhoogt. Gebruik dus zoekwoorden die je doelgroep daadwerkelijk invoert in Google, en verrijk je titels met zo veel mogelijk informatie die relevant kan zijn voor de zoeker, zoals kleur, materiaal en andere specificaties. Ā 

Door meer specifieke eigenschappen toe te voegen aan je titels, zal je gerichtere zoekopdrachten dekken. Je voegt zo dus extra relevantie toe aan je product, en zorgt ook voor meer specifieke zoekopdrachten, die verder in de funnel zitten en dus ook sneller zullen converteren.

Hier zie je een voorbeeld waarbij ā€œstatement oorbellenā€ en kleur is toegevoegd in de titels. Er is een duidelijke uplift in vertoningen voor deze specifiekere zoekopdrachten. Ā 

Maak je productbeschrijvingen krachtiger met AI

Met je productbeschrijvingen kan je extra informatie meegeven over je product, en zo relevante informatie verschaffen aan Google en de gebruikers om je producten meer te vertonen. Een uitgebreide beschrijving van minimaal 500 tekens zorgt ervoor dat je product meer context krijgt, wat leidt tot meer zichtbaarheid en conversies. Denk hierbij aan duidelijke en getailleerde informatie over je product, die het onderscheidt van andere varianten of concurrerende merken.

Gebruik AI om je productbeschrijvingen te verbeteren en uit te breiden. Zo kan je op een snelle en slimme manier uitgebreide en informatieve teksten genereren die relevant zijn voor zowel Google als je klanten.Ā 

Testen met afbeeldingen

De afbeelding trekt als eerste de aandacht bij de consument. Het is dan ook belangrijk om kwalitatieve en aantrekkelijke beelden te gebruiken in je advertentie. Zo kan je de CTR verhogen. Om ervoor te zorgen dat je met de meest performante afbeelding adverteert, is het belangrijk om te gaan testen en zo te achterhalen welke beelden het beste werken bij je doelgroep. Probeer verschillende hoeken en stijlen uit, of experimenteer met sfeerbeelden om je producten nog aantrekkelijker te maken.

In US kan je ook al met 3D beelden werken in de ads, wees dus ook voorbereid op aankomende innovaties om je product ads naar een hoger niveau te tillen.

Speel in op trends en blijf relevant

De e-commerce markt staat niet stil: de zoekopdrachten evolueren op basis van de veranderende markt, en zeker ook tijdens speciale gelegenheden zoals feestdagen en evenementen. Zorg dus dat je je product titels en beschrijvingen continu evalueert, analyseert en aanpast aan de laatste trends om je aanwezigheid te versterken bij je doelgroep.

Conclusie: Je feed is de ruggengraat van je shopping advertenties

Het optimaliseren van je productfeed is de eerste stap naar succes met je Google Shopping campagnes. Van zoekwoordrijke titels en uitgebreide beschrijvingen tot het gebruik van hoogwaardige afbeeldingen: elke kleine optimalisatie kan een groot verschil maken in de prestaties van je advertenties.

Blijf testen, blijf optimaliseren, en speel in op trends om altijd relevant te blijven. Met een geoptimaliseerde feed en gerichte shopping advertenties kan je je positie in de markt versterken en je producten extra onder de aandacht brengen bij de juiste doelgroep.

Ā 

Kennisbank

Meer updates?

We houden je graag op de hoogte.

  • Alle nieuwste ontwikkelingen over zoekmachine adverteren
  • Exclusieve uitnodigingen over kennisevents
  • LaatsteĀ ontwikkelingen binnen SEO Marketing, SEA marketing en meer.Ā 
  • Maximaal Ć©Ć©n keer per maand
  • Updates van het beste Digital Marketing Agency van BelgiĆ«

Meer blogs over

zoekmachine adverteren

Zoekmachine Adverteren
MvH Media

Wat is CRO & de psychologische principes

Psychologische principes achter conversieoptimalisatie: Hoe gedragsinzichten jouw CRO Strategie Versterken Je website trekt veel bezoekers, maar ze verlaten je website zonder (de gewenste) actie uit

Lees blog
50%

Je bent er bijna

Waar mogen we hem naar toe sturen?