Google Ads update de prioriteit van Performance Max en Standaard Shopping campagnes.

Leestijd: 5 minuten

Google heeft zojuist een belangrijke update aangekondigd. Google verandert de manier waarop Performance Max en Standaard Shopping campagnes met elkaar concurreren, waardoor het voor veel adverteerders belangrijk is om hun strategie aan te passen. En dat zo net voor een van de belangrijkste maanden van het jaar.

Belangrijkste wijzigingen:

  • Performance Max krijgt geen standaard voorrang meer op Standaard Shopping campagnes, beide campagnetypes hebben vanaf nu dezelfde prioriteit.
  • De hoogte ad rank bepaalt nu welke advertentie wordt weergegeven voor campagnes waarin dezelfde producten zijn getarget.

Voor de update kreeg Performance Max automatisch voorrang (bij gebruik in hetzelfde account) op je Standaard Shopping Campagnes. Nu hebben Performance Max en Standaard Shopping dezelfde prioriteit en wordt de campagne met de hoogste ad rank weergegeven.

Google heeft aangegeven de update in Q4 geleidelijk uit te rollen over de accounts, zonder exacte tijdlijn. Wij zien in verschillende accounts de impact van de update al terugkomen. Het is dus belangrijk dat je de campagnes de aankomende weken goed in de gaten houdt zodat je hier op tijd op kunt inspelen.

We nemen je mee in de belangrijkste wijzigingen die aan de hand van deze update in je Google Ads account naar voren kunnen komen.

ā€˜Slapendeā€™ Standaard Shopping campagnes kunnen weer uit gaan leveren
Heb jij op dit moment in je campagnestrategie een standaard shopping campagne lopen naast je Performance Max campagne, die tot op heden alleen diende als opvangbak? Houd deze campagne de komende dagen/weken dan goed in de gaten. Het kan namelijk zo zijn dat deze campagne weer begint met uitleveren wanneer de ad rank hoger is dan je Performance Max campagne.Ā 

Analyseer of je Performance Max campagne meer uitlevert op non-shopping plaatsingen zoals Video, Display en Search
Wanneer je Standaard Shopping campagne meer wordt weergegeven is het goed mogelijk dat je Performance Max campagne meer gaat uitleveren op non-shopping plaatsingen zoals Video, Display en Search. Het is daarom erg belangrijk om de aankomende weken de kanaalverdeling goed in de gaten te houden. Daarnaast is het belangrijk dat je biedstrategie goed staat ingesteld met een ROAS-target of CPA. Op deze manier krijgt de campagne niet de volledige vrijheid om uit te leveren zonder de gewenste performance. Terwijl dit tot op heden in jouw account misschien nog geen probleem was, omdat de campagne toen met name als shopping campagne werd uitgeleverd. Belangrijk dus om te starten met analyseren en je strategie hierop aan te passen wanneer nodig.

Standaard Branded shopping campagnes krijgen meer non-branded verkeer
Sinds een aantal dagen zien wij steeds meer non-branded verkeer in onze standaard branded shopping campagnes naar voren komen zonder dat we wijzigingen hebben aangebracht in onze strategie. De update van Google bevestigd nu dat deze strategie meer aandacht nodig heeft.

In onze Google Ads strategie sluiten we bijna altijd branded verkeer uit van Performance Max en vangen dit verkeer op in een Standaard Shopping en Google Search campagne. Tot nu toe had Performance Max voorrang op de veiling en trok hiermee het non-branded verkeer naar zich toe zodat we het branded verkeer in de Standaard Shopping campagne konden opvangen. Hiermee heb je een goede splitsing in je branded en non-branded verkeer en hiermee ook de aansturing in biedstrategie.

Maar aangezien Standaard Shopping en Performance Max nu dezelfde prioriteit krijgen in de veiling kun je meer uitgeleverd worden op non-branded verkeer in je Standaard Shopping campagne.

Het is dus erg belangrijk om aankomende dagen/weken je branded shopping campagne goed in de gaten te houden en non-branded verkeer uit te sluiten dat er tussendoor komt om de verdeling branded en non-branded goed te houden. Kijk ook goed naar je biedstrategie, misschien dat je zelfs hier aanpassingen in moet doen.

Heb je op dit moment zowel Performance Max als Standaard Shopping campagnes actief in je Google Ads account en target je dezelfde producten? Houd de prestaties hiervan dan goed in de gaten de aankomende weken en pas je strategie hierop aan wanneer nodig.

Kennisbank

Meer updates?

We houden je graag op de hoogte.

  • Alle nieuwste ontwikkelingen over zoekmachine adverteren
  • Exclusieve uitnodigingen over kennisevents
  • LaatsteĀ ontwikkelingen binnen SEO Marketing, SEA marketing en meer.Ā 
  • Maximaal Ć©Ć©n keer per maand
  • Updates van het beste Digital Marketing Agency van BelgiĆ«

Meer blogs over

zoekmachine adverteren

50%

Je bent er bijna

Waar mogen we hem naar toe sturen?